Service

Ik was vandaag in een van mijn favoriete restaurants/cafés, van vroeger. Vroeger, toen ik nog in NL woonde. Het is een prachtige plek, met een leuke kaart, en je kunt er ontbijten – niet onbelangrijk. Maar wat jammer is, is dat ze hun service niet onder de knie krijgen.

Deze tent is er nu een jaar of tien of zo, schat ik. Ik, maar ook mijn vriendinnen destijds, kwamen er veel. Koffie drinken, lunchen – leuk. Echt een Grand Cafe.

Maar vanaf de opening was er een probleem met de bediening. Die is nooit goed, nooit goed geweest, en tot op de dag van vandaag slecht.

Gek, he? Je zou denken 1) dat je zoiets na opstartproblemen wel op orde krijgen en 2) dat je er mee bezig bent en probeert te verbeteren.

Vaak vergeten ze dingen te brengen, dingen staan niet op de rekening, ze zijn erg onervaren, het duurt lang voordat ze de lege borden weghalen. Ze lijken al met al heel jong en onervaren.

Het heeft me altijd geboeid. Hoe kan dat nou? Hebben ze altijd zo’n hoge doorloop (ja)? Is er wel een bedrijfsleider op de vloer over het algemeen (nee)? Hoe krijgen mensen instructies (goede vraag)? Hoe worden ze betaald (mogen ze hun fooi houden) (vast niet)? En hoe zit het logistieke systeem in elkaar (te ingewikkeld)?

Ze hebben zo’n computertje, en er is iemand die je bestelling opneemt en iemand die het brengt (nooit het fijnste systeem voor klanten, als je het mij vraagt), en ze hebben denk ik wijken. Zo’n systeem, he, waarom zou je dat doen? Kosten besparen, want sneller orders invoeren, sneller uitserveren, dus minder personeel nodig – zoiets? Maar wat heeft je klant er aan?

Na zo’n jaar of tien is er niets veranderd. Behalve dan dat ik (nog) kritischer ben geworden.

Ooit ga ik het achterhalen, hoe het komt. Dan ga ik een insider opsporen en ze vragen hoe ze werken. Echt.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Service (2) | Elja Daaereply
juli 18, 2012 at 07:07 PM

[…] eens goed over nagedacht, mijn ervaring van gisteren, in dat Grand Cafe. Het probleem is niet zozeer de service. het probleem is dat je als klant geen […]

Paul van der Werfreply
juli 18, 2012 at 12:07 PM

Als je dan te zijner tijd die analyse ook weer met ons wilt delen, en dat doe je toch wel, dan kunnen er misschien heel veel cafés, restaurants enzovoorts er hun voordeel mee doen. En is de bediening mogelijk tiptop in orde, wat voor klanten – waaronder regelmatig ook mijn persoontje, wel zo prettig is.

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.