Crisis

20131118-233703.jpgIk excuseer me bij deze voor mijn klaagverhaal van gisteren.

En voor dat van vandaag.

Ik ben het steeds vaker oneens met de aanpak van bedrijven als het gaat om klanten. Marketing, zeg maar.

Ik ben het helaas steeds vaker oneens met de aanpak van bedrijven als het gaat om marketing.

Misschien is het mijn naderende 40e verjaardag. Misschien ligt het aan mij. Misschien begin ik een oude zeur te worden (“vroegah….was alles beter”).

Misschien ben ík gek en niet de wereld om mij heen.

Terwijl ik hierover nadacht, klikte ik verstrooid op mijn Instagramfeed. Ik volg bedrijven die me inhoudelijk niet veel interesseren, omdat ik benieuwd ben hoe innovatief ze zijn in het inzetten van Instagram om met hun gebruikers in contact te komen. Vooral uitgevers – omdat ik zelf toevallig heel veel weet van online uitgeven! En je veel kunt leren van ‘oude’ media.

En dan posten ze zo’n video.

Meisjes die nog niet volgroeid lijken als modellen voor trouwjurken. Zombie-achtige meisjes. Lijk-achtig. Trouwjurken. Logische combinatie. 18 (jonger?). Bonenstaken. Ik weet niet wat ze kosten, die jurken. Misschien wel betaalbaar voor al die tienerbruiloften die het trouwimperium van Wang voor ogen staan, aan de modellen te zien?

En wat kijken ze blij, he.

Gezellige make-up, ook. Vrolijk.

Het is net ECHT.

Wat een geluk, trouwen.

(…)

Maar het gaat niet alleen om trouwjurkfabrikanten, hoor. Ik erger me ook steeds vaker aan zinloze, geestdodende zakelijke Facebookfeeds met updates in de trant van ‘Like als je je dit kunt herinneren’! En dan 15.000 likes bij zo’n update. Aan blog posts die […nou ja…laat maar!]… Aan zakelijke twitter accounts met duizenden volgers die alleen zenden en nooit, maar dan ook echt nooit, reageren.

20140122-232538.jpg

Zo kan ik nog wel even door gaan. Maar dat doe ik niet. Althans, niet hier en nu.

Mijn idee van marketing begint wel heel erg af te wijken van dat van de rest van de wereld, lijkt het. 

Het is een soort existentiële crisis, denk ik.

Maar ik blijf de road less travelled volgen!

Existentieel, of niet.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jacob Jan Voermanantwoord
15 april 2014 om 19:34

niet alleen marketing
ook omgaan met hun eigen personeel
mijn tegengif is dat ik een kleine enquete ben gestart met de vraag: Wie kan er op zijn/haar werk wel zichzelf zijn? Krijg ik mooie reacties op, fijn om te lezen dat het wel kan. 🙂

Janineantwoord
13 april 2014 om 22:13

Wow oké, ik vind die video van de trouwjurken van Vera Wang gewoon heel eng ergens. Die meiden zijn halve zombies en dat is niet zoveel ten nadele van hun maar meer van de make-up en de hele setting. Ik vind het niet mooi en niet aantrekkelijk. Ik denk dat ik een beetje snap wat je bedoelt te zeggen en dat dat niet aan jou ligt en zeker niet aan je leeftijd.

Elja Daaeantwoord
14 april 2014 om 09:43
– Antwoord aan: Janine

Dankjewel! Dat is goed om te horen. Ik vind het ook eng. En ik snap ook niet hoe we zo ver zijn gekomen dat zoiets het juiste marketingpad lijkt om bruidsjurken aan de man te brengen. Maar los daarvan, de boodschap is zo naar, richting vrouwen, richting jonge vrouwen, richting bruiden. Zucht. !

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.