Feeding the beast

Ik retweette net iets over de ‘nieuwsgaring’ vandaag en toen dacht ik: nee. Dat had ik niet moeten doen.

Want ik weet hoe hoog de druk is.

We moeten allemaal met (iets) nieuws komen.

Nieuwe content. Nieuwe informatie. NIEUWS! NIEUW! Nieuw klikbaar materiaal. Meer graag!

We moeten het beest blijven voeden, mensen contentmakers, bloggers, uitgevers, mediabedrijven, bedrijven, bedrijven, bedrijven…

Continu. Meerdere malen per dag, het liefst. Of in ieder geval dagelijks. Of in ieder geval 10 keer per dag. Of in ieder geval… [vul maar in]

Als je dat niet doet, verlies je de strijd.

Als je met social media bezig bent, dan helemaal. We leven online op een continue stroom van nieuwe stukje informatie. Liefst met een achterliggende boodschap en emotie.

Oh, pardon: een story.

Of je het nou over emailmarketing hebt of over de Koninklijke familie of over make-up of over, weet ik veel, industriële waterpompen of hondenvoer. Je moet met nieuw materiaal blijven komen. Overal. In je nieuwsbrief. Op Facebook. Op Twitter. Op je blog.

Je kunt rustig stellen dat succes online onmogelijk is als je niet continu blijft komen met nieuwe content.

Maar nieuwe content kost tijd en geld. Je hebt niet zo maar een ebook gemaakt over emailmarketing of twitteren. En je kunt ook niet zo makkelijk avondvullende programma’s maken over een sterfgeval. Of over een bruiloft. Of over een geboorte die op handen is.

Jammer, maar helaas: je zult wel moeten.

Je zult wel meemoeten in de strijd.

Want wij vragen er om. Wij willen op iets nieuws klikken. Wij willen meer lezen.

Ik weet ook niet hoe je kunt livebloggen over een sterfgeval, zoals iemand terecht tweette.

Of hoe je zoveel mogelijk kunt schrijven over een ‘actualiteit’ zoals hier.

Of hoe je over de op handen zijnde geboorte van een prins zelfs als, toch gerenommeerde, BBC een dagvullend programma kan maken.

Maar ik weet wel dat wij er met zijn allen gewoon om vragen.

Ik geef eerlijk toe, bij de kroning in April vond ik het gewoon heerlijk, al die onzin op TV. Ik was er emotioneel over en vond ieder voeden van die emotie gewoon lekker. Ook vanavond merk ik dat ik stiekem toch op zoek ben naar informatie. Voeden van mijn emotie.

We zijn een wonderlijke diersoort, wij mensen. Ik althans wel. 🙂

PS Ik dacht net: stel dat nu.nl het bij 1 bericht had gelaten? Dan had ik toch even mooi staan kijken. En was ik snel doorgesurfd naar de volgende bron…

We’re just feeding the beast!  (onszelf)

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts