Een blog schrijven. Het kan zo maar gebeuren dat je het opeens moet doen. Of dat je het eigenlijk al langer wilt, maar er niet aan toe komt. Misschien ben je van plan om een keer een blog te schrijven voor het bedrijfsblog van je werk, bijvoorbeeld. Of wil je zelf gaan bloggen, op een eigen blog of zoiets als LinkedIn. Maar hoe schrijf je eigenlijk een goed blog? Zijn er regels die leiden tot succes? En zo ja, welke dan? Hieronder vind je mijn 5 tips.
Een blog schrijven: waarom ik weet waar ik het over heb
Ik blog sinds een jaar of 10. Maar vooral de afgelopen 6 jaar schreef ik veel blogs. Op deze site vind je er al ruim 2.000, waarvan de meeste de afgelopen 6 jaar werden geschreven. Daar zitten een paar grote hits tussen, die iedere dag honderden bezoekers naar deze site brengen. En heel veel kleintjes.
Mijn blogkennis komt niet uit de lucht vallen. Jaren lang beoordeelde ik voor mijn werk voor een groot marketingblog 1.000+ blogs, voorafgaand aan publicatie. En niet onbelangrijk: ik heb de afgelopen 10 jaar duizenden blogs gelezen. Zo heb ik een aardig idee gekregen van wat een blog schrijven moeilijk maakt, maar ook wat een blog schrijven leuk en succesvol maakt.
Over wat je nou moet doen om succes te hebben, schreef ik het boek Bloggen als een pro. Maar schrijftips vind je er niet in. Daarom hieronder alsnog mijn 5 tips om een succesvol blog te schrijven.
1 Een blog schrijven gaat niet om schrijven
Onder mensen die weinig bloggen, die nog nooit geblogd hebben en die er al een tijd over nadenken om te gaan bloggen, leeft een belangrijk misverstand. Namelijk: je moet kunnen schrijven om een blog te kunnen schrijven. Maar bloggen gaat helemaal niet om schrijven. Het maakt niet uit dat je niet de nieuwe Connie Palmen of Joost Zwagerman bent.
Waar bloggen wel om gaat?
Bloggen gaat om vertellen.
Dat scheelt een hoop. Want er zijn niet zoveel nieuwe Connies en Joosts. Maar vertellen, dat kunnen we allemaal. En een blog schrijven dus ook. Want iedereen vertelt dingen aan anderen. Iedere dag. Het enige dat je hoeft te doen om een blog te schrijven is je lezer te vertellen wat je weet, wat je denkt, wat je vindt, wat de oplossing is voor zijn of haar probleem.
Dus ik hoop dat je doorleest. En dat je me gelooft als ik zeg dat een blog schrijven helemaal niet om schrijven draait.
2 Iedereen kan een blog schrijven
Bloggen draait niet om schrijven (maar om ….? Precies! Vertellen!). Maar bloggen draait wel nog altijd om tekst.
Het kan dus zo maar zijn dat je hier terecht bent gekomen omdat je op zoek bent naar een strakke lijst met schrijfregels. Concrete tips om een blog te schrijven. Begrijpelijk. Schrijfregels geven houvast. En er zijn slimme mensen die je daar goed bij kunnen helpen, zoals een geweldige trainer hier doet.
Maar ik wil je tegelijkertijd ook een beetje ontmoedigen om te veel op schrijfregels te focussen. Want met schrijven is het net als met koken, zoals zo mooi wordt verbeeld in de film Ratatouille:
Mocht je de film niet kennen: de beroemde Franse chefkok Gusteau inspireert rat Remy om chefkok te worden. Want, zegt Gusteau, “Anyone can cook!”. En dat blijkt te kloppen.
Zo is het ook met een blog schrijven: iedereen kan het. Het idee dat ‘jij niet kunt schrijven’ is complete onzin. Echt.
En nee, ik ken je niet. Maar toch weet ik het.
Schrijven vergt lef
Ik weet het omdat ik duizenden blogs gelezen heb van honderden (misschien wel duizenden) bloggers. En ik weet dat er 3 dingen belangrijk zijn: ervaring. Ervaring. Ervaring. Een blog schrijven en publiceren vraagt wat dat betreft geen schrijfkunst maar durf. Durf om ervaring op te doen. Durf om het gewoon te proberen. Durf om door te zetten.
Durf is belangrijk. Want pas als je begint, weet je wat je anders wilt doen. Pas als je het hebt geprobeerd, weet je wat werkt en wat niet.
De kans bestaat dat het eerste blog dat je schrijft geen doorslaand succes zal zijn. Maar je zult je hoogstwaarschijnlijk ook geen buil stoten. Vooral niet als je het nog even laat lezen door iemand die je vertrouwt: een familielid, kennis of collega. Of door iemand van de afdeling Communicatie van je werk.
Het kan eigenlijk niet fout gaan. En vanaf de eerste keer dat jouw blog het publieke domein in gaat, ga je leren hoe het werkt en hoe het voelt. Want iedereen kan schrijven, maar niet iedereen durft het ook.
3. Een blog schrijven voor de korte of lange termijn
Als je gevraagd wordt om een blog te schrijven (of je hebt jezelf voorgenomen om dat te doen) is de volgende uitdaging het onderwerp van je blog. Want het succes van je blog staat of valt met een goed gekozen onderwerp dat aansluit bij wat je lezers bezig houdt.
De beste scorende blogs worden geïnspireerd door twee dingen:
- Actualiteit; en/of
- Persoonlijke ervaringen of inzichten.
Hits schrijven
De meest ervaren bloggers zullen je vertellen dat hun tophits voortkwamen uit emotie en/of een onderwerp dat te maken had met actualiteit. Bij onderwerpen die voortkomen uit frustratie of juist uit belangrijke ‘life events’ gaat dat vaak ongepland. Bij actualiteit zit er vaak een iets bewustere techniek achter, een poging om op de korte termijn succes te behalen met een blog.
Het nadeel is dat die blogs niet altijd een lange houdbaarheid hebben. Daarom hoef je gelukkig niet altijd uit te zijn op direct succes. Het helpt daarbij om te weten dat zelfs de beste bloggers niet altijd succes hebben met hun blogs. Iedere blogger heeft missers, middenmoten en uitschieters, met hier en daar misschien een enorme piek vanwege een toevalstreffer.
Blogs schrijven met het oog op morgen
Het is dus niet altijd erg als je onderwerp niet direct duizenden (of zelfs honderden) lezers trekt. Want vergeet niet dat ieder blog dat je schrijft ook een waarde heeft voor de lange termijn:
- Ieder blog dat je schrijft helpt om het totale porfolio van een website uit te breiden. Ieder blog draagt bij aan het totaal van kennis en expertise dat via de website wordt gedeeld;
- Als je schrijft over dingen die hun waarde houden, kun je er nog jaren lang naar verwijzen. In nieuwsbrieven, in andere blogs, in ebooks of andere online stukken;
- Goede blogs, voorzien van goede titels en de juiste zoekwoorden, bouwen een positie op in zoekmachines als Google. Zo kunnen ze nog jaren voor lezers zorgen die specifieke vragen hebben.
4 Denk goed na over je blogonderwerp
Als je een goed blog wilt schrijven, moet het onderwerp aansluiten bij wat je lezer interesseert of bezig houdt. Een goed onderwerp is daarom misschien nog wel belangrijker dan hoe ‘goed’ je kunt schrijven. Want hoe goed een blog ook geschreven is, als het niet interessant is voor jouw lezers levert het niets op.
Het is zinvol om veel tijd te besteden aan het vinden van een goed onderwerp en een goede insteek. Een blog schrijven is pas zinvol als je weet dat je een goed onderwerp vindt.
Zo vind je goede onderwerpen om een blog over te schrijven:
- Ga na wat de belangrijkste klantvragen van je bedrijf zijn en geef daar antwoord op;
- Leg dingen uit die jij begrijpt, maar waar je doelgroep onvoldoende van af weet; of
- Blog over dingen waar je nog niets van af weet maar waar je onderzoek naar doet (zie: Extatisch klungelen brengt je het verst);
- Pak een thema uit de actualiteit en voorzie dat onderwerp van achtergronden;
- Ga na welke tips, tricks en tools je vanuit je ervaring kunt delen, welke lessen je geleerd hebt;
- Te kijken welke vragen mensen hebben over een onderwerp, bijvoorbeeld via Google Autocomplete:
Slimme blogtricks, tips en tools
Sommige mensen hebben een idee en gaan gewoon schrijven. Al schrijvend vinden ze het onderwerp. Maar het vinden van een onderwerp kun je ook omdraaien: sommige bloggers vinden het fijn om eerst een titel te bedenke rondom hun thema. Dat kun je bijvoorbeeld doen door over het onderwerp dat je in gedachten hebt 50 mogelijke titels van blogs op te schrijven. Wees niet te realistisch en bescheiden: schrijf ook de opschepperigste, click-bait-achtigste titels op die je kunt bedenken. Waar denk je dat je lezers direct op zouden klikken?
Er zijn heel veel andere slimme tools die je helpen om onderwerpen te vinden. In de gratis online blogcursus Bloggen als een pro krijg je er een aantal aangereikt.
Wil je *nu* meteen aan de slag met een idee voor een blog? Ik schreef eerder 40 blogonderwerpen op voor zakelijke bloggers zonder inspiratie.
5 Schrijf je blog in de taal van je doelgroep (dus niet voor collega’s)
Als we dan toch even over fouten maken bij het schrijven van blogs, wil ik je graag een ding op het hart drukken: schrijf in de taal van je lezer.
Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Want je zult de experts de kost moeten geven die blogs schrijven voor vakgenoten in plaats van hun doelgroep: de mensen die hun expertise ontberen en dus overwegen om expertise in te huren of te kopen.
Wat ik vaak doe als ik voor een blogcursus (die geef ik meestal in company, maar ik heb ook een gratis online blogcursus voor je in de aanbieding) op zoek ben naar voorbeelden, is even wat blogs van advocatenkantoren checken. Dat is niet zo aardig van me, als mede mr in de rechten en voormalig werknemer van een prestigieus advocatenkantoor. Maar het maakt mijn punt zo lekker duidelijk.
Want wat doen veel advocaten: ze schrijven blogs voor vakgenoten. Althans, dat is niet de bedoeling, maar dat is het resultaat. Ze begrijpen onvoldoende wat de taal is van hun lezer. Dat hun lezer niet zoekt op ‘aanzegverplichting’ maar op ‘opzegging’. Niet op ‘uitslag zusenzo-arrest’ maar op ‘probleem xyz’.
Blog niet voor collega’s
Het is een beetje gemeen om advocaten hiervoor als voorbeeld te gebruiken, want hun vakgebied is ook gecompliceerd. En hun hele business bestaat uit het clienten helpen navigeren van een wereld waar ze niet voldoende van weten. Maar eigenlijk geldt dat voor ons allemaal. Wie onze lezers ook zijn.
Over het algemeen geldt dat je het beste kunt schrijven vertellen zoals je dat doet bij mensen die je kent. Schrijf je blog alsof je praat tegen/met:
- Je klanten
- Je buren
- Je ouders
Maar tenzij je je op vakgenoten richt, schrijf dan niet alsof je praat met collega’s.
Overigens hoef je helemaal geen expert te zijn om succesvol te kunnen bloggen. Maar als je het wel bent, let dan goed op of je schrijft voor de juiste doelgroep, of je onderwerp aansluit bij wat die doelgroep interesseert en of je taalgebruik daarbij past.
Tot slot: een goed blog schrijven is voor iedereen haalbaar
Er valt heel veel te vertellen over hoe je een goed blog moet schrijven. Je kunt er feitelijk honderden blogs mee vullen (en dat gebeurt ook!). Maar in de basis is het simpel, blogs schrijven:
- Weet wat je lezer interesseert;
- Vertel die lezer wat je weet, denkt, vindt of ontdekt hebt over dat onderwerp; en
- Publiceer je verhaal online.
Als je het een paar keer gedaan hebt, kun je de manier waarop je blogs schrijft of de onderwerpen waarover je blogt altijd nog bijsturen, wijzigen en finetunen. Als je maar onthoudt: bloggen is de lezer iets vertellen. En vertellen, dat kunnen we allemaal.
PS De gratis online blogcursus Bloggen als een pro is gemaakt voor bloggers met een zakelijk perspectief. Je kunt je hier opgeven. Je ontvangt dan 10 dagen lang een e-mail met een link naar de volgende les, met een video, tips, links en een opdracht.
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
Ximaar zegt
Het sluit zeker aan bij wat ik er over zou willen vertellen. Maar ik blog niet als een pro en hou me hier dan ook niet zo mee bezig. Iets anders is dat je ‘blog’ gebruikt ipv ‘artikel’, ‘bericht’ of ‘blogbericht’. Zelf vind ik dat verwarrend. Een ‘blog’ is voor mij een deel van een website, waar blogberichten op worden geplaatst met de meest recente boven. In het Amerikaans gebruiken ze vaak ‘post’ en sommigen doen dat ook in het Nederlands. Zelf hou ik het op een blogbericht. Gewoon omdat in het journaal ook geen journaal of journaaltjes voorbij komen, maar (journaal-)berichten. Ik vraag me af hoe anderen dit zien en misschien blog ik er eerdaags een keer over. 😉
Elja Daae zegt
Zo grappig dat je dat zegt! Niets ontsnapt aan jouw aandacht en dat vind ik gaaf. Ik gebruik ‘blog’ nooit in die vorm. Echt nooit. Ik gebruik standvastig ‘artikel’ of ‘post’ of ‘bericht’. Ook al weet ik dat veel mensen het wel zo noemen. Maar ik zat gisteren in Google Analytics en in Googles keyword informatie te zoeken en te kijken en ik zag dat heel veel mensen zoeken op ‘blog schrijven’. Bij wijze van test wilde ik eens kijken eens zo noemen.
Toch voelt het heel raar. Ik droomde vannacht dat iemand zei: waarom zei je nu eindelijk eens ‘blog schrijven’ in plaats van artikel? Hahaha. Het zit er zo ingebakken! Ik voel me er gewoon schuldig over ?