Analyseer je website met PageRank (en Google analytics)

Als je afhankelijk bent van je website of weblog, zul je goed moeten kijken naar je webstatistieken. Door te zien op welke zoektermen mensen je weten te vinden, en of ze dan blijven hangen of meteen weer doorklikken (de bounce rate) weet je of je iets anders moet doen. Misschien niet direct wat je dan anders moet doen, maar het is een eerste stap. Zie hierover ook andere posts op deze blog.

Nieuwe analytics: PostRank

Waarschijnlijk gebruik je Google Analytics al als je een website of een blog hebt. Vandaag kwam ik een nieuwe dienst tegen (9 dollar per maand, eerste maand gratis, per maand op te zeggen): PostRank. Het ziet er veelbelovend uit.

Je kunt er ten eerste je twitter-informatie aan koppelen, zodat je de ‘engagement’ kunt monitoren, de koppeling tussen jouw content en wat men er op twitter over rondtwittert. Ik heb mijn twitterinformatie er weer even uitgehaald, dat is momenteel niet mijn doel. Maar handig als je hiermee bezig bent om bijvoorbeeld nieuwe klanten te krijgen of te monitoren wat mensen doen met je artikelen.

De reden dat ik graag betaal voor deze dienst (als het goed blijkt te werken) is dat ik per blogartikel kan zien hoeveel hits er zijn, en hoe lang mensen naar het artikel kijken. Die informatie kan ik binnen Google Analytics maar moeilijk vinden, en Joomla (het Content Management System waarmee deze website gemaakt is) laat wel hits zien per artikel maar niet van wie, wanneer, hoe lang, etc.etc.

Kortom, ik ben benieuwd. Tip: je meld je aan voor de analysetool door op www.postrank.com het tabje ‘Analytics’ te kiezen. Je kunt ze ook vinden op twitter (@pagerank). Ik had wat vragen en kreeg direct een ‘gesprek’ met hulpvaardige medewerkers. SUPER. Het tabje ‘trends’ werkt nog niet maar over een tijdje met wat data achter de kiezen kom ik daar op terug.

PS: je koppelt je postrankaccount aan je Google Analyticsaccount. De help-functie is nog een beetje vaag voor niet-techneuten als ondergetekende maar bij het aanmelden wordt je gevraagd om alle informatie dus gaat het eigenlijk vanzelf.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts