social media training

Effectievere inzet van social media?

Social media! Vrijwel iedere organisatie moet er aan geloven. Maar al die social media kanalen beheren en vullen is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel organisaties hebben genoeg verhalen en content. Maar de vraag is: welke kies je? Welk verhaal voor welk kanaal? Wat is de juiste vorm voor dat verhaal en dat specifieke social media kanaal? En hoe kan het allemaal efficiënter en effectiever?

Als trainer geef ik wekelijks incompany trainingen over de vraag hoe organisaties social media effectiever kunnen inzetten door slim gebruik van tekst (en beeld!).

incompany training schrijven voor social media

Schrijven voor social media is een vak, maar wel een vak dat veel webredacteuren, tekstschrijvers en communicatieprofessionals zich heel snel eigen kunnen maken. Vooral mensen die veel bezig zijn met tekst, maken snel stappen. Want hoewel content steeds visueler wordt (foto’s, gifjes, video’s), blijft tekst belangrijk. Tekst is op social media weliswaar niet langer de hoofdrolspeler, maar nog steeds wel de regisseur! Met slimme tips en goede voorbeelden wordt snel duidelijk hoe het nog beter en effectiever kan.

Een vak apart

schrijven voor social media training testimonial

Inhoud training

Voor vele organisaties, van overheden tot uitgevers, van non-profits tot zakelijke dienstverleners, geef ik trainingen in schrijven voor social media. Hoewel de training altijd op maat wordt gemaakt, is de basis hetzelfde.

De training bestaat uit drie onderdelen:

  1. Social media trends
    Hoe ziet de wereld van social media er uit? Wat is er de laatste tijd veranderd? Hoe werken algoritmes? Welke contenttrends zijn er en wat kunnen we daar mee?
  2. Schrijven voor social media
    We kijken naar verschillende social media platformen, waaronder (meestal) Facebook en LinkedIn. Welke rol speelt tekst daar nog? Wat zijn de vuistregels en wanneer wijk je daar juist van af?
  3. Aan de slag
    Op basis van voorbeelden, vragen en de rest van de stof gaan deelnemers van de training Schrijven voor social media aan de slag. De beste manier om het te leren is om het in de praktijk te brengen, tenslotte. Door ideeën uit te wisselen, worden opdrachten nog waardevoller.

De training beslaat meestal een dag, maar kan ook als workshop gegeven worden. Dat vraagt hooguit wat meer keuzes in het onderwerp.

Iedere organisatie is anders, dus iedere training is anders. Dat maatwerk zit hem niet alleen in specifieke, aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de omgeving van jouw organisatie en het ervaringsniveau van de deelnemers. Er zijn heel veel andere aspecten die belangrijk zijn bij het op maat maken van een social media training. Tijdens een korte intake bespreek ik graag dingen met je als:

  • Doelstellingen: bijv. driver voor de website, als webcare tool of branding?
  • Doelgroep: wie is de doelgroep precies? Wat betekent dat?
  • Platform: ligt de nadruk op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter?
  • Ervaringsniveau: gaat het om een eerste training of een verdiepingsslag?
  • Inhoud: moet de focus liggen op tips & tricks, of op inhoudelijke formats?
  • Bestaande kanalen: beschikken jullie al over wat data (analytics)?
  • Content: wat voor verhalen zijn binnen de organisatie aanwezig?
  • Bestaande vragen: welke vragen leven er bij deelnemers?

Samen bepalen we de precieze invulling en op welke elementen de nadruk moet liggen. Eventueel vragen we deelnemers van tevoren om een online vragenlijst in te vullen en aan te geven wat hun vragen zijn en waar zij zich op willen richten in de training.

Intake

Ik werkte eerder voor o.a.:

sanoma 2
uwv
logo politie
lkca
iMediate
amstelring
mijnkerk
tvvl

Meer informatie?

Op zoek naar een spreker of trainer? Ik maak graag een voorstel voor je. Het handigst is om eerst even te bellen (06 83 94 54 71), maar per mail of app kan ook. Of vul onderstaand formulier in, net zo makkelijk. Over het algemeen heb je binnen 1 werkdag antwoord. Dank voor de moeite en tot ziens! Groet, Elja

Open inschrijving

Ik organiseer zelf geen trainingen Schrijven voor social media op open inschrijving. Maar ik geef gelukkig wel dergelijke trainingen via trainingsbureau DeRedactie. De prijs per deelnemer is €350 ex BTW. Meer informatie over de training vind je hier.