Doelgroep: toeristen. Toch?!

doelgroep marketing

Frankrijk als vanouds

Ik ben in de Franse Alpen op vakantie. Als Francofiel is het na 4 jaar afwezigheid heerlijk vertoeven in het land van echte café au lait op een terrasje en heerlijke lunches in de zon (en meer). Het is ook een beetje gek om er weer te zijn.

De wereld is veranderd

Wat me vooral opvalt, is dat er niets veranderd lijkt. En dat verbaast me. De wereld is veranderd, en het lijkt erop dat veel kleine ondernemers in de Franse horeca niet mee zijn veranderd.

Het is bijna alsof er, vanuit marketing gekeken, twee werelden bestaan – de oude en de nieuwe.

In de oude wereld…

In de oude wereld is er een folder met mooie zij het een tikje ouderwetse foto’s. Die ligt bij de VVV en in het hotel zelf.  Klanten vinden je via de VVV, de gemeentelijke website, of met een gids van  Michelin of Lonely Planet onder de arm.  Email is net doorgedrongen, evenals online boekingssystemen… in het Frans.  Zo oud als het middeleeuwse kerkje om de hoek, deze marketingaanpak.

In de nieuwe wereld…

In de virtuele parallelwereld zoekt je doelgroep, al rijdende op de Autoroute, naar een leuk hotel met restaurant en terras in de buurt van afslag 19. Ze openen Google op hun iPhone of raadplegen een travelwebsite. Ze willen graag doorklikken naar je website om a la minute te zien of je nog plek hebt. Ze zijn bereid om om te rijden als ze zien dat ze een tafel in de tuin kunnen reserveren.

Mensen praten over je

In de virtuele wereld zijn klanten recensies aan het schrijven over jouw hotel op Twitter, op Yelp, op Facebook. Op Google Maps. Op Foursquare. Misschien zeggen ze wel goede dingen, die klanten op gaan leveren. Misschien zeggen ze negatieve dingen, waarop gereageerd moet worden en die inzicht geven in wat er beter kan.

Wie zal het zeggen? De hotelier van het kleine hotel op de berg waar ik verbleef heeft geen idee.

Bereik internationale klanten

Dat is jammer. Want ieder hotelletje ter wereld, hoe klein en hoe afgelegen ook, kan zijn doelgroep bereiken door slim online media in te zetten. Klantgericht te denken. Hoe zoekt hun doelgroep – mobiel? Online? Via de  Lonely Planet gids, of www.lonelyplanet.com? En wat zoekt die doelgroep aan informatie? Een routebeschrijving? Things To Do? Een menu? Recensies? Of kinderen welkom zijn? Prijzen?

De wereld verandert…

Ik bedoel maar. De wereld verandert, en dat biedt kansen. Juíst voor kleine ondernemers in de toeristische industrie die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden…

Picture: Koldfish, Iceland

PS: Voor de liefhebber, we verbleven in Hostellerie Du Lion D’Or, in het plaatsje Gorze, tussen Metz en Nancy. Denk: Romeinse en middeleeuwse bouwwerken, wandelroutes, grote brocante markt tijdens Pinksteren… Fantastisch restaurant (mét prachtige tuin!), superontbijt. Kanttekening: de kamers in het niet-opgeknapte gedeelte van het hotel zijn geen aanrader. En het is even wennen aan de ietwat norse receptioniste.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.