Ik had het met een vriend over zijn B2B website. Hij heeft een eigen bedrijf, samen met een partner. Rasondernemers. Ze zijn in hun business een beetje de David tegen de Goliath. De jonge honden die de gevestigde orde aanvallen. En daar hebben ze succes mee. Maar niet dankzij hun website, realiseerden ze zich. De website is in zekere zin zinloos.
B2B websites als veredelde online bedrijfsfolders
Dat komt omdat er niets te doen is op die website. Net als veel B2B websites is de site een soort van online bedrijfsfolder waarop uitgelegd wordt waarom het bedrijf zo goed is in wat het doet en hoeveel nieuwe klanten ze hebben gekregen en hoeveel geschikte partners ze hebben. Dat is het.
Omdat ze zelf dagelijks bezig zijn met sales en operatie, hebben ze onlangs besloten om er iemand bij te halen voor marketing. Slimme zet, denk ik, en een voorwaarde voor groei.
Ik maakte even mijn denkbeeldige actielijstje, voor de nieuwe marketingpersoon. Of eigenlijk voor iedere ondernemer die een B2B doelgroep heeft en een te simpele website. Van 5 dingen die je B2B website nodig heeft.
Handige links over optimale websites:
- 14 vragen voor je webdesigner
- 4 simple reasons you’re blog still isn’t getting traffic
- De succesfactoren van een goede B2B website
1. Een whitepaper, ebook of checklist
Het is natuurlijk super als je verkeer naar je website begint te krijgen. Vooral als David die het opneemt tegen Goliath met al zijn Googleadvertentie- en optimalisatiebudget. Maar je hebt niets aan bezoekers die weer weggaan zonder contact te leggen.
De oplossing is het weggeven van iets van waarde, in ruil voor gegevens – op zijn minst een e-mailadres. Noem het een whitepaper (klinkt zo lekker B2B), een ebook of een checklist. Noem het contentmarketing.
Zorg dat je in je whitepaper hele waardevolle informatie deelt. Het hoeft niet heel veel informatie te zijn, als het maar goede informatie is. Informatie die jouw doelgroep goed kan gebruiken.
Zet die mooie PDF achter een formulier en vraag je bezoeker om een aantal gegevens achter te laten (en zet er een vinkje bij voor toestemming om een nieuwsbrief op te mogen sturen). Ik zou het niet te gek maken – hoe minder gegevens, hoe sneller mensen het invullen – maar natuurlijk vraag je naar de informatie die je absoluut nodig hebt. Een telefoonnummer bijvoorbeeld is een reden om af te haken maar tegelijkertijd ook erg waardevol om te hebben.
Verwijs op alle relevante plekken op je website naar die whitepaper. Met mooie banners, een landingspagina of zelfs een formuliertje in de sidebar. Dat klinkt ingewikkeld maar is het totaal niet – als ik zo’n banner of pagina in een half uurtje kan maken (als leek) kan je websitebouwer dat ook.
Het is zinloos om mensen naar je website te laten komen en te verwachten dat ze je meteen bellen. Geef ze een tussenstap door ze iets van waarde weg te geven. Het begin van je salesfunnel. Simpel maar doeltreffend.
Handige links over whitepapers, ebooks en contentmarketing
- Zelf een ebook maken: een stappenplan
- Contentmarketing: houd vol en wees geduldig
- 6 types of content that will boost your traffic and engagement
2. Artikelen met antwoord op de meestgestelde vragen van je doelgroep
Het lijkt moeilijk om het op te nemen tegen Goliath met al zijn budget. Maar vaak zijn het de Goliaths die niet goed zijn in het beantwoorden van menselijke vragen op een menselijke manier.
Mensen houden er van om antwoord te krijgen in hun eigen taal. En Google houdt ook van websites die antwoord geven op een menselijke manier. Dat is nou typisch iets waar je geen budget voor nodig hebt.
Maak daarom een lijst met de 10 meest gestelde vragen van je doelgroep en verwerk de antwoorden in artikelen op je website (of je blog). Liefst met titels die lijken op de vragen.
Denk aan de vragen die jouw doelgroep jullie stelt, maar ook de vragen of problemen die klanten hebben maar niet uitspreken tegen jou als leverancier. Denk aan:
- “Wat is de beste manier om …”,
- “Hoe verlaag ik de kosten van …”
- “Waarom medewerkers …”
- “Hoe vind ik …”
- “Waar vind ik …”
- “Hoe kan ik …”
- “Wat zijn de beste … “
- “Wat betekent …”
Ik ken je business niet, maar ik weet zeker dat je zo 10 onderwerpen en vragen kunt bedenken waar je doelgroep mee worstelt. En waar jij en je collega’s antwoord op kunnen geven. Liever 20.
Maak er geen korte stukken met maar 1 of alinea’s. Daar hebben je lezers en Google niets aan. Zorg voor minimaal 300 woorden. Liefst 500 of meer. Geef de antwoorden echt bite, duik de diepte in, maak stappenplannen, opsommingen, lijstjes met bullets. Gebruik ook links naar informatie elders. Zorg voor meerdere goede afbeeldingen bij je verhaal.
Maak er, kortom, hele goede artikelen van. Maak er overtuigende, waardevolle verhalen van. Je zult zien dat ze verkeer gaan genereren. Naar dat ebook, natuurlijk! BOEM.
Handige links over het zorgen voor goede webteksten:
- 50 ideeën voor zakelijke bloggers
- SEO: stop met trucjes en help je doelgroep echt
- Bloggen voor ondernemers: 4 redenen
3. Een slimme copywriter/bedrijfsjournalist/interviewer
Als ondernemer en expert weet je precies wat je doet en waarom je het doet. Je kunt het je vrienden zo uitleggen, je idee. De basis van je bedrijf. Maar kun je het ook overbrengen in tekst?
Niet iedere ondernemer houdt van schrijven (of heeft er de tijd voor). Dus wat doe je? Je huurt een slimme copywriter of bedrijfsjournalist in. Je geeft haar de lijst uit punt 2. Je legt uit wat de belangrijkste onderwerpen zijn waar je klanten mee bezig zijn.
Je copywriter maakt een lijstje met mogelijke onderwerpen en de bijbehorende vragen. Je gaat een uurtje samen zitten om antwoord te geven op je vragen. En zij maakt van jouw verhaal een goede tekst. Simpel.
Ik houd niet van ghost writers op blogs. Sterker nog – ik raad het af. Ik houd er – net als je klanten – niet van om voor de gek te worden gehouden. Het stomste dat je kunt doen is een ander je blogs te laten schrijven en dan jouw naam er onder zetten.
TENZIJ die ander in tekst weet te vatten wat jij hebt weet en vertelt. TENZIJ jij precies weet wat er staat omdat je het zelf hebt nagekeken en aangevuld. TENZIJ jij degene bent die reageert als iemand een reactie achterlaat. TENZIJ je, als een klant over je blog begint, precies weet waar het over gaat.
Er is trouwens ook niets op tegen om die mooie whitepaper door die copywriter te laten schrijven. In tegendeel. Er zijn genoeg mensen die daar heel goed in zijn en ervaring mee hebben, anders dan jij.
Je website krijgt meer waarde naarmate er meer goede teksten op staan. Dus een goede copywriter levert je het goud voor je website.
Handige links voor wie liever zelf schrijft:
- Een blog beginnen? Er is maar 1 ding echt belangrijk
- Hoe passieve zinnen je teksten onnodig saai maken
- Iedereen heeft iets te melden
4. Bedrijfsvideo’s
Je weet het natuurlijk – je kunt net zonder video. (ik zat net naar de video op deze website te kijken en begreep direct waarom kennissen dit hotel direct geboekt hadden!)
Eigenlijk is 1 video niet meer voldoende, vandaag de dag. De tijd dat een bedrijf 1 video maakte als introductie en daarmee klaar was, is voorbij. Maar als je niets anders doet, laat dan in ieder geval die ene video maken.
Als je onderneming nog klein is en de kans groot is dat klanten direct met jou te maken krijgen, zou ik zorgen dat je zelf aan het woord komt. Dat je zelf kunt laten zien waarom je het allemaal belangrijk vindt, en leuk. Maar als je niet wilt kun je ook iets met animatie doen. Misschien kun je een video maken die jullie proces uitlegt. Of iets met een voice-over doen. Dat soort dingen.
Je zou natuurlijk ook een reeks hele korte video’s kunnen laten maken waarin je antwoord geeft op veelgestelde vragen.
Zo’n video is niet zo lastig als je zou denken. Er zijn genoeg zelfstandige videomakers die dit voor je kunnen doen. Vraag referenties en bekijk eerder werk om te weten wie je moet hebben. Of schakel een bureau in, als je meer budget hebt.
Handige links over videomarketing:
- Hoe je met beperkt budget een uitlegvideo maakt
- Een goed begin is het halve werk
- 3 Tips voor videocontent
5. Een e-mailnieuwsbrief
Als je (nog) geen whitepaper hebt om e-mailadressen mee te verzamelen, zorg dan in ieder geval dat je een formulier op je site hebt waarmee mensen zich kunnen inschrijven voor je e-mailnieuwsbrief. Het is laagdrempelig, mensen hoeven alleen hun voornaam en emailadres achter te laten, makkelijker kan het niet. Zo lang je maar duidelijk maakt dat die nieuwsbrief echt waardevolle informatie zal bevatten, zal dat wel lukken.
Ja, dat betekent dat je er ook een moet gaan versturen, ja. Maar ook dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je kunt het houden op 1 keer per maand. En 2 van de 4 items worden gewoon links naar nieuwe artikelen op je website. Stop er nog een link in naar een product of dienst, en 1 link naar iets van iemand anders, en klaar ben je.
Een e-mailnieuwsbrief is ook iets dat je prima uit kunt besteden aan copywriters. Ze moeten wel een beetje verstand hebben van je business, natuurlijk. Een interne marketeer (of hele handige personal assistant) is wat dat betreft voor de hand liggender.
Handige links over e-mailmarketing:
- De grote fout die jij wel maakt, maar de Obama’s niet
- 10 geboden voor een goede e-mailnieuwsbrief
- 5 creative ways to capture an email address
Punt 6, 7, 8 …
Er is nog meer natuurlijk. Er is genoeg te doen, aan je B2B website. Je kunt er oneindig veel geld aan uitgeven, aan het design, aan het uiterlijk, aan de software en de SEO-specialist.
Maar het belangrijkste is nog altijd de content. De inhoud. Wat er op die website te vinden is. Er valt veel te winnen als je je gewoonweg afvraagt wat je bezoekers eigenlijk zoeken op het internet en wat je ze kunt geven aan informatie.
En geef ze iets te doen, je bezoekers. Als ze je website weer verlaten zonder dat ze hun gegevens achter hebben gelaten of contact opnemen, is het allemaal voor niets geweest … op naar dat ebook!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie