Ik weet niet hoe vaak ik me hier al over heb verbaasd, en aan geërgerd: de manieren die ze hier in de VS bedenken om je je post en/of email te laten openen.
Dat gaat ver – heel ver. Het zal wel leiden tot resultaat, en kennelijk niet tot irritatie bij mijn medelanders. Maar ik vind het on-ge-lo-fe-lijk agressief.
Emailabonnee – tot in de eeuwigheid
In de email bijvoorbeeld, kom je ten eerste niet meer van ze af. Eenmaal opgegeven voor de nieuwsbrief van een obscuur goed doel, is het onmogelijk om nog van ze af te komen. Je kunt de ‘meld je hier af’-link klikken wat je wilt. Je kunt de ‘spam’-knop klikken wat je wilt. Maakt niet uit. De email blijft in je inbox belanden.
Klikbare titels?
En die email heeft dan titels die je doen klikken. Vandaag eentje van meneer Ken Cook, de direteur van een of andere lokalemilieubeweging waarvan ik zo stom was om ‘ja’ te zeggen tegen hun verzoek om me in te schrijven op hun emailnieuwsbrief. Meneer Ken Cook stuurde mij een email getiteld ‘Lunch’. Als je snel even je email scant, en je inbox is vrij vol, ben je dus geneigd om te klikken.
Lunchen met Ken Cook?
Ha. Je komt bedrogen uit. Niet alleen is het geen persoonlijke mail (zijn naam staat er bij, maar het is uiteraard een algemeen emailadres). Het gaat ook helemaal niet om een uitnodiging om te lunchen.
Het is gewoon een ordinaire reclamemail met een heel verhaal over het milieu en of je niet hun geweldige kerstpakket kunt kopen. En het woord ‘lunch’ KOMT ER NIET IN VOOR.
Emailverlakkerij
Pure verlakkerij. Dat zoiets in deze tijd nog kan? Kennelijk. In Nederland stond ik soms te kijken van de agressieve meneer van het callcenter die namens een ‘goed doel’ belde om mij te vertellen dat ik geld over moest maken en of ik wel wist hoeveel bomen er iedere dag gekapt werden. Maar hier gaat er rustig nog een schep bovenop.
Ook leuk: “Re: …”
Een andere techniek die de organisatie van meneer Ken Cook nog wel eens toepast om de open rate van hun emails omhoog te krijgen is de titel van de email te beginnen met ‘Re: [titel]’. Voor wie snel zijn email scant, lijkt het dan alsof het gaat om een reply op een email die je zelf gestuurd hebt. Briljant. En boosaardig. Maar ook effectief????
—update—
Organisatie heeft 14.000 volgers op Twitter. Dus het lijkt te werken. Gek, want ik vind de technieken zo onethisch dat het voor mij iets zegt over de organisatie. Voor een goed doel is alles geoorloofd? Dacht het niet.
- Schrik - 19 januari 2025
- Assess yourself - 17 januari 2025
- Loki - 16 januari 2025
Elja Daae zegt
Update n.a.v. vraag Sonja: Ik heb het uitgezocht, en de organisatie gebruikt een emaildienst die namens hen verstuurd. Nu via spamopties beide domeinen toegevoegd aan ‘blocked senders’. Gaat wel ver. Benieuwd of het werkt.
Maaike vDijk-Bokkers zegt
Ik zou deze blog ook in het engels schrijven en ‘vriendelijk’ aanbieden aan die organisatie. Ik heb er ook last van; eenmaal opgegeven voor een nieuwsbrief, en je komt er nooit meer vanaf inderdaad. Vreselijk irritant.
Elja Daae zegt
Zat al een tijdje te denken of ik ze gewoon moest mailen/bellen. Maar is moeite niet. Te irritante organisatie. Bleh! Zo waanzinnig slecht, dat je je ook niet af kunt melden al probeer je het na iedere email.
Maaike vDijk-Bokkers zegt
Een paar dagen terug kreeg ik, na 5 (!) mailtjes met een verzoek om afgemeld te worden, een antwoord met als strekking: ‘sorry te weinig personeel, maar nu hebben we het geregeld.’ Dus wie weet ben ik van een van die spammers af. De aanhouder wint 🙂
Sonja Broekhuizen zegt
En hoe ga jij er uiteindelijk mee om: handmatig blokkeren of een andere manier?
😉
Elja Daae zegt
Handmatig blokkeren lukt dus niet. Ik vermoed dat ze iedere keer nieuwe emailadressen gebruiken? Zou ik eens bij moeten houden. Ik weet dus niet hoe ik van ze af kom. De spam houdt het niet tegen, dat weten ze slim te omzeilen (hoe zouden ze dat toch doen??).
Ik bedenk net dat ik iemand ken die heel veel weet van email, misschien moet ik het hem eens vragen. Of misschien toch maar eens contact op gaan nemen zoals Maaike zegt? Heb gewoon geen zin om er moeite in te steken. Verdienen ze niet. Wie zich zo gedraagt, kan de moeite niet waard zijn…hoe goed hun doel ook moge zijn.