5 redenen om vooruit te plannen op je blog

contentkalenderPlanning.

Sommige mensen hebben er een onzettende hekel aan.

Veel bloggers ook.

Ze denken dat een planning alle creativiteit doodslaat en daarmee ook het plezier.

Dat is eigenlijk wel jammer. Want een blogplanning kan je heel veel opleveren en daarmee het plezier dat je hebt in je blog vergroten.

En, laten we wel wezen, voor sommige bloggers is bloggen gewoon werk. Er moet met regelmaat goede content worden klaargezet op corporate blogs. Punt.

Ik ben ook niet zo’n planner. Maar ik zie er wel de voordelen van.

Daarom: 5 redenen om je blog vooruit te plannen.

1. Je blogt beter met (een beetje) structuur

Het zal best zo zijn dat de structuur die planning geeft sommige bloggers doet huiveren. Zij presteren het beste als ze alle vrijheid hebben om te bloggen wanneer ze willen en vooral: waarover ze willen en hoe ze willen.

Maar het omgekeerde geldt ook voor veel mensen: die zijn creatiever als ze kaders hebben waarbinnen ze vrij zijn.

Het is niet voor niets dat mensen (soms massaal!) mee doen met schrijfopdrachten en blogopdrachten. Of je nou meedoet met de #nanomiwro (National Novel Writing Month waar overigens weinig ‘nationals’ meer aan is). Of met de #WOT (Write on Thursday).

Veel mensen worden juist creatiever als ze een beperking hebben in tijd en onderwerp. Of als ze zichzelf doelen opleggen.

Niets mis mee, lijkt me zo.

2 Je kunt tijdig inspringen op belangrijke momenten

laptopEen van de belangrijkste redenen om vooruit te plannen voor je blog, is deze: als je af en toe vooruit kijkt, weet je wat er gaat komen. Kerstmis. Of een vakbeurs. Of Nationale Molen- en Gemalendag (10 mei! Er op uit dus!).

En dan weet je ook dat het vandaag 350 jaar geleden is dat Koning Louis IVe  het prachtige Paleis in Versaille inaugureerde. Leuk om te weten als je blogt over Frankrijk, bijvoorbeeld.

Handige sites voor dit soort dingen zijn o.a. fijnedag.nl en zapaday.com. Ook op Wikipedia vind je handige overzichten inclusief geboortedagen.

Het ultieme voorbeeld is mijn oud-Frankwatchingcollega Saskia. Zij heeft het mooiste Kerstblog van Nederland. En reken maar dat ze vooruitplant! (hier lees je hoe ze dat doet, met handige tips).

Maar als je een contentkalender gebruikt (een blogplanning) kun je ook je eigen ‘historische gebeurtenissen’ in de gaten houden. Hoeveel jaar je op Twitter zit. Hoe lang je blogt. Etc. Kan altijd handig zijn!

Zo kun je vooruit plannen en wat meer aandacht besteden aan een onderwerp dat voor jou en je lezers relevant is. Misschien kun je in de aanloop naar de datum of het evenement een serie plannen met interviews en terugblikken. Mooie visuals (laten) maken.

Dat lukt niet meer als je er achterkomt dat je Grote Dag morgen is.

3. Je maakt het jezelf makkelijker

Vooral voor bloggers die om wat voor reden dan ook een vast ritme aanhouden in hun blogs, kan het niet hebben van een onderwerp vlak voor de deadline wel eens voor paniek zorgen. En hoe belangrijker je het vindt dat je je deadlines en doelen haalt, hoe groter de mogelijke paniek.

Als je vooruit plant weet je al waar je het over gaat hebben. Je kunt zorgen dat je eventuele research af hebt. Je kunt eventuele betrokkenen hebben ingeseind. Je kunt zelfs al vooruitgewerkt hebben en zorgen dat je al iets op de plank hebt liggen.

(vandaag de redenen om WEL vooruit te plannen op je blog. En dan morgen mijn eigen ervaringen bij het vooruit plannen op je blog. Ahum.)

Als je af en toe even tijd investeert in het opdoen van inspiratie en het bespreken van mogelijke blogonderwerpen, heb je altijd input voor handen.

Veel bloggers helpt het ook om terugkerende rubrieken of onderwerpen te hebben. Die laten zich goed inplannen en voorbereiden.

Gemak dient de mens.

4. Je geeft ideeën een plek

computerHet is een terugkerend thema als je met bloggers praat: het opslaan van ideeën.

Inspiratie slaat soms op onverwachte momenten toe. Waarom zou je die ideeën niet direct in je planning verwerken? Zo kom je ze vanzelf weer tegen en kun je ze de aandacht (en de plek) geven die ze verdienen.

Bijkomend voordeel is dat je wat langer na kunt denken over die ideeen en ze verder kunt uitwerken. Of een beetje onderzoek kunt doen naar goede zoekwoorden voor je artikel. Of wat langer aandacht kunt besteden aan de titel.

5. Je kunt beter richting geven aan je blog

Wie het belangrijk vindt om een duidelijke rode draad, thema of richting aan te houden voor zijn of haar blog, maakt het zichzelf in zekere zin moeilijk. Vooral als je deadlines hebt of krijgt kan een vast kader lastig zijn. Vooral als het een heel strict kader is.

Door vooruit te plannen is het veel makkelijker om te zorgen dat je binnen je thema blijft en dat je binnen dat thema toch voor de nodige variatie zorgt. Hoe stricter je kader, hoe belangrijker je planning eigenlijk is.

Vooruit werken

Met plannen bedoel ik niet dat je alles ook direct afmaakt, overigens.

Ik zie het als twee verschillende dingen: vooruit bloggen en plannen. Je kunt plannen maar nog niets schrijven. Of je kunt vooruit bloggen en direct inplannen. Alles klaar voor publicatie.

Het is maar net wat je voorkeur heeft.

Ik houd sinds kort een overzicht bij van mogelijke onderwerpen. Als ik bijvoorbeeld ontdek (vaak bij toeval) dat een bepaalde zoekterm die ik leuk vind, nauwelijks goede hits oplevert in Google. Of als iemand een vraag stelt maar ik al over iets anders aan het bloggen ben voor die dag.

Regels zijn er om te breken

Ik ben niet zo’n contentplanner, op dit blog. Maar in mijn werk doe ik het wel degelijk. Het voorkomt dat we dingen vergeten en daarmee momentum missen.

Bovendien: regels zijn er om te breken.

Dat je een planning maakt, wil niet zeggen dat je je er altijd aan moet houden of dat er geen ruimte meer is voor spontaniteit.

Ik geloof dan ook niet zo dat het plezier in bloggen minder is, als je een planning hebt. Of dat er minder creativiteit bij komt kijken.

Maar goed.

Zoveel (privé) bloggers, zo veel voorkeuren, he?

Of, zoals Frans laatst zei, tijdens #blogpraat:

“Je blogt zoals je bent: spontaan of gepland!”

 PS Voorbeeld van een contentkalender

Ik heb een voorbeeld gemaakt van een contentkalender. Kun je gewoon downloaden (opslaan als…excel). Wie weet, heb je er iets aan.

 

 

 

 

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

5 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Peter Pellenaarsantwoord
28 mei 2014 om 08:39

Het is precies met dit gepland bloggen waarmee ik worstel in combinatie met je blogpost van gister over wat nu een blogger een blogger maakt.
Gevoelsmatig heb ik nog steeds zoiets dat een ‘ware blogger’ on the fly zijn/haar gedachten de wereld in gooit. Zodra je gaat plannen/vooruitschrijven/ed ben je geen blogger meer maar iemand die artikelen schrijft, films maakt en wat niet meer vormen er zijn om iets online te delen.
Het is dit aspect van voorbereiding dat bij mij de crux is.
Zodra je meer tijd gaat steken in de voorbereiding dan verschuif je richting online publiceren. Niets mis mee natuurlijk.
Schrijf (film/fotografeer) en publiceer je ‘in het moment’, dan ben je aan het bloggen.

Maar dit is niet meer dan mijn bescheiden poging iets in hokjes te vangen wat misschien helemaal in hokjes te vangen valt.

Elja Daaeantwoord
28 mei 2014 om 08:58
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Wat ik niet helemaal begrijp: van waar die behoefte bij veel mensen om dat begrip ‘blogger’ te definieren? Ik heb dat niet zo. Als je tegen mij zegt dat je een blogger bent, ben je het. Als je online publiceert onder je eigen naam, ben je het, een paar uitzonderingen daargelaten.

Ik herken je gevoel over planning en je worsteling met wel of niet vooruit werken en schrijven. Maar deze post had ik vorige week geschreven na blogpraat en nooit gepubliceerd. Gisteren was ik te moe voor iets nieuws en zag ik hem bij concepten staan. En dacht ik: wauw. Heb ik dat geschreven? Leuk stuk! Handig! Kan ik mooi publiceren vandaag!
Ik heb er nog wel wat aan gewerkt maar het was heerlijk om een kant en klaar stuk te hebben moet ik zeggen.
Maakt mij dat minder een blogger? Zelfs minder een iederedagblogger?
Alles is goed, wat mij betreft, alles telt. Alles mag.

Peter Pellenaars
28 mei 2014 om 09:07
– Antwoord aan: Elja Daae

Haha, dat is juist het vreemde. We zijn met z’n allen continu bezig om van elkaar te begrijpen wat nu precies een blogger een blogger maakt, terwijl we tegelijkertijd vinden dat het helemaal niet uitmaakt.
Ook daar kan ik me in vinden, want heel eerlijk gezegd (en ik denk dat jij dat ondertussen wel van me weet) ben ik niet zo van de hokjes en definities.
En ik vind jou zeker niet minder een blogger wanneer je een stuk post wat je al eerder geschreven hebt. Volgens mijn uitleg van hierboven voldoet dat stuk namelijk ook bijna aan de definitie: het is in de spur of the moment (ooit) geschreven alleen (toen) niet gepost. Nu wel.
Verder onderschrijf ik van harte dat alles kan en alles mag op je eigen blogplekje. Laten we vanaf nu alle verdere pogingen tot duiding achterwege laten en gewoon lekker gaan bloggen 🙂

Jasmienantwoord
28 mei 2014 om 08:34

Mijn planning stopt bij een Word-bestand met blogthema’s voor dagen zonder inspiratie 🙂 . Ik zie wel het nut in van planning, zeker voor periodes waarin weinig gebeurt dat voor publicatie vatbaar is. Door vrij te geven waarover je morgen (misschien) zal bloggen, maak je de lezer nieuwsgierig, da’s ook mooi meegenomen. Opzoeken welke historische gebeurtenis vandaag plaatsvond vind ik een hele goede tip, bedankt! Over grote feesten zoals Pasen of Kerstmis blog ik meestal niet of toch niet op de dag zelf wegens het overaanbod, tenzij ik zeker ben er een originele draai aan te geven.

Elja Daaeantwoord
28 mei 2014 om 09:01
– Antwoord aan: Jasmien

Ja, dat is handig, zo’n bestand. Ik heb dat tot nu toe niet gebruikt in 2,5 jaar iedere dag bloggen maar ik begin de laatste tijd te merken dat het heel fijn kan zijn!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.