Wat een geluk, wat een geluk, we kunnen ESPN ontvangen in Turkije! Voor wie mij niet kent, is grapje, want ik heb niets met sport. Hoewel? Kijken naar American Football wedstrijden, dat ben ik bijna leuk gaan vinden. Doet me denken aan de VS, namelijk. Paar keer naar een Bears game geweest, en naar een paar Notre Dame games.
Het heeft wel iets. Ook als je niet van football houdt. Warme truien aan, sjaals (van het betreffende team, natuurlijk), muts, en zitten koukleumen met tienduizenden mensen. Broodje braadworst en een warme chocomel erbij. Alles heel gemoedelijk – je kunt rustig je kinderen meenemen.
En natuurlijk, tussen de quarters door, een beetje entertainment en emotie. Militaire veterans die geëerd worden (Bears) of studenten die bedankt worden voor hun excellente organisatorische talenten (Notre Dame, is een universiteitsteam). Straaljagers die over het stadion vliegen (Chicago). Of enorme, honderden-mensen-grote fanfare & majorette teams (Notre Dame). Oh, en de cheerleaders (m/v) natuurlijk. Geen straf om gade te slaan.
Sport is een gigantische business in de VS. Echt enorm. Geen idee om welke bedragen het gaat als je alles optelt – contracten, toegang, sponsoring, reclamegelden tijdens en rondom de uitzending, lokale marketing, gear, …
Passie? Geld? Allebei?
Je vraagt je soms af wat er eerst was: de passie voor de sport of de commercie. In de VS weet je het nooit zeker. Dat komt, volgens mij, doordat er altijd wel iemand een business model ziet als een groep mensen een passie heeft voor iets. Zelfs in die hitfilms over baseballteams uit de jaren 50 zie je dat. Er is altijd wel een slimme ondernemer die geld weet te verdienen aan een team, of aan de scouting, of de sponsoring, wat dan ook.
Maar wat het zo ijzersterk maakt is dat de mensen die geld verdienen aan zo’n sport, ook heel goed begrijpen wat hun doelgroep wil. Ik vermoed dat ze zelf ook die passie voelen, en daarom begrijpen wat mensen graag willen.
Je bent je doelgroep
Als je je eigen doelgroep bent, weet je ook hoe je de hele sportbeleving kunt verbeteren. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de wedstrijd op TV de stand geprojecteerd op het veld. OP HET VELD. F. merkte net op dat hij niet snapt hoe ze het doen. Op de een of andere manier verwerken ze het in het beeld, alsof het op het veld geprojecteerd is. In de kleuren die passen. Maar dus alleen zichtbaar voor de tv-kijkers.
Doelgroepvalkuil
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Geef een reactie