Betrouwbaarheid online

Soms twijfel ik of ik niet over iets heel anders moet gaan bloggen dan marketing en business development. Dat staat er toch, in mijn header?

*checkt*

Ja precies. “Over marketing & business development”.

Laten we wel wezen, ik weet soms niet waar ik het vandaan moet halen, zo’n nieuwe post met een link naar ‘iets’ met marketing. Laat staan ‘business development’. Maar meestal lukt het uiteindelijk toch.

Dat doe ik zo.

Let op;

[begin eigenlijke nieuwe blog post]

Online buikpijn

Ik heb al sinds gisteravond buikpijn. Ik weet niet wat het is. Te weinig gedronken misschien. Iets verkeerds gegeten (maar wat dan??). Of misschien gerelateerd aan de stressvolle situatie waar we in zitten m.b.t. verhuizen, tijdelijke woonruimte, ondertussen doorwerken, man continu op reis, spullen kunnen niet ingeklaard worden vanwege gedoe met papieren, etc.etc..

Maar goed, wat doe je dan? Je kunt je schoon-, stief- of -moeder bellen om te horen wat zij denkt/denken. In alledrie de gevallen zou dat in mijn situatie goede tips opleveren, vermoed ik. Maar dat heb ik nog niet gedaan (het was nog vroeg).

Ik typte op Google ‘buikpijn’ in.

[Brug naar marketing!!!]

Ik kwam hier terecht: http://www.thuisarts.nl/buikpijn

De volgende gedachten (vaag gerelateerd aan marketing, de online variant) dringen zich op:

1. Hoe betrouwbaar is medische informatie die je van internet haalt?

1a. En waarom denk je dat het betrouwbaar is? Wat wekt die indruk?

Antwoord 1: niet. Maar je gaat toch even googlen, gewoon omdat je wanhopig bent en iets wilt doen en niet ziek genoeg om een dokter te bellen. Of je moeder/schoonmoeder/stiefmoeder.

Antwoord 1a: Goede vraag. That’s the question, he, in de online marketing. In dit geval zou ik zeggen dat de tekst helpt, de manier van schrijven, de beknoptheid, de tips, en de lay-out. De manier waarop de informatie gerangschikt is (twee keuzes: “Ik heb last van buikpijn” of “Ik wil de oorzaak van buikpijn achterhalen”), namelijk op een manier die uitgaat van de patient, van de googler en niet van degene die de informatie deelt.

De informatie is simpel weergegeven maar komt vakkundig over. Waarom? Het antwoord is dat de hele site totaal en compleet lijkt te begrijpen met welke gezondheidsvragen en -klachten mensen worstelen. Welke vragen ze zichzelf, als leek zijnde, stellen. Waar ze zich zorgen om maken.

Behoorlijk knap, als je het mij vraagt. De indeling van de informatie, alles is erop gericht je te helpen.

Antwoord 1a, sub b: er staat geen reclame op de site. Geen banners, geen advertenties van geneesmiddelfabrikanten, niets. Sterker nog, als  de site tot de conclusie komt dat je een aspirientje zou moeten nemen, noemen ze de werkzame stof en een reeks van middelen waar dit stof in zit.

Bron

Nu ik, tijdens het schrijven van dit artikel, nog eens goed kijk, blijkt de site dan ook gemaakt te zijn door het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Betrouwbaarheid. De juiste bron. Niet zo makkelijk, online.

En wat nou ook zo fantastisch is (ik begin een heuse Fan te worden!) is dat dat alleen helemaal onderaan staat. De hele lay-out is erop gericht OM MIJ, BUIKPIJNPATIENT, te helpen. Het gaat niet om hen. Het gaat om mij.

Goh. Dat zie je niet vaak online, toch?

Indirect zal het wel helpen denk ik, omdat mensen 1) even online informatie zoeken en soms niet naar de huisarts hoeven; en 2) mensen geen rare dingen gaan doen maar duidelijke informatie vinden over wat wel en wat niet te doen.

Voor de duidelijkheid: Ik denk niet dat het 1) goed is om zelf online diagnoses te gaan stellen en 2) dat dit een bezoek aan een echte arts kan en moet vervangen. Maar het helpt wel dat je, als je informatie zoekt, in ieder geval ergens terecht komt waar ze weten waar ze het over hebben.

Dat brengt ons wel bij vraag 2:

Vraag 2: Wat is hier nog meer knap aan?

Wat ik me dan meteen afvraag is: hoe komen ze zo hoog in Google? Hoe lang bestaat de site? Hoe hebben ze hun informatie zo geoptimaliseerd dat de eerste of tweede link die van hen is? Hoe komen ze aan zo’n goede positie? Hoe weet Google dat het betrouwbare en gewenst informatie is?

Ik zal het antwoord wel nooit weten, denk ik.

Het werkt ook niet voor alles: toen ik in Google invoerde “Ik heb last van” kwam de auto-suggestie met ‘mijn stuitje’. Maar die vraag leidt niet tot dezelfde site. En op de site levert de zoekterm ‘stuitje’ ook niet zoveel op.

Even ‘hoofdpijn’ proberen hoor.

[…]

Helaas. Daar heeft het grote geld al toegeslagen: de site hoofdpijn.nl heeft daar de zoekmachinemacht, van een niet-nader-te-noemen geneesmiddelenfabrikant.

Een beetje gemeen grinnikend merk ik op dat hun site bij lange na niet zo duidelijk, klantgericht en betrouwbaar is/lijkt als thuisarts.nl.

[Einde artikel]

Zie je? Zo kom je toch nog op ‘marketing’. En ik hoefde er niet eens mijn best voor te doen.

Ik ben er ook echt altijd mee bezig, mijn vak, wat dat betreft…

Zondagse groet,

Elja

PS Ik heb nog steeds buikpijn, ja. Dus nu maar de ouderwetse remedie: naar bed.

googlePS2 Als je in google zoiets intypt, zie je ook wat anderen intypen, en dat is dan weer even schrikken. Want achter al die zoekvragen zitten natuurlijk wel hele echte, en zo te zien hele serieuze, problemen. Je medemens is dichtbij, op Google.  Gek dat je zo geconfronteerd wordt met al die heftige dingen, terwijl je tegelijkertijd zo anoniem blijft en misschien ook wel zo eenzaam.

PS3 Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe het zou zijn als Google alles wat ik intyp en zoek, zou delen met anderen. Als je elkaars volledige zoekhistorie zou kunnen zien. Denk maar eens over na! Geen leuk idee. Wat mij bezig houdt, dat zit in Google. Reden om heel, heel voorzichtig om te gaan met privacy, anonimiteit, en koppeling van gegevens…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

1 Reactie

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Hanneke de Witantwoord
23 augustus 2012 om 21:17

Niet helemaal relevant wat betreft de strekking van jouw verhaal, maar ik kon het niet laten even snel een “onderzoekje” te doen. De verklaring van het succes van de site vind je als je dit in google intypt: “link:thuisarts.nl”. Wanneer ze begonnen zijn vind je hier (zomaar een link tussen de zoekresultaten van bovenstaand): 
http://www.trosradar.nl/nieuws/detail/article/huisartsen-openen-medische-site. Conclusie: er zijn erg veel betrouwbare sites (met behoorlijke pageranks) die veel en relevant linken naar thuisarts.nl. 🙂

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.