Ik vrees dat ik er wel eens aan ten prooi ben gevallen, op dit blog: productiviteitspraatjes. Je kent het wel: gebruik je tijd effectiever en wees succesvol. Maar ik begin me af te vragen of dat wel goed advies is. En wat mensen bedoelen als ze zeggen: ‘je leeft maar 1 keer’.
Do #whateverittakes
Op LinkedIn kwam ik een video tegen. Van een man met een carrière in de mediaproductie (lees: films). Hij vertelt in de update dat het zijn eerste video voor LinkedIn is, verbazend genoeg.
Anyway. De hashtag die hij gebruik is #dowhateverittakes. En de boodschap van zijn video is: je moet iedere seconden van je leven werken om datgene wat je wilt bereiken, ook echt te bereiken.
Do what you have to do, to do what you want to do.
De video is een hit. Mensen vinden het motiverend en inspirerend, dat is duidelijk. Maar ik zat er naar te kijken en me af te vragen: is het wel goed advies? En daarom klikte ik niet op ‘like’.
Wat doe je met je tijd?
Ik geloof wel in het principe van slim omgaan met je tijd. Ik deed dat niet echt, tot een paar jaar geleden. Tot ik iemand leerde kennen die zelf erg succesvol is in zijn werk. Hoe meer contact we hadden, hoe meer ik me realiseerde hoe anders hij de dingen aanpakte dan ik.
Sindsdien probeer ik bewuster te zijn van wat ik blog (ik blog iets meer met het oog op de lange termijn). En luister ik tijdens zakelijke autoritten geen muziek meer maar podcasts waar ik iets aan heb. Kleine veranderingen, maar een groot verschil in mijn leven.
Toch ben ik me ook gaan realiseren dat er andere belangrijke dingen zijn die je met je tijd kunt doen. Dingen die helemaal niets met productiviteit te maken hebben. En dat is precies de reden dat ik zo’n verhaal als dat in de video een beetje onzin vind. En me zorgen maken om de impact van zo’n boodschap.
Echt belangrijk
Het is makkelijk om te roepen dat je productief bent. En om tegen anderen te roepen dat zij dat ook zouden moeten zijn. Dat je alles kunt bereiken, als je maar werkt aan je doel. Als je maar iedere minuut #dowhateverittakes.
Maar ten eerste is ‘whatever it takes’ natuurlijk al 10 stappen verder dan ‘doe wat goed is’. Whatever it takes, dat betekent dat je bereid bent grenzen over te gaan. Die van jezelf en ook die van anderen. Hoewel de ‘yes you can’-stroming grenzen overschrijden doet voorkomen als een gezonde ambitie, is het niet altijd verstandig. Zeker niet als het gaat om grenzen van anderen.
Ten tweede draait zo’n motto meestal om het bereiken van zakelijke doelstellingen. En de vraag is natuurlijk of zakelijke doelstellingen echt zijn waar je al je minuten aan moet besteden, in het leven. Wat (of wie) is er écht belangrijk? En zou je datgene dat niet je meeste minuten moeten geven, zodra er brood op de plank is en je je werk best leuk vind?
Ten derde kan het niet, iedere minuut optimaal gebruiken. Zo simpel is het. Je kunt geen rekensommetje maken en zeggen: een dag heeft X seconden. Besteed X% aan dit en X% aan dat, dan gaat het lukken.
Dat komt omdat we MENSEN zijn. We raken afgeleid. We zoeken ontspanning. We dromen weg. We maken kletspraatjes. We verdoen onze tijd op Facebook en Instagram (en dit blog :D). We lezen dingen die niets met onze ambitie te maken hebben. We moeten problemen oplossen waar we geen zin in hebben. Etc. etc. etc.
En ten vierde: dit soort verhalen zorgt dat mensen zichzelf ongelofelijk onder druk zetten, met het tegenovergestelde resultaat.
Het maakbare leven
Je zou het bijna niet geloven, maar het echte leven is niet alleen maar zoet, mooi en gaaf. Het is ook zout, bitter en vies.
We willen natuurlijk op LinkedIn, op Facebook, op Instagram het beste van onszelf laten zien. Het mooie. De rozenblaadjes en de honing. De fitte lijven en de lekkere gerechten en de mooie vakanties en de succesvolle business meetings. Maar zo ís het leven niet.
Het leven bestaat uit een paar grote mooie dingen en ontelbare kleine mooie dingen. Hopelijk het grootste deel. Maar dan is er ook nog een heel ander deel. Een deel met gedoe, gezeur, venijn, jaloezie, onvree, verveling, pijn, angst en dat soort dingen.
Niemand kan die dingen vermijden. Jij niet, ik niet en alle motiverendevideomakers ook niet. Dat komt omdat het leven niet maakbaar is (ik las daar ooit een mooi boek over, Identiteit).
Het probleem is dat we het daar niet over hebben. Want daar wil niemand naar kijken. En zeker niet voor op ‘like’ klikken.
Waarom je niet op ‘like’ moet klikken
Dat is anders met een mooi verhaal. Dat kunnen we rustig delen. Dat maakt ons blij.
Maar moet je zo’n video delen? Is het goed om zo’n video te ‘liken’ en verder de wereld in te helpen, zodat nog meer mensen hem zien?
Maakt het, kortom, uit dat we doen alsof je werk en het leven maakbaar zijn?
JA.
Dat maakt uit.
Het maakbare leven is een illusie. Maar we gaan wel massaal kapot aan het nastreven daarvan.
Jij niet, misschien. Misschien ben jij realistisch en tevreden met je leven. Maar dat is niet voor iedereen zo.
dowhateverittakes-video’s doen ons denken dat we niet voldoen aan de norm. Dat we falen. Dat we iedere minuut moeten verklaren en overdenken en vooral, vooral dat we iedere minuut – zelfs iedere seconde – moeten gebruiken om verder te komen naar onze doelen.
Niets mis mee
Ik houd wel van slimme tips om dingen beter, slimmer en mooier te maken en te doen. Ik geef ze in ieder geval heel veel en ik lees ze ook heel veel. Ik wil altijd leren. Er is niets mis met productiviteit (tot op zekere hoogte).
Er is ook niets mis met doelen stellen. Integendeel. Het helpt om doelen te stellen. Het is goed om richting te geven aan je leven. En het is fijn om te merken dat je ook je werk richting kunt geven. Dat je nog iets te zeggen hebt over wat er met je gebeurt dat je geen speelbal bent van het leven.
Maar je hoeft niet alleen maar te werken. Echt succes is zelden aan werk gerelateerd.
Ik wil maar zeggen:
laat je niet gek maken.
Niet door ‘motiverende’ LinkedIn-video’s van ‘succesvolle’ ondernemers. Niet door fitgirls en crunchy mamas op Instagram. Niet door je buren facebook.
Gewoon door niemand.
Ik, ik geniet zoveel mogelijk van mijn kostbare seconden. Tussen het drama van het leven door.
Ik ben niet altijd effectief.
Maar wel behoorlijk gelukkig.
- Is bloggen werk? - 10 maart 2023
- Afronden is een gek proces - 31 januari 2023
- Blog het proces - 20 januari 2023
So true Elja. Als je niet oppast laat je je gek maken door motiverende video’s die je de eigenlijk al vertellen wat je weet. Big results just means Big effort.
Ik denk dat veel van ons in een Growth Hack lifestyle verkeren. We kopen de ‘succesformule’ voor onze FB Ad strategie. We kopen de 10 strategiën voor het opvoeden van een succesvol kind. We kopen een groen en healthy living in slechts 50 dagen! Zonder te realiseren dat echte verandering zit in de dagelijkse gewoontjes die je stukje voor stukje beter doet… Dat kost simpelweg gewoon tijd en energy.
Principes waar Gary V. op hamert zijn dan ook erg treffend. Mensen dromen van een miljoenen business maar zitten wel elke dag 2 uur te Netflixen. Willen een mooi huis kopen maar gaan ook 3 x per jaar op vakantie.. Ik merk dat ik wel eens met de dorst naar inpiratie, motivatie en mooie woorden een avond zie verdwijnen aan een reeks youtube video’s die in essentie allemaal op hetzelfde neerkomen…
1. Wat wil je nou echt? 2.Wat ben je bereid om daarvoor op te geven? 3. Enjoy the journey. Verwoord je doelen crystal clear. Je kunt pas aan je reis beginnen als je weet waar je heen gaat.. Bepaal welke ‘pijn’ of energie nodig is om daar überhaupt daar dan te komen. Mensen willen vaak het resultaat, maar niet het leven wat daarbij hoort.. Wel een fitbody, maar niet 5 dagen in de week 2 uur trainen. Wel goede vrienden, maar niet klaarstaan op het moment dat ze ons echt nodig hebben. Wel een voorbeeldig kind, maar geen voorbeeldig voorbeeld geven..
En dan komt misschien wel het belangrijkst. Enjoying the journey.. Je laatste Comment: “laat je niet gek maken” is denk ik dan ook super relevant. Thanks for the reminder Elja!
Hee Chris!! Vooral in de wereld van ondernemers en start-ups (of althans, de wereld waarin we onszelf graag ‘ondernemers’ noemen!) is dit schering en inslag inderdaad. Was er maar een snelle manier om je kinderen manieren bij te brengen, in plaats van 10.000 keer dezelfde boodschap te herhalen. Of een manier om je website in een paar maanden te laten scoren. Of een makkelijke manier om via je website klanten binnen te halen. Pfff.
Ik opende net LinkedIn en werd om mijn oren geslagen met een quote van Mandela over dat je je beste leven moet leiden. En hoewel dat natuurlijk wel waar is, is het maar de vraag wat ‘beste’ is he?! Wat is haalbaar?
Ik ben het ook zo eens met GaryVee. Beetje veel bravoure en ego maar hij heeft natuurlijk gelijk. Hoe vaak mensen me afvragen waar ik de tijd vandaan haal om te bloggen en dat zij daar echt geen tijd voor hebben. Maar misschien doen ze wel aan Netflix iedere avond, wie zal het zeggen?
Kijk, drummen … met je baby spelen … je kind voorlezen …beetje bloggen… dat zijn pas nuttige zaken!! 😀 Dan maar niet efficient …
Mooi en helemaal mee eens! 🙂
Thanks Mindel!