Je hebt je doelgroep bepaald (zie het artikel daarover elders op deze blog). Wat nu? Nu gaat het er om te bedenken hoe jouw doelgroep jou kan en wil vinden, hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken, en wat de voorkeuren van je doelgroep betekenen voor je marketingmix. Voor je product of dienst zelf, voor de manier waarop je dat verkoopt en levert, voor de manier waarop je zorgt dat de uitstraling van je product of dienst aansluit bij je specifieke doelgroepen. Daartoe moet je eerst wat meer weten over die doelgroep.
Informatie over consumenten in geografische gebieden
Als je bedrijf zich vooral richt op consumenten in de buurt, moet je meer weten over het profiel van die buurt. Door postcodes te koppelen aan databases met de gegevens over auto’s, tijdschriftabonnementen, huizenprijzen e.d. zijn uitgebreide profielen opgesteld van mensen naar aanleiding van hun postcode. Deze informatie is bij bedrijven als Cendris te koop.
Als je een bepaalde wijk op het oog hebt, kun ook demografische informatie krijgen op www.funda.nl/koop. Postcode intypen, huis aanklikken, naast de tabjes kiezen voor ’huis en buurt’. Ook Funda maakt gebruik van de postcodebestanden van WDM. WDM levert tegen betaling gegevensbestanden van consumenten of ondernemingen binnen bepaalde criteria.
Doelgroepinformatie op basis van mediaprofielen
Als je bedacht hebt welke doelgroepen interessant zijn, kun je informatie over die doelgroepen gaan achterhalen. Media geven veel informatie over lezersprofielen om adverteerders binnen te halen. Op mediawebsites vind je veel informatie over segmenten die wellicht ook voor jou interessant zijn.
Mediaprofielen: bronnen
Kijk maar eens op de website voor adverteerders van uitgeverij Sanoma (http://www.sanoma-adverteren.nl/nl-web-Home.php). Er is een zoekfunctie waarmee je kunt zoeken welke media ze uitgeven voor jouw doelgroep. Per tijdschrift geven ze je een omschrijving van de doelgroep, leeftijd, etc. Of kijk eens op www.fdmediagroep.nl voor de profielen van de lezers/luisteraars van het FD/BNR Nieuwsradio of de FD-websites.
Welk medium je ook kiest, onder ’adverteren’ vind je dit soort informatie. Adverteren op grote, algemene media is overigens natuurlijk vrij prijzig. En voor veel kleine bedrijven ook een beetje schieten met hagel: de kans dat je raak schiet, is niet zo groot.
Zakelijke doelgroepen en media
Ook (juist) voor de zakelijke markt zijn media interessant. Vakbladen, brancheuitgaven, bladen specifiek voor ondernemers zijn belangrijke manieren om je doelgroep te bereiken – en soms heel gericht. Voor een overzicht van vakbladen kun je bijvoorbeeld naar vakbladen.pagina.nl of www.mediacontact.nl/vakbladen (beetje rommelige website).
Vakbladen: bronnen
Om een relevant vakblad te vinden kun je ook eens zoeken op de website van de Koninklijke Bibliotheek, www.kb.nl. Zij houden van de meeste uitgaven een archief bij. In de zoekfunctie vul je een zoekterm in en zorgt dat alleen het vakje ‘Tijdschriften’ is aangevinkt. Nog directer en handiger is de zoekfunctie op het Handboek Nederlandse Pers – www.handboeknederlandsepers.nl (alleen gedrukte media). Enige nadeel is je geen treffers hebt als het trefwoord niet in de titel van het blad staat. ‘Ondernemer’ levert dus geen ‘Sprout’ op.
Als je wat vakbladen gevonden hebt, loont het de moeite hun website te bezoeken en onder de informatie ‘voor adverteerders’ te kijken hoeveel abonnees ze hebben, en wat voor soort abonnees, en of ze nog meer interessante informatie hebben over jouw doelgroep.
Segmenteren van consumenten naar inkomen en leeftijd
Een voorbeeld van een segmentatie (onderverdeling in doelgroepen) van consumenten vind je op de website van WDM: geotypen, noemen ze die. Binnen een kwadrant op basis van leeftijd (hoog-laag) en inkomen (hoog laag) hebben zij verschillende typen consumenten gedefinieerd. Als je op het icoontje van een segment klikt, zie je een uitgebreide lijst met kenmerken.
Vakorganisaties en bedrijfsschappen
Maar ook vakorganisaties en bedrijfsschappen hebben soms uitgebreide informatie. Stel dat je je op retailers gaat richten met je dienst, kun je bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel heel veel informatie vinden over segmenten binnen de detailhandel, ondernemersprofielen en -aantallen, etc. Over de klanten van de verschillende woonbranches is ook veel te vinden.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie