Nu ik een jaar in de VS woon, kan ik zo langzamerhand iets zinnigs zeggen over waarom marketing hier zo anders is. Niet wetenschappelijk, misschien, maar wel ervaringsdeskundig.
- Iedereen doet aan marketing
Echt iedereen doet aan marketing. Van Fortune 500 tot de (hele) kleine bedrijven, wat men hier ‘mom and pop shops’ noemt. De bakker op de hoek zit ook op Facebook. Ieder bedrijf in de wijde omgeving staat in het wekelijkse huis-aan-huis-blaadje vol kortingsbonnen.Middelgrote bedrijven (meubels, auto-onderdelen, kappers, je kunt het zo gek niet bedenken) maken reclame op lokale radio en TV. Zelfs individuen doen aan marketing! ‘Netwerken’ neemt een hele andere betekenis aan. Je staat rustig visitekaartjes uit te delen op een feestje bij iemand thuis, of in de Starbucks, bijvoorbeeld.
De boetiekjes uit mijn lokale winkelstraatje zitten op Facebook en Twitter, hebben een emailniewsbrief, coördineren uitverkoop en events. Korting voor nieuwsbrieflezers of Twittervolgers, een half-jaarlijkse ‘side walk sale’, samenwerking met de gemeente, een ‘shop small stores’ campagne – alles wordt in de strijd gegooid om te zorgen dat je lokaal je geld uitgeeft in plaats van bij de grote winkelcentra vol bekende retailers. - Er zijn veel meer marketinguitingen dan in Nederland
Het aantal foldertjes, reclames op TV en radio, advertenties op Google, Facebook en Twitter, huis-aan-huis-blaadjes, gesponsorde events en tijdschriften, lichtreclames en reclameborden is overweldigend. Verpakkingen, websites, etalages: alles is er op gericht je te laten kopen. Overal zijn calls-to-action. - Marketing heeft een veel ‘schreeuweriger’ karakter
Alles draait er (logischerwijs) om je klanten 1) de deur binnen te krijgen 2) te laten zien wat de voordelen van het product/dienst zijn 3) over te halen tot aankoop.
Dit gebeurt door je continu te bestoken met boodschappen en informatie, in te spelen op een ‘sense of urgency’ (koop nú om voordeel te behalen) en met name heel, heel veel aanbiedingen en kortingen, grote bill boards, grote letters, felle kleuren, lichtbakken (zie punt 2). - Gemak is een ‘unique selling point’
Alles draait om ‘convenience’. Parkeerplaatsen voor de deur, het visitekaartje van de mevrouw in de mode- of meubelzaak (zodat je haar kunt bellen voor een shopafspraak of vragen of dat pak al in de aanbieding is); korting op verzend- of thuisbezorgkosten; het overnemen van de hangertjes in je hand zodat je rustig door de winkel kunt slenteren; een kopje koffie bij de kapper; inpakkers bij de supermarkt die eventueel met je meelopen om de spullen in te laden; krijtjes, kindermenu’s en kleurplaten in ieder restaurant om de kinderen bezig te houden; drive-through koffie, snacks en pinautomaten. Maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om heel makkelijk je geld terug te krijgen of kleren te ruilen. - Vriendelijkheid
Personeel is over het algemeen űbervriendelijk. Iedereen werkt op basis van commissie of fooi (en een heel laag basissalaris), dus er is ze veel aan gelegen om je een prettige ervaring te geven. Als je drie keer in dezelfde Starbucks bent geweest, weten ze de vierde keer wat je meestal bestelt. Als je 10 keer bent geweest gaan ze je bestelling maken zonder het je te vragen zodra ze je aan zien komen.Is dat niet irritant, al die overdreven opgewekte bediening? Misschien – maar het is in ieder geval leuker dan een arrogante ober aan tafel in een Amsterdam restaurant of genegeerd worden in de H&M terwijl je tussen de stapels onopgevouwen kleren probeert de juiste maat te vinden. - Bundelen, upselling en maatwerk
Producten en diensten worden altijd gebundeld. ‘Upselling’ is een kunst. Het lijkt logisch om meer te betalen als je meer wilt. Alles is een betere deal als je er meer van bestelt, andere producten bij aanschaft, de uitgebreidere versie neemt. Slim, natuurlijk, want niets anders dan een marketingtrucje. Wil je je koffie decaf, magere melk, met aardbeien (??), een smaakje? Groot, klein, medium, met twee extra shots expresso?Je bontjas na de winter veilig opbergen in een motvrije omgeving (de duurdere warenhuizen bieden deze service)? Meer dan 5 plaatjes uploaden voor je emailnieuwsbriefprogramma? 3 Maanden coaching afspreken in plaats van 1? Wat accessoires bij je nieuwe computer? Keuzes zijn eindeloos, en vaak heel aantrekkelijk.
- Lokale focus
De focus in marketinguitingen ligt op ‘lokaal’. Advertenties op TV en radio, kranten (en/of bijlagen van kranten) alles is afgestemd op een lokaal publiek. De gemeenten stoppen veel energie in het benadrukken van de voordelen van hun gemeente als het gaat om het uitgeven van je geld. Niet alleen om te shoppen, maar ook om een loodgieter te vinden. Of een bank.Lokaal betekent natuurlijk eigenlijk: relevanter voor mijn persoonlijke leven. Er wordt goed nagedacht over doelgroepen, en als die groot genoeg is, worden producten en diensten daar op afgestemd.
Amerikaanse marketing is gewoon…anders
Het is best veel, al dat marketinggeweld. Maar het leidt er ook toe dat je kunt vinden wat je zoekt. Dat diensten afgestemd worden op jouw behoeften. Dat echt alles verkrijgbaar is. Niet slecht, als consument.
Zijn er ook nadelen? Pff – heel veel. Een maatschappij die draait op krediet en consumeren heeft nogal veel uitwassen. Maar dat is een ander verhaal…
Foto: Oquendo
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
[…] een blog geschreven over hoe alles in de VS over ‘gemak’ gaat (zie ‘Amerikaanse marketing‘), kom ik dit artikel tegen van John Jantsch: Using convenience as a business model. Lezen! […]