Na mijn overpeinzingen van gisteren en wat discussie op Twitter dacht ik toch: hoe zit dat met mijn bezoekers? Hoeveel heb ik er? Is er groei?
Ik heb het even uitgezocht:
In 2011 had ik gemiddeld 83 bezoeken per dag.
Op 24 december 2011 begon ik iedere dag te bloggen. Daarvoor blogde ik misschien een keer in de twee weken, zoiets.
In 2012 had ik gemiddeld 188 bezoeken per dag.
De eerste 6 maanden van 2013 waren dat er 280.
Er zitten wat uitschieters bij, zoals jullie zien. En wat dalen.
De toppersn & de dalen
Nieuwsgierig naar de toppers en de dalen? Ik wel. Hier zijn ze (zie corresponderende cijfers in de afbeelding)
- Je eigen webwinkel beginnen, 10 valkuilen (uit ervaring). Beetje voor de hand liggend, maar gemeend.
- Kwart voor twee ‘snachts. Dit is een artikel over hard werken, wat ik daarvan vindt, wat ik daar vroeger van vond. Het is niet zo subtiel.
- Hoe leeg het delen van quotes kan blijken te zijn. Over het tweeten en facebooken van quotes en hoe oppervlakkig ik dat soms vind. Voelden best wat mensen zich door aangevallen, logischerwijs.
- Deze top heeft niets met een bepaald artikel te maken (denk ik), maar deze dag werd mijn boek gepubliceerd. En ik had die week een optreden op BNR en een workshop die ik diezelfde week gaf op het Jobs event van Frankwatching.
- Stilte is niet het antwoord. Over de demonstraties in Turkije en of je daar over moet zwijgen of niet. Emotioneel, verdedigend, actueel.
- Alle grote dalen hebben te maken met Kerstmis en met Koninginnedag/5 mei.
Uitgesproken zijn, werkt (lijstjes ook)
Het klopt, wat ze zeggen. Onbescheiden zijn, uitgesproken zijn, dat werkt als je bezoekers wilt. Mensen gaan je retweeten. Je krijgt comments.
Het grappige is dat ik me bij die meer uitgesproken artikelen helemaal niet zo happy voel. Ik houd er niet van om anderen het gevoel te geven dat zij iets niet goed doen.
Maar Marcel heeft dus wel gelijk:
@Elja1op1 misschien wat minder bescheiden worden? 🙂
— MarcelvanDriel (@MarcelvanDriel) July 20, 2013
Ik interpreteerde zijn opmerking als: uitgesprokener worden. Maar hij bedoelde meer dat je je posts meer onder de aandacht moet brengen op meerdere plekken. En daar heeft Marcel helemaal gelijk in. Net mijn stuur-naar-facebook-feed aangezet. Waarom ook niet.
Maar los daarvan: zou het beter zijn om gerichter te zijn? Onbescheidener te worden? Bozer? Minder gematigd?
Planmatiger? Strategischer? Meer lijstjes? Gerichter?
Dit is geen blog
Het is mijn werk om te weten dat en hoe je blogs laat groeien op zo’n manier dat er toekomst en geld in zit. Ik weet dat lijstjes goed werken en goede titels en bepaalde onderwerpen die een doelgroep aanspreken en SEO etc. etc. Kwestie van focus, authenticiteit en hard werken. Een strategie. Heel boek over volgeschreven.
Maar ik heb geen strategie. Dat hoeft ook niet. Dit is geen blog, dit is een dagboek. Dit is een plek om te dromen. Dit is een plek om ballonnetjes op te laten. Dit is een plek om in het nu te zijn.
Het liefst samen met jullie.
Maar zonder strategie.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Charlotte zegt
Waar jouw boodschap eigenlijk al op neerkomt en ik ook wil zeggen: het hangt van het doel af.
Als je vooral veel bezoekers en veel reacties wilt zul je inderdaad ongenuanceerder moeten zijn.
Ik wil bijvoorbeeld vooral uitleg geven met mijn blog. Niet zozeer de discussie opzoeken. Dat wordt namelijk een politieke discussie, terwijl mijn blog gaat over juridische problemen (vragen) en oplossingen en de huidige stand van zaken.
Maar wil je veel bezoekers en veel aandacht, helpt een uitgesproken blog natuurlijk veel beter. Handig als je leeft van de advertentie inkomsten, denk ik zomaar.
Elja Daae zegt
Ja eens! Als je veel bezoekers wilt, zul je daar iets extra’s voor moeten doen qua insteek. En voor jou is het juist beter dat je bezoekers heel gericht zijn, meer nog dan de omvang.
Ik dacht later: de titel had moeten zijn ‘…van MIJN blog niet belangrijk zijn..’. 🙂
Linda Rosalinde Markus zegt
Mooi! Toen ik onregelmatig en zonder focus blogde (ongeveer drie keer per week over alles wat ik interessant vond) had ik zo’n dertig lezers per dag. Nu ik dagelijks blog en echt een niche heb (hoe je als jonge schrijver je weg vindt in het schrijfwereldje en alles wat daarbij hoort), heb ik rond de 44 bezoekers per dag met soms weken met 78 bezoekers per dag.
Daar ben ik natuurlijk ontzettend blij mee, en de afgelopen maanden sinds ik op WordPress zit (sinds mei) zijn de bekeken pagina’s en unieke bezoekers sterk gegroeid, maar ik heb soms ook het idee dat ik te bescheiden ben.
Ik stuur één tweet per dag eruit en dan alleen als ik een blog echt goed vind. Die van gisteren vond ik eigenlijk niets, dus tweette ik ‘m maar niet. Het voelt eigenlijk als mensen lastigvallen en ongegeneerd reclame voor jezelf maken. En op de een of andere manier voelt dat niet goed, zoals jij ook omschrijft.
Toch: een blog is geen dagboek. Ook niet de jouwe. Jij deelt inzichten die je opdoet tijdens bepaalde momenten en gebeurtenissen in jouw leven. Maar je vertelt niet elke dag wat je gedaan hebt, met wie en de details. Dus vind ik jouw blog nog steeds meer informatief dan dagboek. Maar dat is misschien ook persoonlijk. 🙂
Ik denk ook dat je gelijk hebt, dat de bezoekersaantallen helemaal niet zoveel uitmaken. Als het bloggen voor jezelf goed voelt, er een beetje groei in zit en je af en toe leuke reacties krijgt, dan is het allang goed, vind ik. 🙂
Elja Daae zegt
Er zijn wel mensen die echt dagboekbloggen, denk ik? Life-loggen? Ik volg zo iemand niet. Op zich zou het wel leuk zijn misschien, behalve dan dat zo iemand ofwel een heel bijzonder leven zou moeten leiden ofwel ontzettend leuk moet kunnen schrijven over de dagelijkse beslommeringen. Schiet me te binnen dat er wel mensen zijn die dagelijkse ‘loggen’ omdat ze mensen om zich heen op de hoogte willen houden van zaken als ziekte of verhuizing naar een ander land of gezinsuitbreiding.
Wat goed dat je blogbezoek zo toeneemt! Marloes (www.marloesjuffermans.nl) wees me net op dit artikel over slow bloggen http://www.problogger.net/archives/2013/07/21/write-less-say-more/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ProbloggerHelpingBloggersEarnMoney+%28ProBlogger%3A+Helping+Bloggers+Earn+Money%29 zet me toch weer aan het denken…