Nog even over Facebook: 3 strategische dingen om over na te denken

Ik vierde deze week na 7 jaar (!) Facebook dan eindelijk de 500e facebookfan op mijn pagina. Het is natuurlijk ironisch dat iemand die les geeft in Facebook zelf te weinig tijd besteedt aan haar pagina maar so be it. Net als bij mijn nieuwsbrief ben ik blij met iedere volger. 👊🏻

Over Facebook & groei gesproken: dat blijft een dingetje. Daarom verzamelde wat strategisch denkmateriaal in dat kader: 3 manieren om eens anders naar je Facebookstrategie te kijken. Kan nooit kwaad.

PS Als deze tekst je bekend voorkomt, ben je hoogstwaarschijnlijk abonnee van mijn nieuwsbrief. Want daar verscheen dit artikel eerder. Herken je de tekst niet, staat je nog maar 1 ding te doen! Verder lezen.

Maar pas nadat je hier geklikt hebt:

 

Elja's nieuwsbrief

Kunnen we nu over tot de orde van de dag. Facebook!

Idee 1. We zijn te afhankelijk van Facebook

Soms loop je al tijden rond met een idee of mening en plotseling vind je de woorden. Dat overkwam mij bij dit onderwerp: Waarom het niet goed is als 90% van je websiteverkeer van Facebook komt. En wat denk je? De volgende dag kwam het nieuws over Facebook’s vergaande plannen rondom de mogelijke herinrichting van de Facebook feed. Zie punt hieronder.

Mogelijkheid 2. Jouw Facebookpagina verdwijnt straks uit de newsfeed van je doelgroep…?!

Ik ben dus al heel lang met facebookpagina’s bezig (2009/2010). En in die tijd heb ik telkens hetzelfde gezien: bedrijven investeren alles in Facebook. Maar het is keer op keer hetzelfde liedje: vroeger of later snijdt Facebook in het bereik. En is die investering dus voor niets geweest.

Zucht.

Zo’n aankondiging als deze, van de week, verbaast me niets: Facebook test een gesplitste news feed met meer focus op de updates van familie en vrienden en een aparte plek voor nieuws van pagina’s (bedrijven). Als je wilt weten hoe dat er uit ziet, hier een voorbeeld:

Uiteraard ontkent Facebook dat dit echt gaat gebeuren (en nam aan dat mensen in Slovakije niet opletten?!).

Des te meer reden om te bouwen aan verschillende kanalen om met je klant te communiceren en te blijven investeren in je website!

Suggestie 3. Het kan ook anders: zet in op meer bronnen

verkeersbronnen nieuwe volgersZelf ben ik voor mijn websiteverkeer grotendeels afhankelijk van Google (zie afbeelding hierboven). Ook geen gezonde situatie dus. Bij mij zou Facebook wel iets belangrijker mogen worden.

Om je een beetje op ideeën te brengen, zocht ik wat artikelen voor je bij elkaar:

Nog even over Facebook …

Misschien hadden we de afgelopen jaren iets beter moeten luisteren, in plaats van ons massaal afhankelijk te maken van Google en Facebook … maar het tij kan nog keren.

Werk aan de winkel …!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts