Hoe kun je slimmer content maken voor Instagram? Geen makkelijke opgave. En jij bent niet de enige die het zich afvraagt.
Zo ging ik ging tijdens een workshop laatst uitgebreid in op de prachtige content van Natgeo op Instagram. En de content van allerlei bedrijven op Snapchat. Maar toen kwam de opmerking van Dennis (dank Dennis)!. Dat veel bedrijven helemaal niet de resources hebben voor dergelijke dure content.
Hij dwong me tot nadenken. Want hij heeft gelijk: de meeste bedrijven hebben natuurlijk geen topfotografen in dienst die de wereld rond reizen om de meest prachtige foto’s te maken. Dus hoe kun je als bedrijf goedkope maar goede content maken voor platforms als Instagram en Snapchat?
Ik heb 8 ideeën voor je. En voor Dennis. :))
Kanttekening: ‘goedkoop’ is een relatief begrip. Onderstaande concepten gaan uit van eigen inzet. Natuurlijk kost dat tijd en dus geld. Maar goede content kost altijd tijd. In onderstaande gevallen bespaar je dus alleen op de inzet van externen en/of de reiskosten van fotografen 😉
1. Vind de talenten onder je collega’s
De beste content wordt gemaakt door creatievelingen met gevoel voor een bepaald medium. Niet voor niets zijn er Instagrammers, YouTubers en Snapchatters die tonnen (zelfs meer dan een miljoen!) per jaar verdienen met het maken van content. Geen van hen startte met een budget. Ze hadden doorgaans niets anders dan een smartphone of spiegelreflex om content te maken en bereik op te bouwen.
Als zij het kunnen, kun jij het ook – mits je de juiste mensen die camera of die smart phone geeft. Als je de talenten in je organisatie kunt vinden, heb je de allerbeste – en betaalbaarste – bron van goede content. Plus: ze kennen je verhaal, je stijl en je producten en diensten. Zoals in het voorbeeld hiernaast – een foto genomen door een eigen medewerker op een eigen evenement.
Ga dus op zoek naar collega’s die al actief zijn als blogger, YouTuber, Instagrammer of Snapchatter. Kijk wat ze daar doen. Vraag ze naar hun ideeën. Geef ze richtlijnen en een plan – maar geef ze vooral ook wat ruimte. Want dat heeft talent nodig om te excelleren.
2. Maak content rondom de locaties en processen die je al hebt
Als je bedrijf productieprocssen heeft, heb je altijd iets om te laten zien. Hetzelfde geldt voor bedrijven met vestigingen in meerdere landen. Of bedrijven die veel aanwezig zijn op vakbeurzen of evenementen.
Het enige dat je dan verder nog nodig hebt, is iemand die foto’s of video’s kan maken ter plekke, zie 1.
General Electric had onlangs een mooie serie snaps (Snapchat-content). Een van hun medewerksters in Brazilië ging op bezoek bij het data-center dat alle uitzendingen voor Olympisch Spelen verzorgt. Met in de technische ruimtes, je raadt het al, indrukwekkende GE-apparatuur. Ondertussen vroeg ze aan de kijker en aan de baas van het center naar feitjes. Entertaining, lichtvoetig en informatief.
Dat kost de dame in kwestie bij wijze van spreken een dag, plus wat reiskosten. Niet slecht qua ROI.
3. Focus je op persoonlijke portretten van je bedrijf, je doelgroep, je stakeholders
Op een medium als snapchat zien mensen graag mooie foto’s met mooie verhalen. Een account als humansofny doet niet anders dan ‘gewone’ mensen portretteren en hun verhaal opschrijven.
In een recente serie zette de fotograaf patienten, familieleden en artsen van een kinderziekenhuis in het spotlicht. Het was heftige content, die leidde tot een enorme bedrag aan donaties (het doel van de campagne). Maar het laat ook zien hoe belangrijk is om het verhaal van de mensen achter een organisatie te laten zien.
Iedere bedrijf bestaat (gelukkig) uit mensen: collega’s, management, klanten, leveranciers. Het portretteren van hun gezicht en hun verhaal, gaat nooit vervelen. En kost relatief weinig geld.
4. Maak content waarvoor je de straat niet op hoeft
Het is waar: op veel platformen werken foto’s en video’s van mensen het beste. Mensen willen graag mensen zien. Zo simpel is het.
Toch zijn er bedrijven die succesvol zijn met hele andere content. Met Infographics bijvoorbeeld, toegespitst op hun doelgroep. Of met animaties. Bedrijven die hun bereik volledig opgebouwd hebben rondom mooie (of althans relevante) quotes.
Kleine kanttekening: er zijn bedrijven die vooral content maken op en vanuit kantoor. Voor Instagram kan dat goed, door bijvoorbeeld een set in te richten waar je mooie foto’s van producten kunt maken met goed licht. Op Snapchat is het lastiger, omdat het snel saai wordt. De oplossing ligt in de afwisseling: wissel onderwerpen af, wissel formats af en wissel vooral de gezichten voor de camera.
5. Geef je community jouw platform
Het begrip ‘user generated content’ is niet voor niets zo belangrijk.
De NS deelt op Instagram veel content van anderen en geeft dat ook duidelijk aan (in de bio). In dit geval met behulp van een hashtag, waarvan ze hun community vragen hem te gebruiken.
Door content te verzamelen rondom een community hashtag (Instagram) of door take-overs door je community te laten doen (Snapchat) krijg je mooie en relevante content, zonder dat je die zelf hoeft te creëren.
Natuurlijk zijn er mensen die betaald willen krijgen om content te creëren voor jouw kanaal (‘influencers’). Toch kunnen onbetaalde take-overs wel degelijk interessant zijn voor andere snapchatters, als jij ze voldoende de kans geeft om zichzelf met naam en toenaam onder de aandacht te brengen.
6. Plan je content vooruit
Als je bedrijf toch bezig is met campagnes en shoots, zorg dan dat ter plekke ook content wordt gemaakt voor een later moment en een ander kanaal. Laat bijvoorbeeld zien wat er achter de schermen gebeurt.
Gaan je collega’s naar een vakbeurs? Vraag hen om foto’s of video’s te maken en geef ze wat tips mee of spreek door waar je graag foto’s van wilt hebben.
Het kan handig zijn om de mensen die veel op pad zijn (de groenvoorziening bij de gemeente, de buitendienst van je servicebedrijf, de inkopers van je retailmerk) een fotocursus te geven. Zo weten ze zelf ook beter wat de mogelijkheden zijn en hebben ze meer aandacht voor visuele kansen.
7. Verdiep je in video
Minder relevant voor Snapchat (omdat video daar in principe live moet worden opgenomen), maar zeker relevant voor Instagram is video. En dan met name videocontent die je vooraf kunt maken. How-to’s, screencasts, interviews, stopmotion: er zijn heel veel video formats die van tevoren te maken zijn zonder dat er hoge productiekosten bij komen kijken.
Als je zoekt op ‘Stop motion apps’ kom je apps tegen waarmee je dergelijke video’s zelfs met je smart phone kunt maken. Bovenstaand format kost belachelijk veel tijd. Maar er zijn vormen te bedenken die minder lang en minder intensief zijn.
8. Werk met vaste formats
Natuurlijk willen we allemaal dit soort foto’s laten maken.
En als dat af en toe lukt, is het geweldig.
Maar in het kader van de efficiency en de kosten is het fijn om formats te kunnen afwisselen. Op Instagram is het de uitdaging om de stijl van je content uniform of tenminste herkenbaar te laten zijn, maar dan nog is het praktisch om te kunnen variëren. De ene dag een mooie foto, de andere dag een quote of tip of iets anders.
Op Snapchat werken formats net zo goed. Zo werkt Vodafone (vodafonenl) met vaste formats op vaste dagen. Reken maar dat mensen zich dat na een tijdje realiseren en er naar uit gaan kijken.
Zo kun je niet alleen vooruit plannen, maar ook zorgen dat je content kunt inplannen die minder kostbaar is om te maken.
Het allerbelangrijkste?
Het is goed mogelijk om goede content te maken waarvoor het niet nodig is dat een topfotograaf drie weken de jungle intrekt. Zo lang je maar blijft zoeken naar wat je doelgroep relevant vindt, hoeft content niet duur te zijn.
Want kwaliteit zit hem toch altijd in de eerste plaats in de relevantie.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie