Analyseren

Ik ben de laatste tijd heel veel bezig met analyses. Van clicks. Vind ik leuk. En is nog onderdeel van mijn werk ook, dus hoera, hoera! Vandaag zat ik diep in de YouTube analytics, en de laatste weken natuurlijk in Google Analytics.

Niet alleen voor paginabezoek. Je kunt als je dat zo instelt ook zien wat er gebeurt met allerlei onderdelen van je site. Ik ben me steeds meer aan het verdiepen in wat werkt, en wat niet. Niet dat het echt uitmaakt voor mijn eigen site, want hier ‘gebeurt’ niets. Geen calls to action. Nou ja, af en toe dan. Voor het goede doel.

Maar toch blijft het leuk, vooral als er wel echt iets gebeurt op je site – of als er iets zou MOETEN gebeuren.

Ik weet dat veel bloggers een beetje een aversie hebben tegen analyse van cijfers. Zonde, vind ik dat. Je cijfers analyseren is eigenlijk gewoon het beter willen begrijpen van je lezers. Waar komen ze vandaan, waar gaan ze naartoe, wat bekijken ze, waar zijn ze in geïnteresseerd… Je kunt in (bijv.) Google Analytics ook echt heel veel vastleggen, en er veel uithalen. Ik ben er niet zo technisch in maar hoe meer je het doet, hoe meer je ontdekt!

Het lastige is dat je niet alleen moet kijken, je moet ook echt even nadenken over wat die cijfers betekenen. Maar als je daar de tijd voor hebt, is dat leuk, vind ik. Ik leer er ook gewoon heel veel van.

Dus. Als je het nog niet doet – aanrader…

[En nu moet ik naar bed. Al dat analyseren, daar wordt een mens een beetje duizelig van.]

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Eelco Martensreply
februari 13, 2013 at 11:02 PM

Ja! Analyseren is leuk. Al heb ik het idee dat ik zelf nog maar bar weinig haal uit tools als analytics. Toch maar weer eens een keer induiken. tips? Tricks?

Elja Daaereply
februari 14, 2013 at 07:02 PM
– In reply to: Eelco Martens

Ik zat gisteren (zoals jij weet) in de analytics van YouTube te zoeken en dat was nog helemaal niet zo simpel. Of eigenlijk was het te simpel en kon ik er te weinig uithalen.
Ik heb dat analyseren geleerd door het veel te doen. Maar op zich zou een cursusje misschien efficiënter zijn. Of een webinar… 🙂

Carelreply
februari 13, 2013 at 11:02 PM

cijfers, je kunt ze uitleggen in je voordeel, je kunt dat kiezen wat je uitkomt om je verhaal te ondersteunen, je kunt ze manipuleren en je kunt er wat van leren. pff

Elja Daaereply
februari 14, 2013 at 07:02 PM
– In reply to: Carel

Je houdt niet zo van cijfers, hoor ik doorklinken, Carel?

Leave a reply