Persoonlijk bloggen is key

Persoonlijk bloggen – je kunt er wel wat twitterchats aan wijden. Hoe persoonlijk kun je zijn? ‘Persoonlijk’, betekent dat ‘prive’? Wat maakt een blog nou persoonlijk? Kun je zakelijk bloggen ook op een persoonlijke manier aanpakken?

Dat dat kan, weet ik zeker. En wat ik ook zeker weet, is dat het key is als je succesvol wilt zijn, via of met behulp van een blog. Drie voorbeelden.

1. Get Rich Slowly

Getrichslowly.org.blog

De auteur van dit blog begon ooit met bloggen over zijn plan om slimmer om te gaan met zijn financien. Ik weet niet meer hoe ik er terecht kwam, maar het eerste artikel dat ik las was dit. Voor wie geen zin heeft om te lezen, de oprichter van het blog beschrijft daarin hoe hij bezig is met zijn financien nu hij e n zijn vrouw besloten hebben om te gaan scheiden. Hoeveel hij uitgeeft aan een nieuw appartement.

Het hele blog gaat eigenlijk over het delen van cijfers over inkomen. En het uitwisselen van tips. Als je ziet hoeveel comments er op artikelen zijn, en hoe persoonlijk mensen worden – dat is echt waanzinnig. Zie bijvoorbeeld dit artikel laatst over de vraag of er zoiets is als een ‘klassenmaatschappij’ in de VS. Alleen de comments al geven heel, heel veel denk- en leesvoer.

Met bijna 100.000 RSS-abonnees behoorlijk succesvol, zou je kunnen zeggen. En ik denk dat dat komt omdat er op dit blog 1) heel veel informatie wordt gedeeld maar vooral 2) enorm persoonlijk wordt geschreven. Je krijgt echt een kijkje in de keuken van de auteurs. Letterlijk.

2. David Lebovitz

Nog een mooi voorbeeld van iemand die persoonlijk blogt en daar heel succesvol mee is: chef/kookboekschrijver/foodie David Lebovitz. Zijn blog vind je hier.

Natuurlijk is een blog over koken, eten, en Parijs snel populair. Vooral bij Amerikanen voor wie zo’n stap naar Europa enorm is (dat is voor ons in Europa toch weer iets minder zo denk ik). Maar ik denk dat ook hier geldt dat de auteur enorm persoonlijk is in zijn schrijfstijl, en dat dat de sleutel is tot zijn succes.

Het is alsof je zijn gedachten leest. Het is echt, authentiek, er spreekt emotie uit. Ik las laatst dit artikel (mijn eerste op dit blog) en werd meteen gegrepen. Hup – subscribe!

Chris Brogan

Voo sommigen van jullie ligt dit voor de hand, maar ik bewonder Chris Brogan om de manier waarop hij persoonlijk blijft en commercieel succesvol is. Sterker nog, hoe hij zo succesvol kan zijn juist door zichzelf te zijn. Hij is altijd op zoek naar nieuwe manieren om persoonlijk te zijn, dichtbij zijn doelgroep te komen, te helpen, en toch geld te verdienen.

Zo kan commercie authentiek zijn en voelen. Erg knap. Ik ging net even naar zijn blog voor een voorbeeld, en direct zijn eerst artikel was raak. Hij geeft aan wat hij wel en niet goed heeft gedaan tijdens een evenement, neemt zichzelf onder de loep, en dat ten overstaan van de hele wereld. Daar heb je lef voor nodig.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Jacob Jan Voermanreply
maart 14, 2012 at 06:03 PM

ik had al een tijdje de indruk dat de weg van persoonlijk naar zakelijk makkelijker is dan andersom.
volgens mij klopt dat dus met jouw voorbeelden.
mensen die hun liefde voor iets (ik heb even genoeg van het woord ‘passie’), zo goed uitdragen dat het business wordt.
Dat werkt dus beter dan eerst visitekaartjes drukken, website maken, en dan daar persoonlijke invulling aan proberen te geven.
denk je dat dit klopt?

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.