Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb veel geleerd van de vorige lockdown als het om social media gaat. Niet alleen door dingen die ik zelf wel en niet deed op social, maar vooral ook door dingen die ik andere bedrijven zag doen of laten.
Wat ik niet kan bewijzen (het wachten is op betrouwbare cijfers) maar vrijwel zeker weet, is dat het gebruik van social media enorm toeneemt tijdens een lockdown. De cijfers die je hier en daar leest in interviews met LinkedIn, TIkTok, Netflix, Disney+ etc wordt dat bevestigt. En dat betekent niet alleen dat je je klanten daar tegemoet moet komen met informatie, maar ook dat er kansen liggen.
Deze lockdown is anders dan de eerste: we hebben het al een keer meegemaakt. Geen enkele reden om dezelfde fouten nogmaals te maken, dus. En alle redenen om volop aanwezig te zijn op social en te zorgen dat je vindbaar bent voor al die mensen die op zoek zijn naar informatie. Of misschien zelfs iets meer te doen! Hier zijn de 5 dingen die je als bedrijf kunt doen op social media tijdens de lockdown.
1 Steek je kop niet in het zand
Mijn grootste verbazing (en, toegegeven, ergernis) waren de grote B2C-bedrijven die tijdens de vorige lockdown maar gewoon deden alsof er niets aan de hand was. Onverstoord gingen ze door met hun campagnes en de grappen en grollen en inhakers waar ze om bekend staan.
Niets mis met grappen en grollen, maar als heel Nederland in lockdown zit is het toch een beetje gek om er niets over te zeggen. Dus check je lopende campagnes en vraag je af of ze nog gepasts zijn. En ga communiceren (zie 2).
2 Ga communiceren: laat je volgers weten hoe het gaat
Mijn lokale supermarkt communiceert nooit zo veel via Facebook. Maar tijdens de eerste lockdown kreeg ik vrijwel dagelijks updates te zien over drukte, maatregelen en meer. Ook nu hebben ze al voor de aangekondigde lockdown aangegeven hoe het er voor stond en mensen vriendelijk verzocht om bijvoorbeeld niet met zijn tweeën te komen.
Bol.com’s laatste Facebookgrap, geplaatst op de dag van de aankondiging van de lockdown, staat daarentegen al 2 dagen op de facebookpagina zonder nadere informatie. Wat zijn de levertijden? Hoe staat het met de drukte? Kunnen we nog voor Kerst bestellen? Wat moeten we doen? Hoe gaat het daar? Zijn er mensen ziek? Redden ze het allemaal? Vragen die mensen wel in de reacties stellen, maar niet pro-actief over gecommuniceerd wordt.
Als je normaal gesproken al je socials door een extern bureau laat beheren, is NU de tijd om de regie even terug te nemen en duidelijkheid te geven op je socials. Laat zien wat er gebeurt, geef informatie en updates, en praat van mens tot mens.
3 Geef mensen opties en informatie
Niet iedereen kan haar producten en diensten zo maar overhevelen naar een online versie of een webwinkel inrichten. Maar als er op de een of andere manier toch mogelijkheden zijn om je klanten te bedienen, laat het mensen dan weten. Of vertel ze over alternatieven. Dat geldt voor restaurants die afhaalmenu’s voor Kerst bieden, voor lokale boekwinkels die ook dingen kunnen opsturen (sommige lokale winkels kunnen zelfs lokaal bezorgen!), maar ook voor ziekenhuizen die andere procedures hanteren, gemeenteloketten en de HEMA (waar op de Facebookpagina al 3 dagen iets staat over Sint snoepgoed). Wat kan? Wat kan niet?
Kortom: communiceer veel en duidelijk.
4 Word een destination
Tijdens de eerste lockdown in de UK startte smoothie merk Innocent op Facebook met dagelijkse berichten vol opbeurende informatie (als je naar hun Facebookpagina gaat zie je dat ze daar weer mee begonnen zijn). Iedere dag vrolijken ze mensen op met onzinnige weetjes en worden zo een hoogtepunt van de dag.
Op een bepaald moment introduceerden ze zelfs de bananentelefoon: een telefoonnummer op een banaan dat mensen konden bellen om even een praatje te maken met een willekeurige Innocentmedewerker. Aan de reacties te zien een grote hit.
Als je ook maar iets kunt doen om mensen te laten lachen, als er iets is dat je kunt doen om te helpen op een manier die past bij je bedrijf, als je mensen een manier kunt bieden om te lachen of zich niet alleen te voelen, als je tips hebt voor boeken, uitjes, vermaak, recepten, oplossingen … dan is dit het moment. Maatschappelijk betrokken, corona-style.
5 Ga live
Misschien had je je, net als ik, al een tijd voorgenomen om een keer live te gaan op Facebook, Instagram of YouTube. Of op LinkedIn, als je die optie hebt. Dat is heel mooi, want dit is het moment om dat te doen en zo aan punt 1 tot en met 4 te voldoen.
Laat je CEO live vragen beantwoorden op Facebook, je productmanager live tips geven op Instagram, vraag de bekendste influencer in je branche om de directeur te interviewen op Instagram. Ga live koken, kerstversiering maken met spullen uit je winkel, live voorlezen of ga gewoon vragen beantwoorden. Geef een webinar of presentatie, huur een band in … doe wat je altijd al hebt willen doen in zo’n live stream.
Iedereen zit thuis met de telefoon in de hand. Iedereen begrijpt dat je uitzending niet perfect zal zijn. En iedereen waardeert je poging.
Tijd voor actie. En communicatie, dus. 🙂
PS Dit bericht publiceerde ik eerst op LinkedIn. Maar het leek me zonde om het niet ook op mijn blog te zetten. Dus vandaar!
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie