5 snelle facebooktips voor paginabeheerders

facebook voor bedrijven tipsIk was aan het bellen met een familielid. Ze is makelaar en ze beheert de Facebookaccount voor het kantoor waar ze werkt. Ze is een geweldige makelaar. Slim, zakelijk maar ook vriendelijk en enorm klantgericht. En de uitdaging is natuurlijk om al die eigenschappen ook op Facebook te laten zien.

Dat lukt heel aardig. Maar het kan altijd beter. Daarom hieronder 5 punten die je kunt verbeteren aan je Facebookpagina. Waarschijnlijk. Makelaar of niet!

Waarschuwing: de tips zijn wel snel om te lezen, dus in die zin klopt de titel, maar helaas niet snel om uit te voeren. Sorry.

1 Je hoeft niet volledig te zijn

Korte teksten zijn doorgaans beter, bij je update. Of je nou een link, een foto of een video deelt, je hoeft er niet een lang verhaal bij te zetten. Probeer jezelf te beperken in wát je wilt vertellen maar ook in hoe lang je verhaal is.

Makelaars hebben net als overheden en juristen soms de neiging om alles kwijt te willen in de tekst bij de update. Maar mensen die op Facebook zitten, hebben weinig geduld. Ze willen scannen en niet echt lezen. Dus liever niet dit:

facebook voor bedrijven

Maar wel dit:

facebook update kort

Er viel natuurlijk genoeg te vertellen over deze foto en het verhaal er achter. Maar bij de Hartstichting zijn ze heel goed in tot de kern van de zaak komen.

(Ik weet inmiddels, door vele trainingen voor heel veel organisaties, dat die lange teksten vaak het gevolg zijn van druk vanuit de organisatie, waar iedereen zijn verhaal breed uitgemeten wil krijgen en de beheerder niet de macht heeft om teksten te veranderen … maar toch benoem ik het maar weer even: kort is meestal beter!)

Er zijn altijd uitzonderingen. En pagina’s die het tegenovergestelde doen met veel succes. Maar over het algemeen kunnen de meeste organisaties beter gaan schrappen.

2 Geef duiding

Superleuk natuurlijk, die link naar dat evenement. Maar ik heb geen zin om te klikken tot ik weet wat het precies voor mij betekent. Dus zou het fijn zijn als je me in de eerste zin of zinnen meteen uitlegt waarom het leuk voor mij is om meer te weten te komen over dat evemenent. Of dat product. Of waar je link ook over gaat.

Zoals in dit voorbeeld, waar je meteen getriggerd wordt en begrijpt waar het om gaat. Of, eh, niet? Wie is de doelgroep eigenlijk. Mogelijk toch een twijfelgevalletje:

facebook update evenement

3 Vergeet de omschrijving bij je foto’s niet

Voor sommige bedrijfstakken geldt dat er veel met foto’s gewerkt wordt, op Facebook. Van producten, van huizen, van locaties, van evenementen. Superleuk natuurlijk, want Facebook is net als alle social media apps heel visueel geworden.

Vooral zo’n serie foto’s is natuurlijk leuk. Maar wat heel veel paginabeheerders vergeten, is om bij iedere foto een omschrijving te zetten. Zoals hier wel gebeurd is:

facebook event verslag

Als je doorklikt op deze foto’s, zie je dat iedere foto de designer van de desbetreffende spullen noemt en tagt. Slim! Jammer dat iedere foto hetzelfde standaardtekstje heeft in plaats van een zinnetje over het betreffende object. Maar beter dan niets.

Want als iemand de moeite neemt om jouw foto-album door te klikken, is dat een kans. Vul dus altijd even een omschrijving in met eventueel een linkje of een locatietag of een persoon (tag). Dan weten we allemaal waar we nu naar kijken. En kunnen we doorklikken, als we willen.

4 Gewonemensentaal alsjeblieft

Facebook is een privémedium. Als bedrijf concurreer je er met familieleden en vrienden van je volgers. En het is lastig opboksen tegen baby’s, trouwerijen, duikvakanties en natuurlijk KATTEN.

Mensen zitten niet op Facebook met een zakelijke mindset, zoals op LinkedIn bijvoorbeeldwel het geval is. Ze zitten er met een privé-mindset. Ze zitten in hun hoofd als het ware op de bank met al hun vrienden en familie.

Dat betekent dat formeel taalgebruik en jargon niet echt hun plek hebben op Facebook. Indien mogelijk zou ik ‘u’ vermijden (want dat schept afstand). En ik zou proberen om het allemaal in gewonemensentaal te houden.

facebook jargon

Natuurlijk is het lastig om jargon uit te sluiten, als je business er om draait. Maar toch. ‘middle-market firms’ in de eerste zin zorgt er voor dat een groot deel van je publiek al afhaakt voor het tot regel 2 is gekomen.

En voor makelaars betekent dat dat ik liever niet wil lezen over de ‘lommerrijke wijk’. Maar gewoon over de groene straat. 😀

5 Kijk goed naar je linkweergave

Als je een link deelt op Facebook, wordt die op een bepaalde manier getoond. Hoe precies hangt af van de instellingen van de betreffende website. Als je veel links deelt naar je eigen site, is die hopelijk optimaal ingesteld. Voor de mensen die zich er in willen verdiepen, het heeft te maken met de zogenaamde ‘open graph’, de code die je website meegeeft aan Facebook.

Maar zelfs als het er netjes uitziet, toont een link vaak op zijn minst als een afbeelding (groot of klein), de titel van je webpagina en een korte omschrijving.

Wat in dat geval niet de bedoeling is, is dat de tekst van je bericht hetzelfde is als wat er in de link weergave staat. In de praktijk betekent dit dat je NIET automatisch links moet delen op Facebook vanaf je website, maar ze even handmatig moet delen met een nieuwe tekst. Dan voorkom je dit:

linkweergave facebook

Mooie post natuurlijk, met die visual. Maar hoe zinvol is het om in de tekst te herhalen wat ik al zie in de titel bij de linkweergave? Daar gaan o.a. de Volkskrant en het Parool veel slimmer mee om.

Facebooktips voor bedrijven: geen quick wins

Het grote nadeel van al deze facebooktips is dat ze allemaal (meer) tijd kosten. In die zin bestaan er eigenlijk geen ‘quick’ wins, in social media. Het is juist het oog voor detail en de geinvesteerde tijd en energie die facebookpagina’s succesvol maken.

Maar het goede nieuws is: veel van je concurrenten doen dit niet. Dus met iets meer tijd en aandacht, ben je heel snel een paar stappen voor. GOGOGO!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.