Wat je als ondernemer kunt leren van de baas van Netflix

bedrijven 500 jaar oudVorige week besloot ik mijn wekelijkse nieuwsbrief eens anders dan anders aan te pakken. Ik had een opname gekeken van het programma College Tour waarin de CEO van Netflix werd geïnterviewd, Reed Hastings.

Terwijl ik aan het kijken was, kwamen er allerlei ideeën bij me op, maar ik vergat telkens om aantekeningen te maken. Voor de nieuwsbrief besloot ik het programma opnieuw te kijken en op te schrijven wat er nou zo interessant was aan dat gesprek. Ik kreeg er meer reacties op dan ik doorgaans krijg op mijn nieuwsbrief. Dus vandaag dacht ik: ik deel de inhoud ook gewoon op mijn blog.

Dit is natuurlijk een oproep om je vooral in te schrijven voor mijn nieuwsbrief, dat begrijp je. Dat kan hier. Voel je vooral verplicht. 🙂

Here we go.

Denken als Netflix: “Bedrijven van 500 jaar oud bestaan niet.”

Toen ik in de VS woonde, gebruikte ik al Netflix. Het was nog net voor ze overschakelden naar online, dus mijn eerste Netflix abonnement was nog met DVD’s. Maar al snel keek ik gewoon via de TV en de iPad app. Ik vond het te gek en ik miste het enorm toen we in Turkije woonden. Inmiddels ben ik weer abonnee natuurlijk. En fan.

Ik was dus erg benieuwd toen de CEO van Netflix, Reed Hastings, te gast was in College Tour. Want wie zich bezig houdt met online content, kan veel leren van een bedrijf dat heel goed is in online content die zo leuk is dat mensen er voor willen betalen.

Natuurlijk keek ik even wie het nou was, die Hastings. Het is een bevlogen man, die wiskundeles gaf in het Vredeskorps, in Afrika, en van bijen hield. Maar terug in de VS werd hij ondernemer. Hij ontwikkelde een softwareproduct. Het bedrijf ging naar de beurs en 7 jaar later verkocht hij het. Zelf ziet hij die ervaring vooral als een les in hoe het niet moet, een bedrijf opzetten. “Ik had het geluk dat ik matig werk leverde met mijn eerste bedrijf” (quote). Des te meer reden om het bij Netflix anders te doen.

Belangrijk om te begrijpen aan Netflix is dat ze inmiddels verder gaan dan het zijn van een online videotheek. Ze maken tegenwoordig ook ‘originele content’. Programma’s en films die nergens anders dan op Netflix te kijken zijn. En daarmee scoren ze hit na hit.

Netflix & storytelling

Could you say Netflix is a storytelling machine?, vraagt de interviewer. “We zijn absoluut geen machine”, zegt Hastings. ‘We’re in the joy business’. Netflix probeert het mechanische te vermijden, want vermaak draait om creativiteit. Succes is niet mechanisch. Het is niet te voorspellen.

“Soms werken we hard en vindt niemand het leuk, soms werken we hard en vinden mensen het geweldig. Succes is lastig te voorspellen.”

Productontwikkeling

College tour interviewt ook Hastings’ rechterhand, Ted Sarandos, over de ontwikkeling van Netflix: “We hadden 100.000 films op DVD. Maar we vroegen ons af: hoe kunnen we mensen die films willen kijken nog beter van dienst zijn? We wisten dat piraterij onze grootste vijand zou zijn. We moesten dus iets ontwikkelen dat beter was dan gratis. Niemand gaat het kijken omdat de kleuren beter zijn of de kwaliteit. Uiteindelijk moet de content ook beter zijn.”

Dit vind ik zo’n mooi stukje. Want je moet het maar durven, je bestaande business helemaal omgooien en eigenlijk om zeep helpen met een nieuw model. En bovendien lijkt het zo’n onmogelijke opgave. Stel je voor dat je tegen elkaar zegt: we gaan alle films online zetten en online laten kijken. Voor vrijwel iedereen in de wereld was dat een berg die te groot was om te proberen te beklimmen. Maar zij deden het.

“Toen ik de kans had om House of Cards te ontwikkelen, originele content te gaan produceren, was het een afweging van risico vs opbrengsten. Als deze show niet werkt, hebben we te veel betaald voor 1 show. Als deze show wel aanslaat, kan het ons merk fundamenteel veranderen.”

Klinkt logisch. Maar is een hele moeilijke manier om er naar te kijken, weet ik uit ervaring.

Hoe Netflix naar contentdistributie kijkt

N.a.v. een vraag geeft Hastings aan dat Netflix nooit alleen zal bestaan uit eigen content maar altijd ook content van anderen zal blijven tonen. Het grote nadeel van andermans content, zegt hij, is alleen dat je zelden een licentie krijgt voor de hele wereld. Je moet meestal per land onderhandelen. Daarom verschilt het aanbod ook per land. Het mooie van je eigen content is dat je die wereldwijd op het zelfde moment beschikbaar kunt maken, ‘which is of course, the modern way.”

Ha. I.t.t. de ouderwetse mediabranche, waar je Amerikaanse DVD niet werkt in je Europese DVD-speler, films als eerste in de VS draaien en pas na weken in Europa en waar series natuurlijk in kleine beetjes uitgezonden worden zodat je telkens een week moet wachten op de volgende aflevering. Je vraagt je meteen af: wat zijn de oude stokpaardjes in mijn industrie die ik omver zou kunnen schoppen. Toch?

Hoe houden ze de content van Netflix verfrissend maar winstgevend, i.t.t. ‘Hollywood’?

“Omdat we nieuw zijn in de business van films maken, hebben we nauwelijks regels. Geen, eigenlijk. Onze belangrijkste regel is “Act in Netflix’ best interest’, als het bijvoorbeeld gaat om hotelkosten etc.” Bij creatief werk en het zoeken naar nieuwe, originele content, streven we ook geen vooraf bepaalde formule na. We vertrouwen onze mensen en hun gevoel voor wat zal werken, ipv te vertrouwen op een formule voor succes.

Geef de mensen verhalen

kevin spacey netflixEr zit een mooi fragment in de uitzending. Een opname van Kevin Spacey die een toespraak houd (als je Netflix niet volgt: de Netflixserie ‘House of Cards’ zette Spacey opnieuw groots op de kaart – en Netflix ook.)

“Het publiek heeft gesproken. Ze willen verhalen. Ze willen niets anders dan goede verhalen. Ze vragen ons om hen die goede verhalen te geven. En als je dat doet, gaan mensen er over praten. Ze gaan het onafgebroken kijken. Ze nemen het mee als ze in de bus zitten en bij de kapper. Ze dringen het aan hun vrienden op. Ze tweeten, bloggen, facebooken er over. Ze maken fanpagina’s aan over hun favoriete verhalen. Ze gaan een gepassioneerde, intieme verbinding aan met die verhalen op een wijze die blockbuster movies nooit zullen bereiken. En het enige dat we hoeven te doen, is hen die verhalen aan te bieden.”

(hier vind je de speech, vanaf 3:44)

Prachtig verhaal voor in een presentatie, dacht ik bij mezelf!

Innovatie is onvoorspelbaar

Uit het publiek komt de vraag wat nu de volgende stap is. We gingen van TV naar videobanden naar DVD naar on demand. What’s next? “Innovatie is onvoorspelbaar”, zegt Hastings. Dingen blijven heel lang stabiel en veranderen opeens heel snel. Hij geeft het voorbeeld van het paard. Duizenden jaren was het paard het belangrijkste vervoermiddel voor de mens. Na 5000 jaar stabiliteit ontwikkelde de auto zich binnen 50 jaar en nam die rol over. Hij denkt dat het internet nu een periode van stabiliteit in gaat. Maar wat daarna komt, hij heeft geen idee.

Groots denken en wat dat inhoudt

niet-gedreven-door-risico“Wat is uw droom?”, vraagt een studente Hastings. “Dat als ik in Vietnam voor een soortgelijk publiek zit en vraag wie er Netflix abonnee is, iedereen zijn hand opsteekt.” “Als we over de hele wereld zo succesvol kunnen zijn, kunnen we een fantastische hoeveelheid content gaan delen en shows van over de hele wereld wereldwijd beschikbaar maken. We produceren shows in al Spanje, in het VK, zijn in gesprek in Nederland … we willen een Nederlandse show voor een wereldwijd publiek.”

Over groots denken gesproken! Netflix zegt niet: we gaan wat er is wereldwijd beschikbaar stellen. De hele wereld moet onze Amerikaanse content bekijken. Ze gaan een stap verder door te zeggen: we willen lokale shows produceren die voor een wereldwijd publiek interessant kunnen zijn. Ze willen de wereld verkleinen en vergroten. Ze willen een actieve rol spelen in wat we van elkaar te zien krijgen. Als dat lukt, kan dat een enorme impact hebben.

Over concurrentie

Habets, de CEO van RTL, komt ook aan het woord. Hij geeft aan dat hij bij de inkoop van series soms gedwarsboomd wordt door Amazon dat hier en daar al rechten voor de uitzending van films en series voor Nederlandse markt heeft gekocht (voor 2017). Amazon wil wat Netflix heeft. Wat zegt Hastings daarover? Schrikt hij daarvan?

“Amazon wil ook wereldwijd zijn diensten aanbieden. Maar in een nieuwe markt helpen goede concurrenten de totale markt om te groeien. Het geeft veel persaandacht. De aandacht van consumenten gaat zo steeds meer naar on demand in plaats van naar ouderwetse TV. Dat helpt ons alleen maar, is onze ervaring in de VS.”

Over kwetsbaarheid

Maakt hij zich zorgen over de mogelijkheid dat er in de toekomst een bedrijf komt dat het slimmer en beter doet? Is hij niet kwetsbaar, nu zijn marges zo onder druk staan?

“We zijn zeker kwetsbaar. Dat is iedereen.” Maar: “500 jaar oude bedrijven bestaan niet.” “Statistisch gezien wordt alles uiteindelijk minder. Dat is OK.”

“500 jaar oude bedrijven bestaan niet.” Is dat heel fatalistisch? Of juist gezond realistisch?

Hastings’ advies voor de studenten in de zaal

“Wees nieuwsgierig en ondernemend.” Het is, zegt Hastings, wat Nederland succesvol maakt.

(nou ja. en de belastingvoordelen voor internationale hoofdkantoren dan he!)

Wat is Netflix?

Het beeld dat je krijgt is een bedrijf dat creativiteit combineert met ondernemerschap, passie voor de entertainmentsector met realisme over de mogelijkheden, en natuurlijk een tomeloze ambitie. Met, hoewel het niet expliciet gemaakt wordt, toch een vleugje idealisme.

Geen slechte bedrijfsformule, als je het zo leest …

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts