Facebook wordt twitter, en: geef je apps nog toegang?

the fancy van thefancy.comDeze week weer een beetje met Facebook in de weer. Er verandert zoveel, zo snel, dus bijblijven is het devies. Twee dingen deze week die me opvielen/bezig hielden. Lijken misschien kleine ontwikkelingen, maar het zijn voorbeelden van grote veranderingen of lijnen, volgens mij.

Facebook subscribers

Opvallend deze week was de update van Mari Smith dat het aantal subscribers dat ze heeft op haar persoonlijk facebookprofiel het aantal fans op haar fanpagina totaal overstijgt. En dat in 4 maanden. Sinds een aantal maanden kunnen mensen zich abonneren op je openbare updates, waardoor je een soort Twitter-effect krijgt. Terecht werd in dit artikel opgemerkt dat dit een revolutie is. Want veel mensen gebruiken Facebook als prive-kanaal. En nu ga je dat kanaal opeens openstellen voor vreemden. Althans, sommige updates. Als je dat wilt.

Openbare updates op Facebook

openbare updates op facebookUpdates ‘publiek’ maken kon overigens al, maar anderen konden zich daar niet op abonneren. Dus ze moesten dan naar je profiel gaan om nieuws te zien. Voor de gewone gebruiker misschien niet zo belangrijk? Maar voor mensen die bezig zijn met personal branding des te meer.

Ik zie het als het zoveelste teken dat mensen willen zien wat de persoon achter een merk wil. Fanpagina’s zijn 1 ding, maar wat mensen als persoon delen, een ander. Subscriben op een profiel doe je door iemand op te zoeken op Facebook, en op de ‘subscribe’-knop te klikken naast hun profiel (als ze die hebben).

Het lost ook het probleem op van ‘vrienden’ die eigenlijk ‘kennissen’ of ‘collega’s’ zijn. Je kunt je gewoon abonneren op hun publieke updates. Net als op Twitter. En de rest houden ze lekker prive.

Facebook privacy & toegang geven aan apps

the fancy van thefancy.comIk zag net iets over The Fancy. Nieuw sociaal netwerk, altijd leuk, even kijken dus. Het is, als ik het goed zie, gewoon een poging om sociale context te bouwen rondom producten. Slim, vooral met het oog op de leveranciers van die producten. De content wordt gecreëerd, gevonden en getagd/geannoteerd door gebruikers. En verder hoef je er als leverancier niets aan te doen. Behalve dan natuurlijk mooie deals ter beschikking stellen van de TheFancy-gebruikers.

Facebook is een wereldmacht (volgens de prognoses heeft deze zomer 1/7e VAN DE WERELDBEVOLKING een facebookaccount). Dus natuurlijk probeert iedereen daar aanwezig te zijn, gebruik te maken van de gigantische kracht die uitgaat van word-of-mouth.

Steeds slimmer en slimmer, maar ook brutaler en opportunistischer, worden bedrijven in het toegang krijgen tot je facebookaccount en het gebruik maken van die social power. En zelfs vrij ervaren facebookgebruikers als ondergetekende tuinen daar nog lachend in.

Zo had ik zonder dat ik het doorhad TheFancy toestemming gegeven al mijn ‘likes’ (in dit geval ‘fancy’s’ genoemd) op Facebook te zetten. Het vinkje staat al aangevinkt. Vriendelijker en subtieler zou de optie zijn dat ik het vinkje zelf aanvink natuurlijk, maar ja, dat levert hele ander ‘conversie’ op. Slim.

Slim van hen. Maar niet zo slim van mij. Maar wat echt vervelend is, is dat ik de updates niet kon weghalen nadat ik ze ontdekt had. Nergens een knopje om ze te deleten, nergens een kruisje. Zelfs de mogelijkheid die Facebook normaal gesproken biedt om achteraf het bereik van je update aan te passen – de mensen die je update kunnen zien – is er niet.

Dus helaas. Drie updates achter elkaar. Die mijn vrienden heel serieus nemen en dus ook gaan ‘liken’. Ze zullen wel denken…

privacy toestemming op facebook

Voor mij toch weer een les. Oppassen wie je toegang geeft tot je account….

Welke apps heb je toegang gegeven tot je facebookaccount?

PS Als je wilt weten welke apps je al toegang hebt gegeven tot je Facebookaccount, ga je nadat je ingelogd bent naar het dropdowpijltjes helemaal rechtsboven in je facebookscherm > privacy settings > apps & websites: edit settings > kruisjes: remove unwanted or spammy apps. Als je voor een specifieke app op ‘edit’ klikt, zie je waar je toestemming hebt gegeven.

In mijn geval zijn dat er 52, nee, nu dus 51, apps…

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Robert Keizerreply
januari 15, 2012 at 10:01 PM

Zoals de heer Pellenaars al zegt, ben ik ook blij dat ik mijn FB-account heb weggeknikkerd. Ik krijg er gewoon de kriebels van, maar natuurlijk moet iedereen zelf verder lekker doen wat ie niet laten kan.
Ik begrijp alleen niet waarom. Ja, omdat ‘iedereen er zit’. Maar dat vind ik zo’n kul-argument. 

Peter Pellenaarsreply
januari 14, 2012 at 08:01 PM

Als ik dat zo her en der lees over FB, ben ik blij dat ik het account alweer geruime tijd heb opgezegd. 

Elja Daaereply
januari 15, 2012 at 04:01 PM
– In reply to: Peter Pellenaars

Zitten zeker een heleboel nadelen aan… Maar ja. Ik blijf gewoon kritisch (met af en toe een misser). En de waarde is voor mij nog steeds veel groter dan de nadelen die ik ondervind.

Leave a reply