Voor het bepalen van je doelgroep op een gestructureerde manier (door een document op te stellen, om iedere keer op terug te komen en aan te passen).
De vragen 1 en 2 zijn in het vorige artikel besproken:
1: Welk probleem lost jouw product of dienst op, of aan welke behoefte voldoet het?
2: Hoe lost jouw product/dienst dat probleem precies op?
3. Welke groep mensen of bedrijven heeft mogelijkerwijs dat probleem, of die behoefte?
Houd het niet te algemeen (‘vrouwen’, ‘tieners’, ‘MKB’). Hoe specifieker je bent, hoe makkelijker het is om te analyseren wat je moet doen om aan je doelgroep te verkopen, en om te kunnen kwantificeren.
Voorbeelden
De slager kan denken aan jonge tweeverdieners in zijn buurt, of aan een-persoons-huishoudens die geen zin hebben om uitgebreid voor zichzelf te koken. De financieel adviseur zou kunnen kijken naar bedrijven met weinig of geen personeel, waar financiën niet de tot de core business behoren. Misschien zijn er bedrijfssectoren die met specifieke financiële vragen worstelen.
4. Is dit een interessante doelgroep voor jou? Waarom wel/niet?
Als je achter iedere mogelijke doelgroep beschrijft waarom die interessant is, of waarom niet, dwing je jezelf om na te denken over je hele business model. De slager kan in een buurt zitten met veel tweeverdieners die bovengemiddelde inkomens hebben. Maar komen die bij de slager? Of alleen even snel bij de Albert Heijn?
Voorbeelden van doelgroepen
De financieel adviseur kan zich op eenmanszaken richten, maar als ze te weinig omzet hebben zullen ze geen geld hebben voor zijn diensten. Als hun vragen makkelijk op andere (gratis) manieren beantwoord kunnen worden, is deze doelgroep voor hem niet interessant. Tenzij een manier vindt om met lage kosten een hele grote groep eenmansbedrijven te helpen, natuurlijk. Maar een bedrijfssector met specifieke financiële vraagstukken voelt misschien meer noodzaak om een specialist in te schakelen.
5. Wat is belangrijk voor deze doelgroep?
Als je een idee hebt van een doelgroep, en die lijkt je interessant, begint het echte vraagstuk pas. Wat wil deze doelgroep?
Voorbeelden
In het voorbeeld van de slager, de veelverdienende tweeverdieners lezen wellicht de Delicious en de ElleEten en niet de Margriet. Ze eten liever biologische entrecotes dan slavinken. Ze zullen misschien vooral snel geholpen willen worden, of op andere tijden, dan niet-werkende huisvrouwen. Of oudere stellen. Misschien willen ze wel online kunnen bestellen.
De financieel adviseur die zich op eenmanszaken gaat richten met financiële diensten zal moeten begrijpen met welke financiële vragen deze ondernemers zitten, en hoeveel geld ze over hebben om die vragen beantwoord te zien. Willen ze vooral goedkoop? Snel? Praktisch? Bereikbaar? Online? Telefonisch?
Informatie nodig? Marktonderzoek…
Om meer idee te krijgen over je doelgroep, moet je marktonderzoek doen. Voor slagerijen heeft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel zelfs een rapport laten opstellen over consumententrends die de slager ideeen kunnen geven. De accountant vind via de Novaa de nodige informatie.
Zie ook:
Bepaal je doelgroep in 5 stappen (I)
Bepaal je doelgroep: marktonderzoek
Bepaal je doelgroep: 3 ideeën
Bepaal je doelgroep: een voorbeeld
Voor een andere insteek, zie dit praktische artikel van MKB Servicedesk: hoe bepaal ik mijn doelgroep.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie