Bewondering

Dit was de vraag van Lisanne*:

“Welk marketing iets (concept, idee, campagne, bedenk het maar) vind je geweldig? Waarvan zou je willen dat jij degene was die het bedacht had? Je hebt vast wel een aantal favorieten!”

Slimme concepten en campagnes…of…?

Er gingen tientallen dingen door mijn hoofd. Omdat ik in mijn werk veel met social media bezig ben, moest ik direct denken aan twitter en Facebook accounts die me iedere dag weer leuke dingen voorschotelen en waar ik zowel persoonlijk plezier aan beleef als waarvan ik de strategie en aanpak bewonder.

Zoals daar zijn @idonethis, die iedere dag opnieuw zorgen voor vrolijke informatie over effectief werken, fantastische toonzetting, persoonlijk, en zorgen dat wat ze aan content delen prachtig aansluit op hun concept (maar vaak niet hun eigen content is…goede curatie).

Of San Diego Zoo op Facebook: de mooiste dierentuin waar ik ooit geweest ben (of nog ooit denk te komen), met iedere dag de prachtigste plaatjes maar ook de leukste opmerkingen en super-toonzetting. Met een slimme, leuke cross-over naar hun subpagina’s, contests met de mooiste Instagramfoto’s van bezoekers, etc.

En ik dacht aan slimme concepten, zoals 1-8-00-got-junk, die ik laatst in de VS heb ingeschakeld om mijn troep op te halen voor de verhuizing. Zo simpel, zo klantgericht, komen hun afspraken na, duidelijke prijsstelling, en ze nemen bijna alles mee en recyclen ook nog eens vrijwel alles. Behalve de prijs (niet laag) komen ze tegemoet aan alles waar je je als junk-bezitter druk om kunt maken. Knap.

…Of juist iets heel anders?

Maar als er iets is dat ik echt, echt, ECHT bewonder, en waarvan ik vaak denk: dat zou ik toch ook wel willen (maar zou ik het kunnen?), dan zijn het kleine ondernemers die tegen de economische getijden in de stap wagen en/of hun bedrijf weten te behouden of zelfs uit te bouwen.

Toen ik de afgelopen maanden in Nederland was, verbaasde het me om te zien dat een aantal bedrijven er nog was. In Groningen liepen we even binnen bij De Stadtlander: still going strong.  In Den Haag zitten Schlemmer, Plein 19 en nog wat andere gelegenheden waar ze al in ieder geval sinds mijn studie zitten, en nog steeds is het er vol op vrijdagavond (en door de weeks, tijdens de lunch, op zaterdagmiddag, etc. etc.).

In de Theresiastraat, toch niet echt een straat met enorm veel verkeer zou je zeggen, zaten nog heel veel winkels en horecatenten die er al heel lang zitten. Sommige zaken hadden hun totale collectie vernieuwd en/of hun inrichting. Want, zeiden ze, het publiek is enorm verjongd, we gaan mee met die veranderingen.

Dat is pas knap. Dat doorzettings- en aanpassingsvermogen van kleinere ondernemers. .

Een paar miljoen voor een blitse marketingcampagne? Niets aan wat mij betreft. Gewoon een kwestie van de juiste mensen vinden en ze een zak met geld geven. Big Deal.

Maar alles wat je hebt in een eigen zaak stoppen, en die ondanks tegenslagen in stand weten te houden, zorgen dat je er van kunt leven met je gezin – dat is wel andere koek.

Bijvoorbeeld…

Bijvoorbeeld een heel nieuw sieradenconcept beginnen, en daar stralend aan blijven bouwen, doorzetten, en nu zelfs nieuwe markten opgaan! Dat is pas cool, dat verdient pas bewondering.

Of (voor mij heel dicht bij huis, toegegeven) je persoonlijke blog uitbouwen tot een bedrijf en nog iedere dag met dezelfde passie bezig zijn met dat bedrijf, met dezelfde waarden en hetzelfde enthousiasme als in de begindagen. Dat is pas een prestatie.

Of, je passie volgen en alles op alles zetten om je eigen horecazaak te starten. De energie en de passie spatten er van af. Dat gaat helemaal goed komen, weet ik zeker. Want zo maak je het verschil voor klanten.

Kortom

Kortom – wat ik echt bewonder, zijn ondernemers. Soms ondernemers tegen wil en dank. Maar hoe dan ook: ondernemers. Die blij zijn met hun klanten, die een verhaal hebben, die staan voor hun zaak, die risico’s nemen omdat ze geloven dat hun zaak iets toevoegt.

Misschien niet het antwoord dat je zocht, Lisanne? Maar wel het enige juiste antwoord, voor mij. 😀 Thanks voor de inspiratie!

* Ik ken Lisanne via Twitter, heb bewondering voor haar, check haar blog maar eens om te zien hoe goed ze dat doet, hoe eerlijk, oprecht, hoe ze doorzet ondanks tegenslag en wat een leuke community zich om haar blog heeft verzameld)

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Lauraantwoord
4 september 2012 om 22:35

Wat lief Elja, dankjewel!

Elja Daaeantwoord
5 september 2012 om 19:57
– Antwoord aan: Laura

Gemeend! Goed gevoel over jullie zaak!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.