Dare to be different – over aanbod en variatie

chipsIk loop rond met twee ideeën. Ken je dat? Dat je loopt te broeden op iets? Een idee? Niet zozeer meteen iets om uit te voeren maar meer een inzicht?

Terwijl ik schrijf besef ik dat het er maar 1 is, eigenlijk:

Variatie.

Dare to be different.

Het heeft te maken met hoe je nou echt kunt innoveren. Echt verschil kunt maken. Klanten echt iets kunt bieden dat waarde toevoegt. In plaats van meer van hetzelfde of, nog erger, meer verkoop met onzinpraatjes als ‘small batch chips’.

Of raspen in 10 kleuren en gradaties. Die zag ik van de week in een kookwinkel. Dat je denkt: REALLY? Heb je echt een andere microplane rasp nodig voor chocolade, knoflook, citroenschil, kaas en weetikwatnogmeer? Met een andere kleur handvat? Is dat innovatie? Of is dat gekte?

Waarom vallen we daar met zijn allen voor?

Is er niet genoeg troep op de wereld? Kan dat geld niet anders en beter besteed worden?

Is het nou echt nodig om te roepen dat dit wasmiddel nu witter wast en deze shampoo nu ‘lipiden’ heeft en dit product nu ook in rood verkrijgbaar is en courgette nu ook in het geel en dat deze bank nu ook in wit leer te krijgen is? En dat de nieuwe modekleur voor ons interieur nu geel is of turkoois of rood en dat fietsen nu in retrostijl moeten en… etc. etc. etc.?

Waarom geloven wij toch met zijn allen dat de koffie lekkerder is met een darker roast of omdat het koffiezetapparaat nu een fractie sneller of sterker is?

Want toch.

Je moet je je klanten wel keuze bieden. Mensen vinden het fijn om te kunnen kiezen. 1 smaak is niet genoeg. We willen 2 of 3 smaken. 2 of 3 prijzen. Of misschien een pakket van iets. Of 1+, een product met een upsell, iets extra’s.

Een mooi voorbeeld daarvan is het aanbod op crowdfunding sites. Het is daar de norm om mensen die investeren in een project een lange lijst met mogelijkheden te bieden. Wel eens gezien? Je kunt investeren in een te maken documentaire of een te ontwikkelen horloge of een te ontwerpen softwarepakket als sponsor voor 10 dollar en dan krijg je als eerste de download of het recht op een exemplaar.

Of voor iets meer krijg je de DVD. Of voor nog iets meer krijg je de poster erbij. Of een gesigneerd exemplaar. Of toegang tot de eerste screening. Of alles, voor een flink bedrag. Of als je nog meer investeert wordt je vermeld op de aftiteling.

Dat soort variaties.

Het werkt kennelijk.

Hoewel ik denk dat de meeste mensen iets onder het midden gaan zitten, denk je niet? De keuze die niet te veel kost en waarvoor je in ieder geval het product krijgt.

De grap is dat er ook een addertje onder het gras zit. Want iedere variatie die je aanbiedt, kost geld.

Een vriendin die in de consumentengoederen werkt, vertelde dat ze recentelijk de onderste twee variaties, dat wil zeggen de minst verkochte variaties van een product, uit de collectie hebben genomen. Want hoewel het omzet oplevert, kost het ook veel. Het moet ingekocht worden (vaak met minimum bestellingen), opgeslagen, alle marketing rondom die producten moet op orde zijn, etc.

Het kost extra handelingen om zo’n product in je bestelsysteem te krijgen (weet ik tegenwoordig alles van! dat is nog geen peuleschil hoor). Er zijn mensen tijd mee kwijt om gecompliceerdere bestellingen rond te krijgen.

Maar het kost die vriendin wel omzet. Dus het vraagt een verlichte ondernemer om zo’n stap te durven zetten. En te kunnen uitleggen aan eventuele aandeelhouders dat het misschien wel omzet kost, maar ook heel veel bespaart en dus de facto heel weinig kost of zelfs iets oplevert.

Het enige dat je niet weet, is wat het aan overige omzet kost.

Hoeveel mensen kopen niet het ‘middenproduct’ omdat er geen midden meer is?

Je moet durven. Zowel in het bieden van variatie als in het NIET bieden van variatie.

 

PS ik weet niet of het woord variatie wel klopt in dit verhaal. Moet het zijn ‘portfolio’? ‘Keuze’? ‘Collectie’? ‘Productaanbod’?

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Agnes Swartantwoord
8 juli 2013 om 09:57

Bewustzijn van alle overproductie en wat je vervolgens aanbiedt is vooral belangrijk denk ik. Niet uit angst net ietsje anders aanbieden dan je concurrent doen maar als bewuste keuze, waar je volledig achter kunt staan.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.