Altijd leuk om iemand te spreken van buiten je eigen vakgebied. Die zich afvraagt wat dat nou allemaal is met dat bloggen. En waarom ze dat nou zou doen, vanuit haar bedrijf.
Waarom bloggen mensen (lees: bedrijven of mensen)?? Vroeg vandaag iemand aan me.
Volgens mij zijn er drie redenen (zei ik):
1. Ze vinden het gewoon leuk.
Mijn vriendin kon zich dat moeilijk voorstellen. Dat mensen zo maar bloggen, gewoon, voor de lol. Want waarom dan?
Simpel (zei ik): passie. De leukste, beste bloggers bloggen vanuit hun passie. Ze willen gewoon dolgraag hun passie voor een onderwerp delen. En contact leggen met soortgenoten, andere vakgekken, andere gepassioneerde wat-het-dan-ook-is.
2. Ze willen als expert gezien worden
Sommige mensen/bedrijven bloggen bewust, om hun imago als expert op te bouwen of te onderbouwen. Natuurlijk willen ze graag (gratis) kennis delen, maar ze willen ook bewust werken aan hun imago. Thought leadership opbouwen, die dan weer gaat leiden tot een hoger doel. Meer omzet, of een leukere baan, of meer contacten binnen een bepaald vakgebied, etc.
3. Ze willen via hun blog zorgen voor directe omzet
En er zijn natuurlijk bedrijven/ZZP-ers die heel gericht bloggen om omzet te genereren. Wiens blogartikelen uitgekiende onderdelen zijn van een strategie gericht op leads, verkoop, een funnel vullen. Door waarde te bieden in de vorm van content, en deze te koppelen aan calls to action, een emaillijst, of direct aan producten en diensten wordt zowel de lezers als het bedrijf geholpen.
(4. Zoekmachines)
(Er zijn natuurlijk ook bedrijven die puur bloggen om een betere positie in de zoekmachines te krijgen. Vaak gebruiken ze hiervoor niet zozeer eigen content maar die van anderen – in hun geheel of door samenvattingen en ‘curatie’. Ik denk niet dat het echt werkt. Want je bezoekers gaan zien dat er geen echte waarde is in wat je biedt, en zijn zo weer weg.)
Mitsen en maren…
Maar dat kost tijd, daar heb ik het te druk voor! Dat moet ik er dan bij doen, want daar gaat mijn werkgever me geen tijd voor geven! (zei mijn vriendin).
Ik heb het ook druk (zei ik). En het kost mij ook tijd, iedere dag. Maar als je het leuk vindt, en je ziet resultaat, is het toch te doen.
Natuurlijk moet je (vooral als onderdeel van een middelgroot bedrijf) plannen en verantwoorden. Maar (zei ik!), stel je voor dat je dit gaat doen. Dat je wat mensen vindt binnen de communicatieafdeling die van bloggen en andere social media houden en geloven in de kracht ervan. Dat jullie het gaan doen. En dat jullie dan resultaten gaan zien…
Hoe mooi zou dat zijn?
🙂
Heel mooi!
Ondanks dat ik het helemaal met je eens bent mis ik er nog één: Om een community te creëren/bij elkaar te krijgen waarmee je samen informatie kan uitwisselen.