SEO voor beginners: vindbaar zijn voor jouw doelgroep

Het is een vaag begrip, SEO (‘search engine optimisation’ of ‘zoekmachineoptimalisatie’), vooral voor mensen die niet zelf bezig zijn met de techniek achter een website of weblog. Toch blijft het naar voren komen als je het hebt over een website en ‘online marketing’.

SEO: zodat jouw doelgroep je kan vinden

De reden dat SEO zo belangrijk is voor kleine en startende bedrijven, is dat vindbaar zijn in zoekmachines een goedkope manier is om klanten te krijgen. Je kunt ervan uitgaan dat internet zo’n grote rol inneemt in het dagelijks leven van jouw doelgroep dat optimale vindbaarheid van je website veel verschil kan maken voor je resultaten.

Uitstellen van SEO betekent gemiste kansen

Daar tegenover staat dat het zo’n project kan zijn dat zo enorm lijkt en zo onoverzichtelijk dat je het blijft uitstellen (herkenbaar!). Laat de angst voor de technische aspecten je niet weerhouden. Bijvoorbeeld, na het opheffen van mijn bedrijf in o.a. vilten kussens kwam ik er pas achter dat mijn website bovenaan stond in de zoekmachines voor ’vilten kussens’. Gemiste kans. Had ik meer van het onderwerp SEO begrepen, had ik die ‘ranking’ in resultaten kunnen omzetten.

SEO vs SEA: gratis zoekresultaten, versus betaalde zoekresultaten

Behalve SEO is er ‘SEA’: betalen voor advertenties in zoekmachines, zoals de links in de rechterkolom van Google zoekresultaten. SEO is er op gericht dat je hoog in de onbetaalde, ’organische’ resultaten van zoekmachines komt. Samen heb je het dan over ’zoekmachinemarketing’.

  • Op de website van MKB Nederland vond ik een goed en praktisch artikel over het plaatsen van advertenties in zoekmachines
  • Voor wie zich iets meer wil verdiepen, vond ik dit artikel ook makkelijk te lezen en lekker ondernemersgericht: (ENG).
  • In het Nederlands vond ik op de blog van Erno Hannink, een SEO-specialist, deze leesbare uitleg over optimalisatie van een WordPressblog, wel een beetje technisch.
  • Een Nederlands artikel met 11 tips voor beginners op het gebied van zoekmachineoptimalisatie vind je hier.

Google Analytics

Vroeg of laat kom je terecht bij Google Analytics, een gratis webstatistiekenprogramma van Google. Het helpt je om in de gaten te houden hoeveel hits je krijgt, van wie, hoe lang bezoekers blijven, via welke zoektermen ze op jouw pagina komen, hoeveel pagina’s ze gebruiken, etc. Er zijn ook andere (betaalde en gratis) programma’s maar Google Analytics is het meest gebruikt.

  • Dit is een goed artikel (ENG) voor beginners, met uitleg over hoe je Google Analytics installeert en vooral wat voor informatie je uit Google Analytics kunt halen, heel handig:
  • Let wel op: om Google Analytics het te gebruiken, moet je een code in je website plaatsen – niet voor iedereen zo makkelijk. Laat dat doen door degene die je website heeft gebouwd, het is voor hen een werkje van niets. Voor bekende blogsoftware is het vrij makkelijk zelf te doen, Google Anayltics of je blogprogramma helpt je met de stappen. Je kunt Google Analytics krijgen als je een gratis Google Account aanmaakt.

Professionele hulp inschakelen

Je kunt er voor kiezen om iemand te betalen om je website te optimaliseren, en te adviesren over online reclamecampagnes via zoekmachines. Een artikel over waar je op moet letten bij het inhuren van een specialist, vind je hier (ENG) . Het loont de moeite om rond te vragen zodat je zeker weet dat je met een betrouwbare en ervaren partij werkt.

Gewoon doen!

Laatste tip: laat je niet afleiden of ontmoedigen. Hoe meer je leert, hoe meer er te optimaliseren valt, maar je moet ergens beginnen. Beter om kleine stappen te zetten en af te maken. Ik zou zeggen dat goede eerste stappen zijn 1) het uitzoeken van de meest relevante zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep (meer over het waarom van zoektermen; 2) het installeren van Google analytics; en 3) de titels en metatags van je pagina’s aanpakken.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Erno Hanninkreply
juni 01, 2010 at 11:06 PM

Dank je wel voor je link naar het artikel over WordPress en SEO Elja.

Elja Daaereply
juni 07, 2010 at 05:06 PM
– In reply to: Erno Hannink

Altijd handig voor mensen als ik als anderen zulke goede info beschikbaar stellen 😉 dus eigenlijk moet ik jou bedanken!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.