De dubbele waarde van een facebookpagina

Jaja. Ik ben een tijdje een beetje mwah-facebook geweest. Bedrijfsmatig dan. Oh ja, en qua privacybeleid en belachelijke wereldmacht. En die stomme overname van Instagram, bah.

Maar toch.

Ik moet het toegeven. Er liggen nog steeds, en nog veel meer dan eerst, kansen voor bedrijven.

Ik sprak iemand die een aantal grote winkellocaties runt hier in Istanbul. Hij vertelde hoe hij met Facebook bezig is. Ik dacht: hmmm… Hmmmm! Aha! Zo is het!

Ik herkende wat ik zelf ook ervaar, zakelijk.

De dubbele waarde van Facebook.

Met dubbel bedoel ik: twee keer zoveel.

Degene die ik sprak werkt voor een bedrijf dat die winkellocaties beheert voor allerlei winkeleigenaren. Wat interessant is aan zijn verhaal is de waarde die hij die winkeleigenaren (zijn klanten) kan bieden omdat hij een facebookpagina heeft waar de klanten van die klanten (die tevens zijn eigen klanten zijn) fan zijn.

Als je me nog begrijpt.

Soms zit de waarde van je communicatiekanalen heel ergens anders, is die anders, dan je op het eerste gezicht zou denken.

Hij heeft voor zijn winkelcentra dus facebookpagina’s. De laatste jaren ervaring opgedaan. Zich gerealiseerd dat het een goed kanaal is voor zijn eindklanten (de gebruikers die op zijn locaties rondlopen en winkelen). Een social media manager gehuurd om de pagina’s te beheren. Zoveel succes met de pagina voor een nieuw te openen locatie dat ze al 50.000 fans hadden nog voordat de lokatie openging.

Op een dag wilde hij iets extra’s doen voor een van de winkeleigenaren (zijn klanten, voor wie hij de locaties beheert). Dus hij bood aan om een actie op te zetten op Facebook. Met een speciale kortingscoupon.

De winkelier verkocht in drie dagen meer dan normaal in twee weken (of zoiets).

Die facebookpagina was dus waardevol voor een andere doelgroep dan hij zich had gerealiseerd. Het maakte zijn aanbod voor winkeleigenaren aantrekkelijker.

Ik denk dat het daar steeds meer naar toe gaat.

Je moet aan je kanalen bouwen want ze gaan je op meerdere manieren helpen. Je weet nog niet eens op hoeveel manieren.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

lindakwakernaatantwoord
12 november 2013 om 15:55

Klopt! Ik denk ook dat het meer en meer daar naartoe gaat.
Merk ik ook aan mezelf

Elja Daaeantwoord
12 november 2013 om 19:14
– Antwoord aan: lindakwakernaat

Ja? Voor je praktijk?

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.