Zoekwoorden voor je blog: ga uit van wat je hebt

Elja DaaeIn het artikel over beter vindbaar zijn in zoekmachines ben ik niet echt ingegaan op zoekwoorden. Oftewel, voor welke woorden optimaliseer je je blog nou eigenlijk?

Niet dat je alleen moet schrijven over de woorden waarop je gevonden wilt worden, he? Je schrijft voor je bezoekers, niet voor de zoekmachines. Maar in het kader van de low hanging fruit, de verbeteringen die het makkelijkst zijn en het meest voor de hand liggen, kun je het volgende doen:

onderzoeken op welke zoekwoorden je blog momenteel goed gevonden wordt in Google.

Het is, toegegeven, een beetje nerdy. Maar nerdy is cool dus nou en?

Zo kwam ik er ooit achter dat mijn artikel over het bepalen van je doelgroep heel goed scoorde. Ik ben daar toen meer over gaan schrijven. Het zijn nog steeds termen waarop mijn blog goed gevonden wordt.

Google Analytics is niet zo scheutig met die informatie over zoekwoorden.

Maar Google Webmaster Tools wel! Als je die nog niet geïnstalleerd hebt, meteen doen. Want al die informatie wordt pas opgebouwd nadat je het ‘aan’ hebt gezet, net als in Google Analytics.

(Hier vind je de link. Installeren is niet moeilijk, helemaal als je al een Google Analytics account hebt voor je blog. Hier vind je een korte uitleg.)

Onder ‘zoekanalyse’ vind je de zoekwoorden waarop je site gevonden wordt.

zoekwoorden webmaster tools

Je ziet hier niet welke positie je hebt (daarover meer verderop in dit artikel). Maar wel op welke zoekwoorden je blog al wel gevonden wordt. Zoals ik op de woorden hieronder.

zoekwoorden voor je blog

Ik krijg bijvoorbeeld een aantal clicks op ‘snapchat trucs’. Maar niet veel. 12, om precies te zijn, de afgelopen maand. Ik zou daar misschien wel meer mee willen, Snapchat. Dus ik zou eens kunnen gaan onderzoeken welke artikelen over snapchat trucs gaan. En kijken of de artikelen die daar over gaan, goed genoeg geoptimaliseerd zijn voor die zoekterm ‘snapchat trucs’.

Wat natuurlijk écht leuk is, is kijken of je positie in de zoekmachine verandert, op den duur.

Die informatie kun je, als je wilt, weer bijhouden door een kijkje te nemen in Google Analytics (jajaja wat een gedoe he? maar het is geen slechte skill om te hebben, al die inzichten)

Om een oogje te houden op de positie van de pagina die je zo goed geoptimaliseerd hebt, ga je in Google Analytics naar > Acquisitie > Zoekmachineoptimalisatie > Bestemmingspagina’s.

Als ik zoek naar mijn artikelen over snapchat, krijg ik daar te zien wat hun gemiddelde zoekmachinepositie is. Zie de afbeelding hieronder:

zoekmachinepositie

Onder ‘gemiddelde positie’ zie je waar het artikel ongeveer staat.

Voor de lol kun je in de kolom ‘gemiddelde positie’ klikken (en nog een keer) om je best scorende artikelen te zien.

Daar scoor ik bijvoorbeeld, heel onverwacht, de allereerste positie in Google op ‘dronken bloggen’. Je begrijpt, dat is een zoekterm die heel wat hits oplevert. En ontzettend goed bij me past. 😉 NOT

beter vindbaar in zoekmachines

Let op: je weet natuurlijk niet precies vanwege welke zoekwoorden je goed scoort op deze artikelen!

Google geeft je niet de zoekwoorden, alleen de hits op je eigen artikelen en de positie in de zoekmachine van dat specifieke artikel. Dat blijft een kwestie van gokken (‘dronken bloggen’ lag voor de hand in bovenstaand voorbeeld) en vervolgens checken in Google of het klopt.

Nou goed. Geloof me, het is de moeite waard om eens wat te gaan rondkijken en te optimaliseren en er af en toe tijd aan te besteden.

Succes!

PS Voor de oplettende lezer: helemaal bovenaan dit blog vind je mijn nieuwe logo, speciaal voor dit blog ontworpen door Inktspatten!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts