5 Leuke Links op zondag

blogconcept2Een paar leuke links. Wat leesvoer voor de zondagavond. Waarom niet?

1. Het gevaar van afhankelijk zijn van Google, Amazon en Facebook

Interessant en belangrijke observaties over de macht van de reuzen. Dat het niet is wat we met zijn allen ideaal vinden, is 1 ding. Maar vooral als ondernemer is het belangrijk om je tegen dit soort partijen te wapenen door te zorgen voor alternatieve distributiekanalen.

Tijd om die emaillijst weer eens uit de mottenballen te halen (ik heb het over mezelf) en er wat meer aandacht aan te besteden! Want dan houd je contact met je bezoekers, wat de reuzen ook doen.

2. Wat je niet moet doen op LinkedIn

Ik moest lachen om dit artikel over LinkedIn, vanwege de titel en omdat het een lijst is met LinkedIn tips in het kader van ‘what not to do on LinkedIn’, gebaseerd op eigen ervaringen van de auteur.

3. The Very Inspiring Blogger Award

Ik werd zo maar genomineerd voor de Very Inspiring Blogger Award! Superleuk, superlief en een prachtig initiatief. Het reist de hele wereld over, zag ik toen ik wat onderzoek deed. Ik kom er van de week op terug, want een antwoord dichten duurde even.

4. Focus kills the competition

Met al mijn gepraat over nicheblogs kwam deze quote keihard bij me binnen: Focus kills the competition. Ik geloof er in. En ik denk dat zo’n statement veel breder valt te trekken dan alleen de blogwereld.

5. Gratis plaatjes? Maar hoe, waar, wat?

Van de week zag ik deze link voorbij komen: de fotodatabase van het Metropolitan Museum of Art gaat open. Ik ben er nog niet helemaal achter ben onder welke voorwaarden je die afbeeldingen nou mag gebruiken en wat je er nou wel of niet mee mag doen. Met die vraag ga ik Raymond weer eens lief aankijken binnenkort!

Tot zo ver.

See you on the other side (of the week)!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

18 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Paulantwoord
27 mei 2014 om 08:17

Gisteravond heb ik het stuk over de macht van Google, Amazon en Facebook gelezen. Heel interessant, en een beetje eng dat 1 bedrijf zoveel invloed kan uitoefenen. Toch is dit van alle tijd hoor: denk aan toeleveranciers van bedrijven, die op ’n bepaald moment nog maar 1 afnemer hebben. Dat is een risico.

Elja Daaeantwoord
27 mei 2014 om 20:36
– Antwoord aan: Paul

Ja, ik zat dat ook te denken. Het is altijd gevaarlijk om zo afhankelijk te zijn he? Zat me laatst af te vragen hoe het bijvoorbeeld zat met andere zoekmachines. Wat als er om een of andere reden morgen een anti-google-gevoel ontstaat en iedereen op andere zoekmachines overstapt? Is mijn site dan nog vindbaar?

Paul
27 mei 2014 om 22:13
– Antwoord aan: Elja Daae

Vinden juist de vaste lezers jouw site niet heel makkelijk terug? Het zijn hooguit de ‘passanten’ die je dan kwijtraakt omdat die niet meer via Google bij je terecht komen. De terugkerende bezoekers lijken mij persoonlijk belangrijker.

Elja Daae
28 mei 2014 om 09:05
– Antwoord aan: Paul

Ik weet uit ervaring (niet hier, maar in mijn werk) dat die passanten ontzettend belangrijk kunnen zijn. Omdat ze abonnees en zelfs klanten kunnen worden. Ik haal elders (net als heel veel andere bedrijven) omzet uit Google. Ik geloof dat in een van de artikelen hierboven een voorbeeld wordt genoemd van een bedrijf dat zo veel omzet verloor door een verandering in het algoritme van Google, dat ze mensen moesten ontslaan.

Charlotte Meindersmaantwoord
26 mei 2014 om 21:40

Rijksmuseum stelt ook werken online ter beschikking 🙂

Raymond Snijdersantwoord
27 mei 2014 om 18:07
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Klopt 🙂 http://rsnijders.info/vakblog/2013/11/13/rijksmuseum-rijksstudio/

Elja Daae
27 mei 2014 om 20:48
– Antwoord aan: Raymond Snijders

Ah. Daar is de link al!

Charlotte Meindersma
27 mei 2014 om 21:47
– Antwoord aan: Elja Daae

https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio

Elja Daae
28 mei 2014 om 09:03
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

thanks!

Elja Daaeantwoord
27 mei 2014 om 20:32
– Antwoord aan: Charlotte Meindersma

Hee wist ik niet!! Link?

Raymond Snijdersantwoord
26 mei 2014 om 09:18

Die voorwaarden zijn goed begraven inderdaad en zijn ook nog gekoppeld eigenlijk aan het Open Access project dat de foto’s beschikbaar gemaakt heeft. Blogje volgt deze week 🙂

Elja Daaeantwoord
27 mei 2014 om 20:31
– Antwoord aan: Raymond Snijders

Yay! Ik ben heel benieuwd. Gave foto’s!

Raymond Snijders
27 mei 2014 om 21:11
– Antwoord aan: Elja Daae

En huppakee … http://rsnijders.info/vakblog/2014/05/27/fotos-metropolitan-museum-of-art/

Peter Pellenaarsantwoord
25 mei 2014 om 21:19

De conclusie bij het eerste artikel is toch wel deprimerend. Bij zowel fb, google als amazon valt er volgens de auteur voor ons als consument weinig tot geen invloed uit te oefenen op het beleid van deze ‘reuzen’. Ze zijn te groot geworden en het is zo goed als onmogelijk iedereen te mobiliseren zodat ze last ‘van ons’ gaan krijgen.

Elja Daaeantwoord
27 mei 2014 om 20:31
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Vind ik onzin hoor. Natuurlijk kun je er nog omheen. Als je maar bewuste keuzes maakt. De vraag is: willen we er wel omheen?

Peter Pellenaars
27 mei 2014 om 21:27
– Antwoord aan: Elja Daae

Wanneer we onszelf zo afhankelijk hebben gemaakt wordt het gaandeweg steeds moeilijker om ons te ontworstelen aan deze …. Geleidelijk aan hebben we steeds meer van ons virtuele leven ondergebracht bij slechts een handjevol giganten. Dan kun je misschien nog wel weg. En dan wil je misschien ook wel weg. Maar de moeite die je ervoor moet doen en wat je aan data/historie/vrienden/etc in dat proces verliest is iets wat slechts weinigen er voor over hebben. Het is de prijs die je betaalt voor het gratis gebruik van veel diensten.
Zie je eigen reactie hierboven dat bij het massaal overstappen van mensen naar een andere zoekmachine, wat de impact zou kunnen zijn op de vindbaarheid van je eigen site.
Ik zeg niet dat dit goed of slecht is, maar maak me tegelijk weinig illusie bij de vrijheid van keuze die we op een gegeven moment nog hebben.

Elja Daae
28 mei 2014 om 09:02
– Antwoord aan: Peter Pellenaars

Ja, je betaalt altijd een prijs! En het kost ook veel kracht en energie om je los te worstelen van de menigte en tegen de stroom in te gaan roeien, daar heeft ook bijna niemand zin in.

Peter Pellenaars
28 mei 2014 om 09:13
– Antwoord aan: Elja Daae

Zodra er een handige manier is om over te stappen zul je zien dat het massaal gaat gebeuren. Volgens mij moeten nieuwkomers op de markt zich daar op richten. Dan gaan mensen het misschien sneller uitproberen. Dus presenteer je niet alleen als een alternatief voor facebook, maar geef tevens de garantie dat in het overstapproces al je vrienden/historie/etc niet verloren gaan. Volgens mij zou dat grote verschuivingen geven en meer evenwicht in de ‘machtsbalans’.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.