Bloggen met zakelijke doelstellingen is belangrijk, voor bedrijven. Het is marketing a la nu, he. En het mooie is: iedereen kan het. Enter, de zakelijke blogger.
De techniek is te doen. SEO is te doen – we begrijpen tegenwoordig allemaal best wel wat van zoekmachine-optimalisatie. Technisch gezien is het invoeren van een blogartikel op je site al lag niet meer zo ingewikkeld. En in ieder bedrijf vind je wel mensen die een beetje kunnen schrijven.
Ik geef toe: volhouden is vaak een probleem. Dat heeft te maken met motivatie (wat levert het ons op?) en inspiratie nodig (waar gaan we over bloggen)? Maar met een duidelijk kader kun je aardig n het hoofd van je lezer kruipen. En voor je het weet ben je goed op weg met je zakelijke blog.
Content maken. Vindbaar worden in de zoekmachines. Af en toe een beetje viral gaan. Links naar het blog posten op LinkedIn en Twitter. Goed bezig.
Toch?
Of ben je iets vergeten?
Maakt jouw bedrijf misschien net als ik de stomste fout die je als zakelijke blogger kunt maken?
Ik heb mijn fout recentelijk rechtgezet. Want weet je wat belangrijk is, als zakelijke blogger? Dat je leads verzamelt.
Lijkt zo makkelijk. Maar er gaat een hele wereld van gemiste kansen achter schuil.
Het is een grote blogfout om te vergeten waarom je aan het bloggen bent en wat je er direct uit kunt halen. En – als ik het zeggen mag – ook een domme.
En ik mag dat zeggen. Want ik maakte hem jaren lang.
Reality check: zakelijke bloggers bloggen voor de leads.
Leads? Huh?
Leads: dat zijn mogelijke klanten. Personen, of liever, de gegevens van personen, die mogelijk in de toekomst geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product of dienst en die – omdat ze je blog lezen – al een band met jou hebben.
Het is een beetje alsof je een leuk gesprek hebt op een netwerkborrel zonder de naam van je gesprekspartner te vragen. Alsof je het telefoonnummer van je vrienden nooit hebt ingevoerd in je telefoon. Alsof je de bal in een onzichtbaar doel schopt waarvan de doelpunten niet worden meegeteld.
Wie zaken doet, moet slim zijn.
En wie tijd en middelen vrij maakt voor het opbouwen van een blog, moet weten waarom en daar alles uithalen. Bedrijven bloggen niet voor de leukigheid, toch?
Ik heb (dat had Rutger goed gezien) een beetje een hekel aan ‘call to actions’. Aan pop-ups. Aan banners die je vragen om iets te doen. Maar weet je: je kunt niet zeggen dat je aan ‘marketing’ doet als je niet bezig bent met de volgende stap. Maar hoe langer ik onderneem, hoe vaker ik opnieuw begin, hoe meer ik me realiseer dat het dom is om je marketingstrategie te laten doodlopen je een site zonder conversiemogelijkheid.
Want wat gebeurt er als mensen op jouw blogartikel landen?
Ze lezen het (misschien) helemaal uit. Ze vinden het (misschien) leuk of waardevol genoeg om een paar minuten van hun kostbare levenstijd te investeren. Je geeft ze (hopelijk) iets om over na te denken of (mogelijk) iets waar ze direct mee aan de slag kunnen in hun eigen werk.
En dan?
Dan zijn ze weg. Foetsie. Pleite. GONE.
Maar wij willen contact! Geen afstand!*
Het verzamelen van gegevens, geeft je mogelijkheid om mensen die op je blog landen dichterbij te halen. Door hun gegevens te krijgen.
Hoe je dat doet?
Abonnees of fans of leads verzamel je door waarde te bieden.
Wat veel bedrijven doen is werken met een whitepaper of gratis ebook. Dat is een gratis document met waardevolle informatie, dat je als lezer kunt krijgen als je je gegevens achterlaat en toestemming geeft om op de hoogte te worden gehouden van nieuws en aanbiedingen. Het maken is niet moeilijk (zegt Kitty). En het toesturen kun je automatiseren, zie verderop.
Misschien wil je wel een mini-cursus maken. Met een auto-responder, zo’n reeks emails die naar aanleiding van een actie of op basis van verloop van tijd verstuurd worden heb je dat zo gedaan. Dan krijgen mensen op gezette tijden opdrachten in hun inbox. Of links naar video’s. Of wat je maar wilt.
Of misschien doe je het in de vorm van een nieuwsbrief. Voelt iets ‘echter’ dan een autoresponder, want dat is zo geautomatiseerd en een nieuwsbrief is wat actueler. Daar ben ik zelf ook mee begonnen. Nog maar net. De domste fout, ja. Als ik dat 5 jaar geleden had gedaan, had het aantal abonnees er iets anders uit gezien.
Mijn probleem was dat ik op zag tegen het maken van een nieuwsbrief. En daarom liet ik het gewoon zitten. Zonde.
(Kitty schreef mooi over nieuwsbriefweerstand. Lees maar eens. Is nog vermakelijk ook.)
Het installeren van zo’n nieuwsbriefinschrijfformulier is wel het minste.
Ja, dat betekent dat je hem ook moet gaan versturen, ja. Anders blijft er afstand, he. Maar je kunt altijd uitgaan van 1 keer per maand. En dan alleen de best gelezen artikelen van je blog delen, of zo.
Ik weet overigens niet wat de beste optie is qua software. Zou je even moeten onderzoeken. Ik gebruik nu – net als 8 jaar geleden! – Mailchimp. Daarmee maak je een gratis nieuwsbriefaccount aan. Je gaat pas betalen als je flink veel abonnees hebt of mooie autoresponderfunctionaliteiten wilt hebben.
Als je WordPress hebt, kun je met een paar clicks een formuliertje maken waarmee mensen zich direct vanaf je site in Mailchimp inschrijven. Ik gebruik voor mijn nieuwsbrief een plugin die MailMunch heet. Maar Mailchimp geeft je ook een directe link. Deze.
Hoe dan ook, het is niet moeilijk om hem te vermijden.
Die domste blogfout.
Wees geen Elja, zullen we maar zeggen.
*Subtiele referentie (had je hem?!): Frank Boeijen, “Contact”
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Rutger Steenbergen zegt
Leuk stuk Elja, ik voel me gevleid! 🙂
@Sonja,
Je moet ook helemaal niet naar duizende abo’s streven, maar naar mensen die echt geinteresseerd zijn in wat je doet. Dat mogen er ook 100 zijn.
Idem bij de conversie: hoeveel klanten heb je nodig? Daar komt bij dat mensen zelden ‘koud’ kopen. Ze willen je kennen en vertrouwen voor ze je benaderen. Daarom is een nieuwsbrief ook een kwestie van de lange adem. Mensen die me bellen zeg zo vaak: “Ik volg je al jaren via social media en je nieuwsbrief.”
Niet om te pochen, maar ik heb bijna 4000 abonees die het leuk vinden wat ik doe. Als ik een nieuwsbrief verstuur rollen daar bijna altijd opdrachten uit. Naast bloggen is dit mijn enige vorm van marketing en dat bevalt uitstekend 🙂
Elja Daae zegt
Ja precies! Het gaat om de lange adem en – vooral – de lange relatie. Het gaat er om dat je dichter bij elkaar komt. Ik kwam op dat event waar jij en ik spraken iemand tegen die vertelde dat ze mijn blog vrijwel iedere dag leest. Wist ik helemaal niet, al kende ik haar wel van Twitter. Niet alles is te meten…
Sonja van Vuren zegt
En als je jaren geleden begonnen was, dan had het ook makkelijker geweest. 😉
Het is inmiddels ontzettend moeilijk geworden om een mailinglijst van duizenden (of zelfs honderden) abonnees op te bouwen die echt geïnteresseerd zijn en niet alleen die gratis PDF willen, waarna je hoppa, zo de spambox ingaat. Of bij de eerste nieuwsbrief die ontvangen wordt, direct weer uitschrijven. Of nog ‘mooier’: direct na het ontvangen van de gratis PDF uitschrijven. Dat is schering en inslag als ik de verhalen om mij heen hoor (en maak het zelf ook mee).
De conversie is vaak onthutsend laag. Dat was al zo in m’n reclamebureautijd, toch inmiddels ook al aardig wat jaren geleden. Tuurlijk, ligt ook aan de kwaliteit, maar zelfs al heb je een beregoeie nieuwsbrief, dan moeten mensen dat eerst weten en blíjven ervaren. Mensen schrijven niet meer zo snel in, ze hebben al zoveel nieuwsbrief-lezen-achterstand.
En als je de MailChimp artikelen leest over de open- en clickrates in de diverse sectoren en landen, dan kan je eigen nieuwsbrief zin zó verdampen. Maar ondanks dit opbeurende geratel van mij vind ik dat je niet zonder kunt. Al was het maar voor de professionele uitstraling. En zéker voor die kerngroep ‘fans’ die trouw leest en regelmatig deelt.
Elja Daae zegt
Alle conversieratio’s zijn lager dan je denkt – op alle kanalen. Je moet blijven volhouden en proberen je doelgroep te begrijpen. Geldt voor alles! Welk kanaal dan ook.
Maar wat die nieuwsbrief betreft, je kunt het ook omkeren: do what you love in the service of people who love what you do. Biedt die mensen die passen bij wat jij te bieden hebt en voor wie je het doet, iets dat zij interessant zouden kunnen vinden.
Sonja van Vuren zegt
Helemaal mee eens. Volhouden! En scherp blijven op welke communicatiemiddelen het beste werken, want dat evolueert en verandert ook.