Dat mag dus niet

Laatst kreeg ik een mooie mail van Mailchip, het programma waarmee ik mijn nieuwsbrief maak. Het bedrijf legde daarin haarfijn uit op welke manier ze aan de slag waren gegaan met de nieuwe privacywetgeving die in Europa op 25 mei van kracht wordt. Het komt er op neer dat allerlei gegevens die terug te voeren zijn op een persoon niet meer zo maar verzameld maar vooral niet meer zo maar uitgewisseld mogen worden. Tenzij daar expliciet toestemming voor is gegeven.

Mailchimp’s email was een opluchting, want wanneer ik gegevens verzamel voor mijn nieuwsbrief vanuit mijn hoedanigheid als zzp-er val ik natuurlijk ook onder die wet. En mag ik ook allerlei dingen niet. En moet ik allerlei dingen wel. Ik vond het allemaal een beetje gedoe en had het nog niet goed uitgezocht. Maar mailchimp heeft dat gelukkig al voorzien.

Zo krijgen mijn abonnees de mogelijkheid om met een druk op de knop al hun data uit mijn database te verwijderen (vanwege het recht om vergeten te worden). En kan ik extra vinkjes gebruiken in het inschrijfformulier om expliciete toestemming te krijgen voor allerlei dingen.

(over die vinkjes: wat straks ook niet meer mag is het vooraf invullen van vinkjes om toestemming te geven voor het opnemen van je gegevens in een database. Jammer, marketeers.)

Je zou denken dat social media wereld in rep en roer is. Want hoe gaat dat nu: je hebt een database met klanten of gewoon nieuwsbriefabonnees; je abonnees hebben impliciet toestemming om die gegevens uit te wisselen met derden volgens de eigen voorwaarden die ergens staan en waar je ooit naar verwees toen mensen zich inschreven (misschien); je zet die gegevens in bestanden die je upload naar bijvoorbeeld Facebook; je richt marketingcampagnes in op Facebook zodat je de mensen die in je database staan kunt bestoken met advertenties. Gouden tijden voor marketeers.

Nu dacht ik eigenlijk dat het gewoon mocht, je abonneesbestand uploaden naar Facebook om zo’n advertentiedoelgroep aan te maken. Al viel me op dat bedrijven het niet bepaald van de daken schreeuwen, dat ze dat doen.

Toen ik gisteren tegen een vriendin, een jurist, zei dat het volgens mij op grote schaal zo gaat, was ze verbaasd. Ze dacht dat zoiets op dit moment ook al niet mocht, tenzij je abonnees of klanten expliciete toestemming hebben gegeven voor zulke gegevensuitwisseling. Maar ze wist heel zeker dat het na 25 mei echt helemaal niet meer mag.

Nu heb je die klantdatabases niet nodig om van alles te kunnen doen met gegevens:

  1. Je kunt advertenties targeten op basis van kenmerken van social media gebruikers die door het betreffende platform worden verzameld en bijgehouden en gedeeld volgens hun algemene voorwaarden (waarmee iedere gebruiker akkoord is gegaan);
  2. Je kunt advertenties targeten op basis van het websitebezoek van gebruikers (jouw website, wel te verstaan); en
  3. Je kunt advertenties targeten en informatie verzamelen op basis van de gegevens van je bestaande volgers op social media.

Zo krijg je daar toch nog, geheel legaal, heel wat interessante tools aangereikt. Maar databases vol gebruikersgegevens uploaden naar een social media platform, dat wordt lastig. Maar dat was het natuurlijk eigenlijk al.

Misschien toch niet zo gek dat je er zo weinig over hoort, he?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.