4 Redenen om te blijven bedrijfsbloggen

Ik was deze week iemand achter zijn broek aan het zitten over zijn bedrijfsblog (nee, ik noem geen namen. Chris: je weet wie ik bedoel.).

Zijn bedrijfsblog is super. Hij schrijft leuk, geeft goede tips, heeft gastbloggers. Hij krijgt dan ook veel bezoekers op zijn bedrijfsblog, die vaak ook nog eens zoeken wat hij verkoopt. Zijn doelgroep, kortom. Het probleem zit hem in de continuïteit: het lukt hem soms niet om de blog vaker dan een keer per maand te updaten.

Zonde, zonde, zonde. Waarom?

4 Redenen om te gaan, en te blijven, bedrijfsbloggen:

  1. Imago
    Bloggen laat jouw (potentiële) klanten zien hoeveel je weet over je vakgebied, of dat nou is meubels maken, websites bouwen, speciale groente verkopen of marketingadvies geven.
  2. Kansen
    Bloggen zorgt ervoor dat er regelmatig iets nieuws te zien is op je website, dus een reden voor bezoekers om terug te komen. En bezoekers betekenen kansen om producten onder de aandacht te brengen, direct te verkopen of andere vormen van interactie te bewerkstelligen (opgeven voor de mailinglijst, een enquête, een prijsopgave, een commentaar achterlaten).
  3. Vindbaarheid
    Bloggen is een manier om hoger in de zoekmachines te komen (of überhaupt in de zoekmachines te komen, als je geen website hebt voor je bedrijf). Door te letten op de steekwoorden die je gebruikt wordt je makkelijker online gevonden door potentiële klanten.
  4. Binding
    Bloggen betrekt je klanten, informatie geeft, helpt, de weg wijst, van ideeën voorziet, een kijkje achter de schermen gunt of op de hoogte houdt van ontwikkelingen.

Meer informatie:

40 voorbeelden van hoe je je bedrijfsblog kunt gebruiken. (ENG)

78 questions to ask before starting a corporate blog (ENG)

How to write an effective business blog (ENG)

En, speciaal voor Chris:

5 blog post ideas when you have no idea what to write about

Dealing with, and avoiding, blogger burn-out

Zie ook:

Online zijn zonder website
SEO: vindbaar zijn voor jouw doelgroep 
Versterk de band met je klant: deel je expertise

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.