Ik ben bezig met een artikel voor Frankwatching. Het zit al sinds februari in mijn hoofd, dus nu moet het er maar eens van komen, dacht ik. Om een beetje input te krijgen, ben ik aan het surfen geslagen door Facebook. Op zoek naar leuke, plaatselijke bedrijven die Facebook gebruiken om hun klanten te benaderen en op de hoogte te houden, maar vooral: om een relatie op te bouwen.
Dat is niet makkelijk, dat blijkt maar weer. Je ziet eigenlijk fout, na fout, na fout. Is dat erg? Nee. Maar is het zonde? Ja.
Tuurlijk, je gaat helemaal focussen op de cijfers: het aantal likes van je pagina, het aantal likes en comments bij je updates, de clicks richting de links die je deelt. Logisch. Maar daar gaat het niet om. Als het goed is, ben je er voor de lange termijn. Want je gaat ook voor de lange relatie met je klant, toch? You’re in it for the long run. Dus houd die lange termijn in de gaten, blijf steady doorgaan, houd vol, en probeer er plezier in te hebben. Dan hebben je klanten dat ook. En wat je ook doet, vermijd het volgende.
1. Gebruik als bedrijf geen persoonlijk profiel
Er zijn meerdere manieren om Facebook te gebruiken. In de basis komt hier op neer: als persoon heb je een profiel. En als bedrijf heb je een pagina. GROOT VERSCHIL. Waarom? Omdat je ‘vrienden’ wordt met een persoon, maar ‘fan’ van een pagina (‘like’). Even los van het feit dat Facebook het gebruik van persoonlijke profielen als bedrijf verbiedt (en het dus zonder aankondiging kan verwijderen van de ene dag op de andere), is het niet handig richting je klanten. Want als je ‘vrienden’ bent, heb je inzicht in elkaars privé-informatie. En dat is als bedrijf niet OK. Bovendien staat het gewoon niet professioneel.
Hoe weet je of een bedrijf een profiel heeft, of een pagina? Een pagina heeft een ‘like’ knop. Een persoonlijk profiel heeft een ‘add friend’ knop. Als je ingelogd bent op je profiel zie je bovenaan knoppen met ‘update info’ en ‘activity log’. Als je ingelogd bent als een pagina, zie je een ‘admin panel’ vol notificaties en andere zaken.
2. Je fanpagina is geen reclamefolder
Ik weet wel: traditionele marketing gaat er van uit dat je je producten en diensten zoveel mogelijk onder de aandacht moet brengen. Maar social media kanalen zijn geen traditionele kanalen. De mensen op Facebook, jouw klanten, verwachten iets anders.
Ze willen leuke dingen zien, ze willen de mens achter het bedrijf zien, ze willen leuke/slimme/vermakelijke/emtionele/handige/opmerkelijke informatie van jou krijgen. Een goede stelregel om aan te houden is 70-20-10: Praat in 70% van je updates over dingen die gerelateerd zijn aan wat jij verkoopt/biedt; gebruik 20% van je ruimte om de informatie van anderen te delen, en gebruik slechts 10% van je updates/tijd om te praten over je eigen producten en aanbiedingen.
Een beetje over jezelf praten is prima, binnen die 70%. Kijkjes achter de schermen zijn leuk, bijvoorbeeld. Enthousiaste klanten zien en horen, ook. Maar liefst niet in de trant van ‘kijk ons nou slim/goed/lekker/fantastisch zijn’. Dan liever: ‘Kijk ons nou druk zijn/hard werken/het gezellig hebben/enthousiast zijn’.
3. Als je begint, blijf dan ook gaan
Je kunt er van uitgaan dat jouw klanten je gaan opzoeken, op Facebook, zelfs als je verder nergens ruchtbaarheid geeft aan je aanwezigheid. Heel Nederland zit op Facebook. Of gaat op Facebook. En van die honderden, duizenden klanten die je in je zaak krijgt, gaan er altijd een paar kijken of je ook op Facebook ‘zit’.
Niets teleurstellender dan zo’n fanpagina waar niets mee gebeurt. Waar in september 2011 een paar keer een update is gedaan, en tijdens de jaarmarkt in het dorp in juni 2012, en verder niets. Nee. Dat vinden we niet leuk, bedrijven.
Je bent er, of je bent er niet! Iedereen moet het leren, dus het hoeft allemaal niet perfect te zijn. Maar als het je niet lukt om er iets mee te doen, laat het dan gewoon zitten.
4. Geen auto-gedoe, alsjeblieft.
Als geen ander weet ik dat het verleidelijk is om wat je met veel moeite op andere online kanalen zet, ook op Facebook te gebruiken. Even een tweet doorplaatsen naar je fanpagina. Of je blogartikelen automatisch door laten plaatsen. Heb ik ook gedaan.
Niet doen. Zit niemand op te wachten. Als je je ‘fans’ wilt wijzen op je blogartikel of website-update, introduceer de link dan met een korte toelichting. Maar vergeet niet om ook andere dingen te plaatsen. Links van anderen, foto’s van jezelf, opmerkingen, vragen, leuke video’s….
Het automatisch doorplaatsen van ‘content’ heeft als boodschap: ik heb geen tijd om deze pagina bij te houden, en ik heb geen tijd om speciaal voor jullie iets nieuws te verzinnen, dus hier moet je het mee doen. Had je maar op mijn blog/op Twitter moeten zitten.
5. Niet reageren op je klanten
Je hebt een pagina, mensen hebben op ‘like’ geklikt, je doet je best om er dingen op te zetten, mensen reageren (de grootste eer die je als bedrijf kunt halen, toch?). Ze reageren niet altijd zoals jij had verwacht, gehoopt, of voorspeld.
Dus reageer je maar niet?
Hmmmm. Het overkomt de besten, daar niet van. Ik zag gisteren een emotionele reactie op een update van een boekhandel. In de update werd een boekpresentatie aangekondigd, en een klant reageerde dat ze er met haar net overleden schoonvader graag naar toe was gegaan.
Geen reactie van de fanpagina-eigenaar. Lastig natuurlijk. Hoe reageer je op zo’n emotionele oproep? Simpel. Menselijk.
Als er reacties komen, goed of slecht, neem dan op jouw beurt de moeite om te reageren! Als is het maar met een ‘like’.
- Loki - 16 januari 2025
- In debat met jezelf - 15 januari 2025
- Vroeger - 14 januari 2025
Mariken zegt
Fijn goede tips! Dank je wel! Volgens mij anno 22 nog steeds van toepassing!
wouter zegt
Ik heb een bedrijfspagina maar kan bovenaan facebook kiezen “gebruik facebook als…”
Hoe haal ik dat weg want het lijkt er op dat ik EN een persoonlijke EN een bedrijfspagina heb. Ik krijg dus veel vriendenverzoeken op de verkeerde pagina.
Elja Daae zegt
Hoi Wouter, jij bent de enige die die knop ziet, als beheerder. De persoonlijke pagina is (als het goed is) gewoon je persoonlijke profiel, geen bedrijfspagina. Facebook wil weten of je op je eigen pagina reageert als jezelf (persoon) of als bedrijf (pagina). Afhankelijk daarvan komt er een andere profielfoto bij te staan. Maar je bezoekers zien die mogelijkheid dus niet, alleen mede-beheerders van je pagina, als je die hebt.
bas zegt
Toch reageert coolblue, een uiterst succesvol bedrijf, wel gewoon op statussen van mensen…
Elja Daae zegt
Ja, er zijn gelukkig bedrijven die het wel doen he? Maar ik moet zeggen, dit artikel is uit 2012. En toch zie je het nog heel veel, ook op grote pagina’s, dat er gewoon niet gereageerd wordt. Onbegrijpelijk, vind ik dat. Zo zonde van al dat werk.
Bud zegt
Deze pagina verdient best een opgestoken duim! Zelfs na al die tijd tussen 2012 en 2014.