Beginnende (zakelijke) blogger? Keep it simple

Als je als ondernemer een blog begint, en een website, ben je vaak zo druk met het hele design dat je belangrijke dingen vergeet. Of je wilt het zo mooi maken dat het resultaat wel heel mooi is maar niet zo praktisch.

Wat ik vaak mis op (beginnende) blogs:

1. Een manier om andere artikelen te vinden

Of je nou een archief gebruikt (dus op datum), of categories, of uitgebreide menu’s, of een tag cloud… het is fijn als ik als lezer direct iets kan vinden dat me leuk lijkt en waarop ik kan doorklikken. Ik was vandaag op een blog waar alleen de laatste 5 artikelen zichtbaar waren en ik miste echt de mogelijkheid om lekker een beetje te surfen op dat (hele leuke en interessante) blog.

2. Links naar andere ‘kanalen’

Als mensen op je blog zijn, geef ze dan de kans om met een druk op de knop je twitteraccount, je facebookaccount, je linkedinprofiel, en een RSS-feed te vinden. Ze zijn op je blog geland, dus houd ze vast, zorg dat je meer contactpunten en -momenten krijgt dan dat ene!

Ik ben overigens helemaal geen fan van zo’n invulformulier onder de pagina ‘Contact’. Ik wil gewoon kunnen klikken en dan wil ik dat er meteen een email opent naar een adres. Of direct een twitteraccount kunnen opent om een berichtje te sturen, of de fanpagina op Facebook. Maar ik wil niet een formulier invullen. Ik vind het onpersoonlijk (bij wie kom ik uit? wat is het emailadres dan? aan wie stuur ik eigenlijk precies een bericht?) en de drempel is voor mij te hoog.

3. Calls-to-action

Ik ben een schaap. Net als de meeste mensen. Ik wil graag horen van je wat ik geacht wordt te doen. Me inschrijven op je nieuwsbrief? Abonneren op je blogartikelen? Een kijkje nemen in je webwinkel? Je ebook downloaden?
Voor een blogger zonder dienst of product te verkopen is dit niet zo belangrijk, misschien. Maar voor iedere blogger die iets op wil bouwen of iets wil verkopen, is het essentieel.

Het is fijn als je mooie grote knoppen of banners hebt die me laten zien wat je wilt dat ik doe. Zo’n grote pop-up die je weg moet klikken vind ik dan weer niet zo fijn als bezoeker (schijnt wel enorm effectief te zijn, maar goed, je kunt je afvragen of mensen met de juiste motivatie die actie nemen).

4. Afbeeldingen

Als je afbeeldingen gebruikt in je blog, zorg dan dat je een lay-out (thema) gebruikt waarin die afbeeldingen zichtbaar zijn. Sommige thema’s zorgen dat er 1 grote afbeelding zichtbaar is, sommige thema’s hebben zelfs een galerie op de home page van alle afbeeldingen. En in ieder geval is het leuk als er voorafgaand aan de korte omschrijving van je blog een kleine thumbnail staat. Afbeeldingen maken een blog in het algemeen en een artikel in het bijzonder aantrekkelijker en nodigen uit tot klikken.

En let op: afhankelijk van je business kunnen afbeeldingen heel belangrijk zijn, en ook nog enorme kansen bieden om je product te promoten. Overal waar fysieke producten worden verkocht, of diensten die iets te maken hebben met lifestyle, bijvoorbeeld. Overal waar je kansen hebt om nieuwe aspecten van je business te belichten, ook. Achter de schermen, leveranciers, productieprocessen, en zelfs hoe je kantoor er uit ziet.

5. Design en lay-out

De val waar ik zelf in viel toen ik een zakelijk blog maakte (voor mijn webwinkel destijds) is dat ik alles zelf deed en alles zelf bedacht. Ik had er alleen nul verstand van. Dus mijn site en mijn blog waren helemaal niet geoptimaliseerd voor mijn klanten en mijn lezers. Het kostte mij uren, uren en nog eens uren om uit te vogelen wat ik moest doen, hoe ik het moest doen, en hoe het beter kon.

Ik zou het nu anders doen. Sterker nog, ik heb het ook anders gedaan (al heb ik geen duidelijke zakelijke belangen bij mijn blog momenteel). Bijvoorbeeld door een standaardthema te kopen en een beetje aan te passen (zo’n serie thema’s als Genesis – ik gebruik dat hier op mijn blog – is helemaal gericht op bloggers die geld willen verdienen met hun blog; en er zijn vast ook thema’s die geschikt zijn voor mensen die vanuit hun blog de koppeling met fysieke productverkoop willen maken, of apps, of boeken, etc.). Je kunt heel makkelijk kleuren aanpassen, de indeling veranderen, etc.

Besteed het uit

Maar eerlijk gezegd zou ik het, als ik tegelijkertijd een bedrijf runde, heel anders doen. Ik zou iemand vragen om me te adviseren en de basis voor me neer te zetten. Als het budget dat niet toe zou laten, dan maar barteren! Wel even checken dat ze de juiste ervaring hebben natuurlijk en dat ze zorgen dat je site er passend uit komt te zien (dus dat ze een bestaand thema wel voldoende aanpassen om het bij jouw unieke uitstraling te laten passen).

En: houd het simpel. Het gaat niet om wat jij mooi vindt, het gaat om je lezer. Die moet makkelijk kunnen lezen en navigeren en door kunnen klikken en uiteindelijk ook de actie nemen die een verdere interactie tot stand brengt (nieuwsbrief, winkel, RSS-abonnee, etc.).

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Naomiantwoord
28 april 2012 om 21:48

Goede tips!

Elja Daaeantwoord
28 april 2012 om 22:46
– Antwoord aan: Naomi

Thanks! Ik was ergens naar een blog aan het kijken en ik dacht: dit mis ik nou. En ik bedacht ook dat ik die dingen zelf ook niet had op mijn eerste blog. Veel te lang bezig geweest met hoe het er uit zag, veel te lang geknutseld :-)!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.