De invloed van een naam

eljadaae.nlZoals je wellicht weet blogde  ik tot nu toe vanaf de website www.oszinte.com. Een overblijfsel van de tijd dat ik een webwinkel had in Hongaarse woonaccessoires (Őszinte betekent ‘oprecht’ in het Hongaars, en sloeg op de doelstelling, nl. het zoeken naar nieuwe afzetmarkten voor traditionele handwerklieden in Hongarije).

Ik had mijn huisstijl, logo en website gewoon meegenomen toen ik aan de slag ging als zelfstandig marketingadviseur. Ik had er zelf veel associaties bij.

De verkeerde twitternaam?

Toen ik met twitter begon, leek de naam @oszintmrktng daarom een logische keuze, want in lijn met de website, en ik had de huisstijl al…

Maar gaandeweg kreeg ik steeds meer vragen. Wat Őszinte nu eigenlijk betekende? Het zette me aan het denken. Waarom zou ik een naam gebruiken die niemand begrijpt? Ik besloot mijn twitternaam, na veel goede input van mede-twitteraars, te veranderen in @Elja1op1.

Al direct kwamen de reacties. Dat het makkelijker praatte, nu mensen mijn voornaam wisten. Dat het een duidelijkere naam was.

Maar wat ik nooit bedacht had, was dat mensen ook negatieve associaties bij de naam Őszinte hadden. Sterker nog: twee mensen die ik via Twitter heb leren kennen, vertelden me dat ze, toen ik ze begon te ‘volgen’ op Twitter, echt even af hadden gevraagd wie die obscure volger nu weer was. Of ik misschien een spammer was!

Een eye opener

Het was een eye opener voor mij. Ik had, volstrekt tegen mijn eigen marketingprincipes, puur vanuit mezelf geredeneerd. Ik had ook nooit feedback gevraagd (terwijl dat natuurlijk dé manier is om er achter te komen hoe iets overkomt op anderen!).

Inmiddels ben ik oszinte.com aan het overhevelen naar dit nieuwe domein. Want het is belangrijk dat mijn doelgroep in een oogopslag begrijpt wie ik ben en wat ik doe. Wanneer iemand nu landt op op www.oszinte.com, geeft dat niet alleen geen indicatie van wat ik doe, het geeft mogelijk zelfs rare en negatieve associaties!

3 Tips om je online aanwezigheid af te stemmen op je doelgroep

Mijn vraag aan jou: Hoe kom jij over, online? Is het voor mensen die naar je blog, website, hyvespagina of twitterprofiel kijken direct duidelijk wie jij bent en wat jij doet? Wat je voor ze kunt betekenen?

3 Tips:

  1. Bepaal je doelgroep. Hoe je dat doet? Zie o.a. deze tips op www.oszinte.com.
  2. Verplaats je in je doelgroep. Wat zoeken ze? En hoe kun jij daaraan voldoen?
  3. Vraag feedback. Het liefst natuurlijk van je doelgroep, en het liefst van mensen die goed z

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts