Ik ben een e-learning site aan het bouwen. Een site met online trainingen. In WordPress.
Het is nogal een project. Ik vind het superleuk. Lang geleden dat ik zo in techniek gedoken ben! En ik ben blij dat ik het tot nu toe zelf kan. Maar vooral dat het me niet meer zo veel tijd kost als het vroeger gedaan zou hebben.
Met twee weken doorwerken heb ik toch echt iets moois staan. Maar het was net als vanouds (zowel mijn eerste webwinkel als het opzetten van Frankwatching Webinars waren flinke klussen) echt even aanpoten om het allemaal voor elkaar te krijgen.
Ik heb eerst Sensei gebruikt, een e-learning softwareproduct voor WordPress.
Het voordeel is dat het gemaakt is door de mensen achter WooCommerce, een van de bekendste webwinkeloplossingen voor WordPress (en tegenwoordig zelfs eigendom van Automattic, het bedrijf achter WordPress). Maar het kon te weinig, vond ik.
Op zich kon het wel weer dingen die andere pakketen niet kunnen, ontdekte ik daarna 🙂 maar goed. Ik ben inmiddels overgestapt op een ander systeem, LearnDash.
Om dat nieuwe systeem te gebruiken had ik weer allemaal andere plugins nodig en een ander thema (de lay-out) en andere pagina’s en ga zo maar door. Maar het werkt. Ha. (*vuist in lucht*)
Er zijn twee drie belangrijke lessen, na al dat gevogel en uitproberen. Nou goed, meer dan 2, maar deze wilde ik nu even bloggen voor ik naar turnles moet met mijn middelste, want jajaja dat gaat ook gewoon door terwijl je vanuit je huiskamer een bedrijf bouwt he:
1. Je moet dingen uitproberen
Ik heb de afgelopen weken ik-weet-niet-hoeveel software gekocht en gedownload en geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Nog even los van de talloze hosted e-learning oplossingen en LMS-en (learning management systemen) die ik de afgelopen anderhalf jaar uitprobeerde.
Het was plugins, thema’s, widgets wat de klok sloeg, de afgelopen maand. Ik was druk bezig met Sensei maar kwam er achter dat ik allerlei dingen miste. Toen ik een lange lijst met wensen inleverde bij Petra, mijn webhost die ook webdesigner is en met een team van slimme developers werkt, kreeg ik meteen een belangrijke vraag terug.
Weet je zeker dat dit allemaal niet kan met andere software dan Sensei?
Pfff. Ik had er lang over gedaan om op Sensei uit te komen. Ik had maandenlang gelezen en vergeleken en vergelijkingen gelezen. Maar als het om dergelijke software gaat, zijn er allemaal dingen die niet beschreven staan. En waar je dus pas achterkomt op het moment dat je het implementeert en gebruikt.
Petra en haar team hadden gelijk. Binnen een uur had ik LearnDash gevonden en geïnstalleerd. Het bleek superveel te kunnen maar het is wat ingewikkelder om te implementeren. Je moet meer ‘code’ (nou ja – short codes, een soort van commando’s) toepassen. En het bedrijf achter de software is minder goed in het uitleggen van hun product aan niet-techneuten dan de pro’s van WooCommerce.
(voor wie het wil weten: het mooie aan Sensei is dat je echt alleen een paar keer hoeft te klikken om een e-learning site klaar te hebben staan. de belangrijkste pagina’s zijn aangemaakt, alles werkt, en GO. ik heb het idee dat het ook iets degelijker is, maar ben geen developer dus weet het niet zeker. je kunt er direct een thema bij kopen, het werkt naadloos samen met WooCommerce voor je webwinkelgedeelte. alleen wilde ik meer. meer notificaties, uploaden van grote groepen deelnemers, groepsbeheer, en dat was allemaal lastig)
Inmiddels heb ik alles zo’n beetje up & running. Maar ik weet zeker dat er nog heel wat dingen voorbij zullen komen waarvan ik me af zal vragen of er niet NOG een betere oplossing voor is.
Zal altijd wel zo blijven. Want je moet het gewoon proberen, om te weten wat je mist en wat je wenst.
2. Wat je ook bouwt, er komen honderden stappen bij kijken
Het geldt eigenlijk voor ieder bedrijf natuurlijk. Maar bij het bouwen van een online product komt veel kijken. Honderden stappen.
Voorbeeldje. De plugin voor betalingen vraagt toegang tot een plugin voor Nederlandse iDeal-betalingen (ik gebruik een dienst die Mollie heet). Er moest eerst van alles geverifieerd worden (o.a. dat je zakelijke gegevens op de site vermeld staan, dus dat moet eerst). En de Mollie-plugin wil alleen werken met een zakelijke bankrekening en die had ik nooit geopend. De bankrekening moest op een kantoor worden goedgekeurd. Met een paspoort op zak. De betalingen plugin (eigenlijk een webwinkelplugin, WooCommerce), kan samen werken met mijn administratiesysteem Moneybird en direct facturen aanmaken in dat systeem. Maar ik moest eerst even over op de nieuwe versie van MoneyBird. En learndash heeft weer een andere woocommerce plugin dan sensei. Dus die moest ook nog worden geïnstalleerd.
etc. etc. etc.
Zo gaat het de hele tijd.
Het houdt niet op. Het is niet echt ingewikkeld, want WordPress heeft net als andere content management systemen een duidelijke structuur. En je marketing heeft een structuur. En je content heeft een structuur. Dus als je maar weet wat wat is, kun je het maken.
Het zijn alleen veel stappen. Nog even los van de inhoud, waar het bij e-learning natuurlijk uiteindelijk om draait.
3. Ervaring helpt. Heel erg.
Ik heb al twee keer eerder een online ‘winkel’ gemaakt rondom digitale producten. Ik weet wat er bij komt kijken. Ik ken de processen, de vragen, de koppelingen, de uitdagingen.
Ik weet hoe WordPress werkt. Ik weet waar ik de database aan de achterkant van mijn site kan vinden. Ik ken de structuur, ik weet wat custom post types zijn, plugins zijn, widgets, thema’s. Ik weet ook heel goed (belangrijk!) waar ik antwoorden kan vinden op vragen.
Ik heb zo vaak zitten vogelen met online techniek dat ik weet dat als iets niet lukt, er altijd een oplossing is. En dat ik die meestal zelf kan vinden, als ik mijn best doe en blijf proberen en zoeken. Ik heb al ongelofelijke hoeveelheden problemen met websites opgelost. Het lukt me vrijwel altijd
(toegegeven: momenteel is mijn lijst met plugins op deze site verdwenen na het uploaden van een schijnbaar betrouwbare plugin op dit blog waar ik aan het testen was voor mijn online academie … dat probleem heb ik nog niet onder controle heb gekregen 🙂 aan de andere kant: maar goed dat ik het hier getest heb voordat ik het live zette op mijn andere site!)
Ervaring helpt.
Maar het belangrijkste is: DOEN.
Je krijgt pas ervaring door dingen (fout) te doen en de uren te maken. Je kunt pas iets afhebben als je alle stappen hebt doorlopen. En je kunt pas weten wat je wilt als je het hebt uitgeprobeerd. Dat geldt voor heel veel dingen, maar voor het bouwen van zo’n e-learning site geldt het helemaal.
Er zit maar 1 ding op.
Beginnen.
Update: sinds het schrijven van dit artikel ben ik van gedachten veranderd. Hier lees je meer over de reden dat ik ben overgestapt naar een hosted e-learning platform.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie