Nou, mensen, voor de goede orde: van mij mag het. Advertorials, banners en wat dies meer zijn op je blog. Gewoon, geld verdienen.
Bloggen hoeft geen liefdewerk te zijn. We moeten allemaal geld verdienen, en het liefst met iets dat we leuk vinden.
De aardige, charmante, slimme en succesvolle MissLipgloss liet vandaag in #blogpraat maar weer zien dat ze 1) aardig, charmant en slim is en 2) dat het kan, commercie & bloggen. Je kunt de transcript vinden op blogpraat.com/onderwerpen (die van 3 december 2012, is het).
Natuurlijk is het zoeken, als je van een persoonlijk blog een geldverdienend blog wilt maken. Natuurlijk heb je iets uit te leggen aan je lezers. Maar als je doet wat je doet met integriteit, dan kan dat dus.
Ik ben niet objectief, natuurlijk. Maar ik geloof dat het kan. En wie niet waagt, die niet wint…
Dus. Go for it.
PS Ik ben altijd stikjaloers als ik @misslipgloss zie tweeten, onderweg naar Parijs, Amsterdam, leuke events…Zouden sommige bloggers dat echt weigeren? Ik zou er voor tekenen.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
lindakwakernaat zegt
Hoi Elja, Zoals je gemerkt heb , ben ik tijdens blogpraat afgehaakt.
Vind het voor mijn prive blog niets, mss voor voetvisie, *als die beter loopt*
Iig toch wel een intressant onderwerp wat best veel emoties losmaakte!
Elja Daae zegt
Sorry voor late reply… wat een emoties inderdaad he???!! Waarom toch?
Martine Bakx ARTOEK zegt
Ik ben ook stikjaloers op @misslipgloss:disqus!
Blogmij sta ik al tijdje aangemeld, lastige daar is dat je zelf moet kijken of er aanbod is. Doe ik zelden, want er staat toch nooit wat.
Ik krijg af en toe mailtjes met verzoekjes, soms hoef ik alleen linkje te plaatsen. En laatst eentje actief benaderd. En dan natuurlijk adsense. Plezierige daar aan is dat je er geen omkijken naar hebt, dat de advertenties wisselen en volledig gepersonaliseerd zijn op de bezoekers. Nadeel is dat het weinig oplevert. Maar ik moet er niet aan denken dat ik ook nog advertentie-beheer moet gaan doen. Kost tijd. En dan moet ik rekening gaan houden met wat schrijf, dan word ik afhankelijk………..
Zo zag ik van de week op een blog, die vooral banners heeft van kleine webwinkels, een tutorial staan met materialen van een grootwinkelbedrijf. Terwijl die materialen ook verkocht worden door die kleine webwinkels. Vind ik niet kunnen.
Elja Trum zegt
Het lukte me vanavond niet om erbij te zijn helaas.
Zelf heb ik ook een aantal advertorials op mijn blog gehad de afgelopen jaren. Die markeer ik duidelijk als zodanig door het onder in het artikel te melden én de advertorial in een specifieke categorie ‘Advertorials’ te plaatsen.
Duidelijkheid voor de bezoeker dus. Ik heb er dan ook niet al te veel klachten over gehad. 🙂 Ik heb ooit maximaal 2 advertorials per maand als limiet gesteld, maar dat red ik sowieso niet. Het zijn er eerder twee per jaar.
Kwamen er uit blogpraat nog goede suggesties hoe je aan advertorials kunt komen? Ik vermoed dat de beste manier gewoon het benaderen van bedrijven is, vooral als ze jou toch al hun persbericht sturen..
Over de opbrengsten werd volgens mij ook niet al te veel gezegd. Dat is natuurlijk ook altijd leerzaam. Bij eerste advertorial ging -volgens mij- voor 100 euro ‘over de toonbank’. Inmiddels zit ik op een tarief van 350 euro voor een advertorial. Wellicht te goedkoop of te duur op een blog met zo’n 4.000 bezoekers per dag?
Elja Daae zegt
Hoi Elja, wat leuk om dit te lezen. Er is veel behoefte aan meer informatie, maar de discussie bleef met name gaan over de vraag of het wel of niet OK was, dus de praktische info bleef een beetje achter.
@misslipgloss deelde veel info, en dat zij met Blogmij samenwerkt. Blogads werd ook nog genoemd. Voor grotere nicheblogs, zoals misslipgloss.nl, werkt blogmij schijnbaar ook wat intensiever samen om echt campagnes te ontwikkelen.
Verder werd gezegd dat advertorialaanbiedingen meestal vanaf 1000 pageviews per dag komen – zit jij dus al ruim overheen!
Over prijzen: volgens mij kun je daarin een aantal elementen meenemen. 1) je bereik, dus aantal lezers 2) je social media bereik overig (twitter, RSS, Facebook, nieuwsbrief!) en hoe je daar de advertorial onder de aandacht brengt 3) of je iets kunt zeggen over click through 4) hoe lang de advertorial blijft staan, en hoe prominent. De CTR heeft natuurlijk ook te maken met hoe relevant iets is. Speciale aanbiedingen, gericht op je lezers, kunnen denk ik prachtige CTR opleveren omdat lezers er echt iets aan hebben.
Ik vind 350 niet slecht (vrij bescheiden), maar twee per maand vind ik weinig voor jouw blog. Het biedt zoveel waarde, en er wordt zo hard aan gewerkt.
En als je ze ook nog via andere kanalen verspreid zou het bedrag hoger moeten zijn. Je blog is zo ontzettend niche. Een prachtige manier om een doelgroep te bereiken, toch?
Het is ook interessant voor verkopers om te weten hoe jouw blog zich verhoudt tot de doelgroep.
Je zou trouwens een soort pakket kunnen maken waarbij je onderscheid maakt tussen de wijze waarop je de advertorial verspreidt onder je lezers (dus welke kanalen je inzet) en welke plek een advertorial krijgt en hoe lang.
Ik zou als ik jou was zo’n partij benaderen om te kijken wat die voor je kunnen betekenen.
Elja Daae zegt
PS Dacht even dat ik me vertypt had, toen ik zag ‘Hallo Elja’. Hahahaha! #schizofreengevoel
Elja Trum zegt
Ik sta al aangemeld bij Blogmij en volgens mij ook bij Blogads. De meeste advertorials die ik gehad heb komen ook via Blogmij.
Daarnaast ontvang ik de vraag heel af en toe ook direct per mail en loopt er momenteel een aanvraag via mijn advertentiepartner IM Networks. Zij zorgen trouwens ook voor mijn ‘normale’ ads, dat is qua inkomsten een stuk interessanter dan de advertorials momenteel.
Een advertorial gaat bij mij gewoon mee als een normaal artikel (los van de specifiek categorie en de melding dta het een betaalde post is); ik verwijder dus geen oudere advertorials, maar ze zaken wel ‘naar beneden’ in de berichtenstroom. Ook gaan advertorials zo ook direct automatisch mee in mijn wekelijkse nieuwsbrief (6.000+ inschrijvingen), RSS feed en via het Photofacts Twitter account (6.700 volgers).
CTR lijkt me heel wisselend. Ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken, maar kan ik wel uit mijn Google Analytics stats (uitgaande links) halen. Het zal inderdaad verschillen per onderwerp. Een fotowedstrijd zal bijvoorbeeld redelijk wat doorkliks en deelnemers hebben verwacht ik zo.
Kitty Kilian zegt
Argumentatie? Dit zijn alleen opinies.
Elja Daae zegt
Het is mijn blog. Mijn mening. Ik hoef niets te beargumenteren, als ik dat niet wil, toch? Ik ben geen journalist…. 🙂