Waarom referenties belangrijk zijn voor dienstverleners

IMG_6558We blijven nog even in Istanbul voor het verhaal van vandaag.

Want wat kun je toch veel leren over zaken en business modellen als je een beetje in gesprek gaat met de ondernemers die je tegenkomt.

Van de week was ik op stap met mijn favoriete gids in Istanboel, Mehmet. Hij heeft mij geholpen om mijn gastland en gaststad beter te begrijpen en er van te gaan houden. Iedere tour met hem is een hoogtepunt, voor mij, voor mijn leven hier.

Het gaat goed met hem, qua klanten.

En ‘het seizoen’ (de tijd dat er veel toeristen in Istanbul zijn) begon dit jaar nog vroeger dan andere jaren. Dus dat is goed nieuws voor de vele bedrijven en mensen die van het toerisme afhankelijk zijn.

Ik vroeg hem hoe hij nou aan klanten kwam. Nou, zei hij, van een reisbureau met wie ik werk, via de website (waar ik hem ook gevonden had). En (hij moest een beetje lachen) via jou.

De kracht van via-via

Later bleek dat hij nog veel meer via-via-klanten heeft. Mensen uit allerlei landen, die het zo leuk vonden met hem, dat ze hem aanbevelen aan al hun vrienden als die ook naar Istanboel gaan voor een city trip.

Dat kan ik me goed voorstellen, want dat doe ik ook. Ik ben heel enthousiast over Mehmet. Het is voor mij niet makkelijk geweest, mijn tijd in Istanboel, maar hij heeft het een stukje makkelijker gemaakt en leuker door me te helpen Istanboel te zien door zijn ogen. En een stukje door de mijne, want hij begrijpt heel goed dat niet-Turken anders naar zijn land en zijn stad kijken, dan mensen die er opgegroeid zijn.

Het netwerk van je klanten

IMG_6592Na onze eerste tour samen toen ik hier net woonde, heb ik hem vaker gevraagd om tours te geven. Daarvoor nodig ik dan allemaal vriendinnen uit. We delen de kosten (hoewel het me de kosten ook in mijn eentje waard zouden zijn, zo leuk vind ik het, die tours) en gaan dan een uur of 4, 5 op stap.

Omdat mijn vriendinnen allemaal expats zijn die hier wonen en geregeld bezoek over de vloer hebben, heeft Mehmet er een nieuwe klantenkring bij. Ze weten wat hij kan en vragen hem steeds vaker ook om echt speciale dingen te organiseren. Zo gaat hij volgende week voor de oom van een vriendin naar een weerstation en een antiekmarkt, om weerkundige apparatuur te vinden.

Vorige week ben ik zelf met hem en mijn vader en stiefschoonmoeder een hele dag aan de wandel geweest om bijzondere moskeeën, de Chora-kerk en het restaurant waar Anthony Bourdain at toen hij in Istanbul was, te bekijken. 🙂

In dienstverlenende beroepen verkoopt kwaliteit zichzelf.

De volgende tour staat alweer gepland. En ik heb me voorgenomen om, voordat ik vertrek, vriendinnen uit te nodigen voor een tour waarbij we mijn favoriete Istanboelse bezienswaardigheden gaan bekijken: hans (zoals in: 1 han, 2 hans).

PS morgen meer hierover, want het is natuurlijk superinteressant om te analyseren hoe die eerste klant in een chain of events hem dan weet te vinden!

IMG_6583 - Version 2

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.