Ik werd gisteren geïnterviewd over mijn boek ‘Bloggen als een pro’ door Erno, voor zijn podcast. Of liever gezegd, over de vraag hoe ondernemers succesvoller kunnen bloggen. En waar we op uit kwamen is de vraag: hoe kun je bloggen volhouden? En, ontdekten we, het antwoord op die vraag geldt net zo goed voor andere dingen (een nieuwsbrief, bijvoorbeeld).
Iedereen kan bloggen volhouden
Ik blog al 5 jaar iedere dag. Soms heb ik een dipje, maar over het algemeen is het prima vol te houden. Omdat ik een bepaald aantal uitgangspunten hanteer, waarover hieronder meer.
Ik verstuur daarnaast al bijna een jaar iedere vrijdag om 10:00 een (leuke!) nieuwsbrief. Kijk zelf maar: hier vind je het archief.
Die nieuwsbrief is geen opsomming van bestaande blogartikelen. Het is een soort blog op zichzelf. Het is iedere week een nieuw verhaal, unieke content. En daarom is de manier waarop ik die nieuwsbrief aanpak net zo goed een voorbeeld van hoe je dingen kunt volhouden.
Terwijl ik met Erno praatte kwam ik tot 4 belangrijke elementen in het volhouden. Volhouden is voor iedereen weggelegd. Of het nou een nieuwsbrief is. Of een blog. Je moet alleen wat dingen in acht nemen.
1. Vind een vorm die bij je past
Je kunt nog zo overtuigd zijn van het feit dat je een blog of een nieuwsbrief moet hebben, als je er geen plezier in hebt is volhouden lastig (kwaliteit leveren ook, trouwens). Bovendien, als je het precies zo moet doen als al die andere zakelijke bloggers is er ook niets aan.
De oplossing is simpel: vind een vorm die bij je past.
Misschien houd je meer van interviews dan van zelf aan het woord komen. Misschien houd je van het geven van tips. Misschien gebruik je Instagram al als mini-blog en zijn foto’s jouw manier om verhalen te vertellen – dat kan op een blog ook heel goed. Misschien praat je liever tegen een camera.
Misschien moet je het opstellen van je nieuwsbrief uitbesteden, met duidelijke instructies over wat er in moet. Of misschien moet je gewoon je collega’s laten bloggen.
Ik had een hekel aan nieuwsbrieven vol call to actions en promotionele verhalen en zonder waarde. Dus ik besloot dat ik het op mijn manier ging doen. Een soort wekelijkse brief aan de mensen die zo aardig zijn om zich te abonneren. Voor mij werkt dat. En voor mijn abonnees ook, tot nu toe.
Kortom: vind een format dat je leuk vindt.
(zie in dat kader ook Bloggen kan van alles zijn: 6 alternatieven voor ouderwets bloggen)
2. Dwing jezelf tot vaste momenten
Voordat ik besloot om iedere dag te bloggen, blogde ik maar zelden. Omdat ik geen ritme had, had ik ook geen stok achter de deur. Er was altijd iets belangrijkers.
Dat ik iedere dag ‘moet’ bloggen geeft mij houvast. Het zorgt er voor dat ik iedere dag een creatief moment heb en een moment van reflectie. Wat er weer voor zorgt dat ik:
- steeds beter word in het schrijven;
- creatiever word;
- de dingen die ik bedenk en meemaak beter kan verwerken;
- steeds beter wordt gevonden in Google;
- en een steeds groter aantal lezers bereik.
Ook mijn nieuwsbrief verstuur ik op een vast moment. Iedere vrijdag om 10:00. Als ik dat niet doe – omdat ik hem verkeerd ingepland heb, zoals wel eens gebeurt – krijg ik tweets en emails van mensen. Vorige week mailde iemand dat hij als een soort van hond bij de voordeur zat te wachten op die mail. Was een grapje natuurlijk. Maar het geeft aan dat je echt iets op kunt bouwen met een vast ritme.
Hetzelfde geldt voor mijn blog. Ik heb een klein aantal lezers dat geabonneerd is via de feed. Iedere ochtend krijgen ze een email met mijn laatste blogartikel. En soms krijg ik dan ‘sochtends direct een berichtje dat er een spelfout in staat. 🙂 Of dat ze het zo’n mooi artikel vonden.
Uiteraard werkt dat alleen maar als je waarde biedt! Niemand gaat je mailen omdat ze al je promotionele shit zo missen in hun inbox.
Vaste momenten helpen jou om structuur te krijgen en het vol te houden. Maar ze zorgen ook voor meer lezers en voor meer vaste lezers.
Vaak helpt om niet alleen op een vast moment te versturen of publiceren, maar ook een vast moment te kiezen voor het schrijven. Bij mij is dat donderdagochtend. In mijn agenda staat een terugkerend item: ‘Nieuwsbrief’, van 09:00 tot 10:00. Ik heb er ongeveer 1-2 uur voor nodig, weet ik. Die structuur helpt. Soms heb ik hem dan zelfs al af – zie volgende punt.
3. Schrijf ideeën vooraf op
Als je deadline nadert en je weet niets om over te schrijven, maak je het jezelf lastig. Het werkt veel beter als je door de week heen de ideeën die je hebt direct opschrijft.
Ik doe dat in Evernote, via mijn smartphone. Ik maak direct een notitie aan, soms in steekwoorden, voor mijn idee voor de nieuwsbrief of voor een blogartikel. Soms, als ik toevallig tijd heb en achter de computer zit, schrijf ik het direct op in mijn blogsoftware (WordPress) of mijn nieuwsbriefsoftware (Mailchimp). Heel soms maak ik het dan ook meteen af.
Een andere manier om te zorgen dat je voldoende ideeën hebt voor je blog, is om jezelf te dwingen om een uurtje te brainstormen vooraf. Je doel is om aan het einde van dat uur 10 blogtitels hebt verzonnen. Zo weet je voor de komende weken al waar je het over gaat hebben. En vooruit plannen heeft echt zin.
Mijn ervaring is dat als je het onderwerp en de titel weet, de rest makkelijk is in te vullen.
Inspiratie vind je o.a. hier:
- 40 blogonderwerpen voor zakelijke blogger zonder inspiratie
- 50 onderwerpen om over te bloggen
- Blogonderwerpen vinden met de Google Search Console
4. Geef jezelf de vrijheid
Een schema is rigide. Hoe meer je er aan vast houdt, hoe beter het is en hoe makkelijker het wordt om continuïteit te krijgen. Maar daarbinnen heb je wat vrijheid nodig.
Mijn nieuwsbrief is bijvoorbeeld iedere keer anders. En mijn blog ook. Ik wil niet vast zitten aan een strak kader. Hoewel sommige mensen juist beter functioneren met strakke kaders, geldt voor mij het omgekeerde: ze verlammen me.
Mijn nieuwsbrief mag dus met of zonder foto’s, kort of lang, met 10 leuke leestips of met 3. Soms geef ik een toegangskaartje weg of vraag ik om input.
Mijn blog kan alles zijn. Foto’s, gedichten, tips, uitvoerige beschrijvingen van hoe je dingen doet, persoonlijke verhalen of zakelijke anekdotes, verslagen of opinie. De druk om te publiceren is hoog, maar daarbinnen wil ik de vrijheid hebben.
Waar ik mezelf ook vrijheid in geef, is kwaliteit.
Als ik altijd het perfecte verhaal moet afleveren, werkt dat ook verlammend. Ik sta mezelf toe om het niet nog 10 keer na te kijken op spelfouten. Tuurlijk, ik lees wat ik publiceer of verstuur altijd nog 1 keer helemaal na. Maar af is af. Ik wil mezelf niet laten weerhouden van publicatie door perfectionisme.
Iedereen kan bloggen volhouden.
De vraag is: wil je het echt?
Ja? Echt?
In dat geval: begin nu.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie