Jaaaaa daar is’tie weer: 5 x inspiratie op de zondag.
1. Optimaliseren van betaal/verkooppagina’s
Wie iets te verkopen heeft op internet (ik! ik! ik! Jij?) weet dat een goede verkooppagina een science is. Kleine dingen kunnen het verschil uitmaken tussen verkoop en afgebroken transacties.
In dit artikel leggen de mensen achter Yoast (de man/het bedrijf) uit wat ze hebben gedaan om de pagina van Yoast te optimaliseren. Niet alleen vol met goede tips, ook een erg leuk voorbeeld van hoe je kennis kunt delen met je doelgroep. >> How we built a checkout page we’re proud of.
PS Ik zie net aan de URL die ik eerst had staan (ik heb geklikt vanuit de Yoast nieuwsbrief) dat het een A/B-test is, die nieuwsbrief. Benieuwd wat ze testen en wat de uitkomsten zijn 🙂
2. Waarom instagram een life saver kan zijn voor beroemde kookboekschrijfsters
Ik ben, ik durf het bijna hardop te zeggen, een fan van Martha Stewart. De huishoudkoningin van Amerika, mensen. Haar tijdschrift is een plaatje en van haar website haal je keer op keer leuke kerst- en halloweenplannetjes.
Ze is alleen niet zo goed in, ehm, foto’s maken van wat ze eet.
Terwijl ze natuurlijk BEKEND IS GEWORDEN met haar recepten en haar kookboeken.
Les: leer instagrammen. Gebruik die filters, Martha!
Les: je kunt makkelijk tweeten vanuit Instagram! TIP TIP TIP
Les: je kunt wel een heel bedrijf vol slimme contentmensen en redacteuren en editors achter je hebben, als je zelf je twitter account beheert en je snapt het niet, zorg dat er mensen zijn die je helpen. En die eerlijk tegen je zijn.
Het hilarische artikel vol hilarische reacties op Martha’s afgrijselijk smerige foto’s van eten >> Someone Needs To Tell Martha Stewart Her Food Tweets Are Disgusting (“Warning: Gross food photography ahead”).
3. Waarom het kopen van volgers een goed idee is. Of een slecht idee.
Ik ben het boek ‘Return on Influence‘ aan het lezen. Ik weet niet meer wie het me aanraadde… Sas? Was jij het?
Het is een interessant boek, vooral voor *mensen* die een verhaal bouwen rondom het fenomeen bloggen en waarom het zo bijzonder en belangrijk is, nu en in de toekomst. Maar het is ook al sterk verouderd. Februari 2012. Dat is wel een beetje irritant, voor een boek over social media.
Hoe dan ook, van de week las ik een artikel van Kirsten over het kopen van Instagramvolgers. In het boek beweert de auteur dat numbers inderdaad belangrijk zijn. Omdat mensen je eerder volgen en geloven als je veel volgers hebt.
Ik ben het er niet mee eens, dat het zo belangrijk is. Ofwel omdat ik het mis heb. Ofwel omdat de tijd het geloof van de auteur achterhaald heeft.
Hoe dan ook, het is leuk om Kirsten’s experiment te volgen! >> I bought 1500 Instagram followers and 500 likes
4. Hoe moeilijk het is om viral te gaan – en er iets aan over te houden
Jajaja het houdt me bezig hoor! Online marketing en hoe je daar snel stappen in kunt maken. Conclusie: dat kan dus niet. Dat zag ik van de week bevestigd toen deze video viral ging.
Waar ik ook keek, Facebook, Twitter, mijn favoriete emailnieuwsbrief (waar over later meer), o-ve-ral was die video te zien.
Wat valt op? 8 miljoen views (afgerond) in 6 dagen. 7.000 volgers (afgerond). Dat is een waanzinnig deprimerend conversiepercentage (als je het zo zou mogen berekenen, wat natuurlijk niet helemaal klopt).
Ze hebben een paar videos gehad met meer dan 1 miljoen views, maar ook veel videos met minder. Niet dat er iets te klagen valt als je video 40.000 views krijgt. Maar toch.
Ongetwijfeld gaat het ze om de verkoop en niet om de youtube abonnees, dus hopelijk is er veel verkoop uit voortgekomen. Er zit een link in de eerste regel van de video-omschrijving, gelukkig. Die leidt niet naar de verkooppagina maar naar een uitlegpagina.
Wat zou ik graag zien wat de click through en de conversie is…! Ik hoop dat hij hoger ligt dan ik vermoed.
5. Bloggen als aanklacht
Ik las van de week de Amerikaanse kerstklassieker ‘How the Grinch stole Christmas’ voor. Inmiddels bekend van de film. Maar al heel lang een mooi verhaal van de geweldige Dr Seuss.
Het is feitelijk een aanklacht tegen het toenemende vercommercialiseren van Kerst. Waar ik me meer en meer bewust van word maar waar ik maar heel langzaam afstand van begin te doen.
In dat kader kwam ik een artikel tegen over Thanksgiving, een feestdag die in de VS veel belangrijker is dan Kerst. Behalve dat het een sentiment verwoordt waar we in Nederland denk ik ook mee te maken hebben, rondom Kerst en Sinterklaas, is het ook prachtig geschreven. Uit het hart. Bloggen op zijn mooist. >> We can’t have nice things
PS En, nummer 6, mijn dagelijkse inspiratie die ik lastig met jullie kan delen: mijn zoontjes. Ik kan niet genoeg naar ze kijken en met ze knuffelen. Zie foto.
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Ellen D. zegt
Ik vind jou blog dus echt geweldig! Ik werk zelf ook in een (product) marketing functie en dit is langzaam aan een stiekem blog-momentje geworden. Als ik straks even in Nederland ben ga ik ook je boek proberen te fixen! Hondsgetrouw als ik word
Elja Daae zegt
Haha, dankjewel Ellen!! Wat leuk om te horen. Daar doe je het (stiekem, toch) voor als blogger!!! Cool dat je mijn boek gaat opzoeken, het zou in ieder e goede boekhandel moeten liggen. Het is inmiddels een hele serie en ieder nieuw boek doet het beter dan het vorige, lijkt het wel. Ik heb net bijgedragen aan het nieuwste deel in de serie, Trends 2014, die ligt ook overal als het goed is. Laat me weten wat je er van vindt…!
Martine Bakx zegt
OMG die arme Martha Stewart. Eten fotograferen is echt lastig. Voor deze http://www.traktatieblog.com/2012/12/komkommerboom.html heb ik meen ik 8 verschillende instellingen op de camera gedaan. Daar is Instagram zo fijn voor. Er zit altijd wel een filtertje tussen dat de foto kloppend maakt.