Je eigen doelgroep zijn

sportmarketing & American FootballWat een geluk, wat een geluk, we kunnen ESPN ontvangen in Turkije! Voor wie mij niet kent, is grapje, want ik heb niets met sport. Hoewel? Kijken naar American Football wedstrijden, dat ben ik bijna leuk gaan vinden. Doet me denken aan de VS, namelijk. Paar keer naar een Bears game geweest, en naar een paar Notre Dame games.

Het heeft wel iets. Ook als je niet van football houdt. Warme truien aan, sjaals (van het betreffende team, natuurlijk), muts, en zitten koukleumen met tienduizenden mensen. Broodje braadworst en een warme chocomel erbij. Alles heel gemoedelijk – je kunt rustig je kinderen meenemen.

En natuurlijk, tussen de quarters door, een beetje entertainment en emotie. Militaire veterans die geëerd worden (Bears) of studenten die bedankt worden voor hun excellente organisatorische talenten (Notre Dame, is een universiteitsteam). Straaljagers die over het stadion vliegen (Chicago). Of enorme, honderden-mensen-grote fanfare & majorette teams (Notre Dame). Oh, en de cheerleaders (m/v) natuurlijk. Geen straf om gade te slaan.

Sport is een gigantische business in de VS. Echt enorm. Geen idee om welke bedragen het gaat als je alles optelt – contracten, toegang, sponsoring, reclamegelden tijdens en rondom de uitzending, lokale marketing, gear, …

Passie? Geld? Allebei?

Je vraagt je soms af wat er eerst was: de passie voor de sport of de commercie. In de VS weet je het nooit zeker. Dat komt, volgens mij, doordat er altijd wel iemand een business model ziet als een groep mensen een passie heeft voor iets. Zelfs in die hitfilms over baseballteams uit de jaren 50 zie je dat. Er is altijd wel een slimme ondernemer die geld weet te verdienen aan een team, of aan de scouting, of de sponsoring, wat dan ook.

Maar wat het zo ijzersterk maakt is dat de mensen die geld verdienen aan zo’n sport, ook heel goed begrijpen wat hun doelgroep wil. Ik vermoed dat ze zelf ook die passie voelen, en daarom begrijpen wat mensen graag willen.

Je bent je doelgroep

Als je je eigen doelgroep bent, weet je ook hoe je de hele sportbeleving kunt verbeteren. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens de wedstrijd op TV de stand geprojecteerd op het veld. OP HET VELD. F. merkte net op dat hij niet snapt hoe ze het doen. Op de een of andere manier verwerken ze het in het beeld, alsof het op het veld geprojecteerd is. In de kleuren die passen. Maar dus alleen zichtbaar voor de tv-kijkers.

Dan weet je dat je het zelf ook leuk zou vinden om korte interviews met bekende football players te zien waarin ze vertellen op welke momenten het lastig wordt. Zag ik net op ESPN. Exclusieve footage van een paar seconden, waarin de players authentiek en oprecht vertellen hoe ze zo’n wedstrijd ervaren. Nou ja, authentiek? Ze zullen wel aardig gesouffleerd worden, denk ik. Ze komen stuk voor stuk over als aardige, bescheiden, all american sports jocks en sterren. Een beetje sportzender laat natuurlijk niets aan het toeval over! Maar het is een genot om naar te kijken.

Doelgroepvalkuil

Het is een valkuil natuurlijk, de denken dat je weet wat je doelgroep leuk vindt omdat je het zelf zo leuk vindt. Je kunt je enorm vergissen, weet ik uit ervaring. 🙂 Maar toch. Misschien dat het grote succes van die sportmarketing wel ligt in het feit dat de marketeers en ondernemers hun doelgroep zo goed begrijpen.
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Deel uw mening

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.