Heeft jouw website wel echte cornerstone content? Zo niet, dan is de kans groot dat je website niet oplevert wat je zou willen. Want als je een website hebt, blijft het trekken van lezers een uitdaging. Nadenken over en werken aan je cornerstone content kan je helpen om je zoekmachinepositie te verbeteren. Om zo meer (relevante) lezer naar je site te trekken.
Cornerstone content bestaat uit de belangrijkste pagina’s op je website. De pagina’s waarmee je het allerliefst gevonden zou willen worden in de zoekmachines, omdat ze je doelgroep precies geven wat zij zoeken en jij te bieden hebt. Vaak zijn cornerstone pagina’s lange pagina’s, met verwijzingen naar allerlei artikelen die jij en anderen over een bepaald onderwerp hebben geschreven. Want het kan best zijn dat je veel over een bepaald onderwerp schrijft. Maar hoe groot is de kans dat je op 1 pagina een samenvatting geeft van alles wat je over dat onderwerp weet en alles op 1 plek opsomt? Toch is het slim om dat te doen, want zo’n uitgebreide pagina maakt je vindbaarder in de zoekmachines.
Cornerstone content: je website & de zoekmachines
Wat zou het lekker zijn als lezers vanzelf naar je toe zouden komen, zonder dat jij er actief naar op zoek hoeft! Toch? Slapend rijk! Ideaal.
En het goede nieuws is: dat kan ook. Want als je website goed vindbaar is in de zoekmachines komt al dat zoekverkeer vanzelf jouw kant op.
Alleen …. niet iedere website wordt zo goed gevonden in de zoekmachines. Of niet voor de juiste zoektermen. De mijne scoort bijvoorbeeld enorm hoog op ‘vrienden maken‘ en ‘webwinkel beginnen‘, maar daar heb ik zakelijk gezien niet veel aan. Jammer.
Omdat ik van de week weer eens in mijn cijfers dook realiseerde ik me dat ik beter mijn best moet doen om te scoren op de voor mij relevante termen. Zodat er voor mij relevante bezoekers op mijn website komen (mensen die nieuwe vrienden zoeken blijven altijd welkom, hoor, want ik weet hoe het is!).
De oplossing is er natuurlijk wel. Dat is: wat meer planmatig bloggen. En zo veel meer werken aan de hoekstenen van mijn website.
Cornerstone content
Die hoekstenen, die zijn een begrip in de wereld van de SEO (zoekmachinemarketing). Cornerstone content. Daarmee wordt bedoeld: die paar pagina’s die superbelangrijk zijn voor je website. De hoekstenen. Ze zijn de pilaren waar de rest omheen is gebouwd.
De reden daarvoor is dat Google en andere zoekmachines, maar ook bezoekers, graag twee dingen zien:
- goede content; en
- samenhang.
Hoe meer samenhang er is tussen de dingen waar je over schrijft, hoe beter. En hoe meer goede antwoorden je kunt geven rondom een kernvraag, hoe beter.
Je belangrijkste onderwerp, de belangrijkste vraag waarop jij op je website antwoord geeft, dat is een hoeksteenpagina.
De hoeksteenpagina van een social media specialist zou kunnen zijn: de ultieme gids voor een succesvolle social media strategie. Die voor een installatiebedrijf: alles waar je aan moet denken bij het ontwerpen van je bedrijfsgebouw. Die voor een coach: praktijkgids voor een nieuwe carrière. Ik zuig ze uit mijn duim natuurlijk. Maar zoiets dus.
Hoe herken je goede cornerstone content?
Dit is misschien wel een voorbeeld van cornerstone content: yoast.com/wordpress-seo/ De handige SEO tool van Yoast is voor WordPress bloggers onmisbaar. Maar ze moeten natuurlijk wel ergens beginnen. Dus zo’n overzicht van SEO voor WordPress-gebruikers is een slimme zet.
Je herkent een cornerstone contentpagina aan een aantal dingen:
- Een helder, duidelijk onderwerp;
- Een inhoudsopgave met linkjes naar verschillende gedeeltes van de pagina;
- Het gaat meestal om hele lange pagina’s;
- Een cornerstone pagina behandelt meerdere aspecten van de centrale vraag;
- Goede cornerstone content heeft voldoende afbeeldingen; en
- Op de pagina vind je links naar andere artikelen op dezelfde website.
Wat je niet zo snel kunt zien maar wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat de cornerstone content goed geoptimaliseerd is voor de zoekterm die als hoofddoel is gedefinieerd. Dus als het goed is zie je heel veel kopjes, opgemaakt met H1 of H2, de afbeeldingen hebben de juiste benamingen en alt-tags, de zoekwoorden komen terug in de kopjes en in de tekst, etc. Vaak is de opmaak ook verder heel overzichtelijk, met veel bullet lijstjes en opsommingen en met korte alinea’s.
Hoe maak je die cornerstone content?
Hoeksteenpagina’s zijn vaak lang. 1000 woorden is eigenlijk nog maar weinig. 5000 woorden? Dat kan gewoon. Er staan bovendien heel veel links op. Zowel naar eigen webpagina’s als naar die van anderen. Het is kortom een hele informatieve, waardevolle pagina. Maar alles begint met de centrale vraag of het centrale onderwerp. Wat wil jouw doelgroep nou eigenlijk graag weten? Over welk onderwerp weet weet jij alles? Op welke vraag kun je antwoord geven? Op welke vraag heb jij al talloze keren antwoord gegeven op je blog?
Een cornerstone contentpagina is weliswaar 1 pagina, maar het is niet voor niets een hoeksteen. Er omheen bevinden zich allemaal andere pagina’s (of blogartikelen, net hoe je het wilt noemen). Die hebben allemaal te maken met dat ene onderwerp.
Als je het jezelf makkelijk wilt maken, kijk je naar de hoe, wat, wie, waar, waarom, wanneer vragen rondom dat ene onderwerp. Dat is niet alleen makkelijk voor jezelf, maar dat sluit toevallig precies aan bij de vragen van je doelgroep. En laten dat nou ook precies weer de vragen zijn die mensen het meest in Google typen.
Dus bij de hoeksteen ‘social media strategie’ horen dan pagina’s die antwoord geven op subvragen als: wat is een social media plan? Hoe maak ik een social media strategie? Wie kan een social media strategie voor me maken? Etc. etc.
Tools voor het ontwerpen van cornerstone content
Er is een prachtige tool die je laat zien wat ik bedoel: answerthepublic.com. Zie de afbeelding hierboven. De site werkt het beste als je je vraag in het Engels intypt. Hij doet het soms ook in het Nederlands, maar vaak niet echt goed. Type maar eens in: social media. Of: new car.
Ik heb inmiddels 3 hoekstenen gedefinieerd. Eentje voor mijn nieuwe boek over menselijke merken. Eentje voor mijn werk rondom social media voor bedrijven. En eentje rondom business development. Op veel van die onderwerpen scoor ik al hoog en heb ik al veel content. Maar nu ga ik ze rangschikken, optimaliseren en uitbouwen. We zullen zien hoe dat gaat!
Als je meer wilt lezen over cornerstone content raad ik je aan om dit handige, toegankelijke artikel van Blogtrommel te lezen: ‘Cornerstone content: krachtige SEO-techniek voor bloggers?‘. Daarnaast is er een hele goede Engelstalige pagina van de SEO-experts van Yoast: ‘What is cornerstone content?’
Aan de slag? Doe eerst eens wat onderzoek. Ga kijken welke pagina’s al goed scoren in bijvoorbeeld Google. En op welke onderwerpen je eigenlijk nog niet op gevonden wordt. Laatste tip: het kan bij je zoektocht helpen om eens via de Google Search Console te gaan kijken. Die is gratis, maar je moet hem wel eerst hebben geïnstalleerd om er info uit te halen. Daar krijg je in verband met cornerstone content o.a. inzicht in
- de webpagina’s die nu een hoge positie in de zoekmachine hebben
- op welke zoekwoorden je al goed vindbaar bent (en welke dus niet)
- of je uberhaupt op bepaalde zoekwoorden te vinden bent. Want soms heb je met bepaalde pagina’s al een positie in de zoekmachines, alleen is die heel laag. Kansen dus om die pagina’s uit te bouwen tot echte cornerstone content.
De Google Search Console is even wennen maar het is een essentiële tool als je aan het optimaliseren slaat. Hier vind je een uitleg van hoe ik daar informatie uit haal.
Rest me je succes te wensen!
PS Dit artikel verscheen eerder als nieuwsbrief. In mijn nieuwsbrief dus. Altijd als eerste lezen? Aanmelden kan hier.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie