10+ vragen om je doelgroep te bepalen

stuur doelHet meest gezochte onderwerp op deze website. Nog wat praktische tips dus.

10 vragen om je te helpen je doelgroep te bepalen:

  1. Is jouw product of dienst geschikter voor zakelijke klanten, of voor consumenten?
  2. Richt je je op lokale klanten, regionale klanten, landelijke klanten, of internationale klanten?
  3. Is je product meer iets voor mannen of vrouwen?
  4. Leeftijd: welke leeftijdscategorie past bij jouw product? Tieners, dertigers, senioren, kleine kinderen (dus hun ouders)?
  5. Inkomen: past jouw product bij mensen met een laag, gemiddeld of hoog inkomen?
  6. Wat voor type mensen zijn het?
  7. Waar werken je potentiële klanten?
  8. Waar winkelen je potentiële klanten?
  9. Wat is hun opleidingsniveau?
  10. Wat is de gezinssamenstelling van je potentiële klanten?

Voor het bepalen van een zakelijke doelgroep kun je je verder nog afvragen:

  1. Voor welke industrieën is jouw product geschikt?
  2. Waar zitten je zakelijke klanten?
  3. Wat zijn hun belangrijkste of meest kritieke bedrijfsprocessen?
  4. Wat zijn de bedrijfsprocessen van je klanten waaraan jouw product of dienst bijdraagt?
  5. Wat voor grootte hebben jouw klanten (# werknemers, omzet, oppervlakte)?
  6. Wat is hun managementstructuur (eenmanszaken, familiebedrijven, top 100 bedrijven in Nederland, internationaal)?
  7. Op welke markt richten jouw klanten zich op hun beurt (consument, zakelijk, internationaal)?
  8. Wie doet de inkoop bij dit soort bedrijven, en hoe?

En dan De Hamvraag

En, de hamvraag: waar heeft deze specifieke doelgroep behoefte aan, en hoe komt jouw product/dienst hieraan tegemoet? Welke wakkerligpunt los jij voor je klanten op?

Hoe beantwoord jij die hamvraag?

Door achter al je antwoorden ‘DUS’ te zetten.

Ouderen, DUS goede toegankelijkheid voor minder validen bieden. Jongeren, DUS trendy kleuren. Ondernemers, DUS prijsbewust. Middelgrote bedrijven met veel consumenten als klant, dus geschillenpraktijk onder aandacht brengen. Vrouwen van 40+, DUS een ‘smaakvolle’ aankleding van de winkel. Jonge ouders, DUS verschoonfaciliteiten op het toilet. Te klein voor inkoopafdelingen, DUS moet me richten op de eigenaar.

Weet ik veel – ik roep maar wat. Jij kent je klant, dus jij weet wat er achter de ‘DUS’ zou moeten staan.

Bestaande klantenbase? Analyseren, dan vragen beantwoorden

Als je al een bestaande klantendatabase hebt loont het om zowel te kijken naar je ideale en hypotetische doelgroep (voor nieuwe ideeën!) maar ook naar je bestaande klanten. Bovenstaande vragen kun je ook beantwoorden aan de hand van je klantenlijst. Een stap verder nog zou zijn om je bestaande klantenlijst eerst te sorteren op winstgevendheid, omzet of aantal transacties zodat je ziet wie nu eigenlijk wanneer en hoe het meeste bij je koopt.

Als je actief bent op social media of een blog hebt, wordt het beantwoorden van de vraag wat je doelgroep interessant vindt al wat makkelijk. Sites als Facebook en Twitter geven je data over de informatie die mensen het interessants vinden. En met Google Analytics kun je heel goed zien welke onderdelen van je site of blog het populairst zijn, waar mensen het langst blijven hangen (‘time on page’) en welke zoektermen ze in de interne zoekmachine op je site invullen. Daarmee krijg je een indicatie van hun interesse.

Je hoeft niet 1 doelgroep te hebben

Je hoeft niet 1 doelgroep te hebben – de meeste bedrijven hebben een algemene doelgroep, die ze uitsplitsen in subgroepen op basis van allerlei kenmerken (segmentering).  Want hoe specifieker, hoe makkelijker te vinden, te benaderen, en hoe makkelijker je propositie er op af te stemmen is.

Je doelgroep bepalen: next steps

Het bepalen van je doelgroep is de eerste stap. Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter het is. Want alleen dan weet je met welke informatie en op welke plek je je doelgroep kunt bereiken.

Succes!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

3 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Francisreply
juli 13, 2014 at 10:07 PM

Je hebt dus drie doelgroepen, en dat kan. Je kunt ze nu alle drie specificeren en uitwerken. Of je nice kleiner maken…Denk er maar eens aan wat beter is, vissen in een vijver van 100 visjes en er 10 vangen, of vissen in een vijver met 10000 visjes en er 10 vangen…..
Succes ermee!

henknyenrodereply
april 15, 2013 at 02:04 PM

ja

Whitehousedcrtsreply
juli 26, 2012 at 10:07 AM

Ik vind het bepalen van mijn doelgroep nog verwarrend. Ik realiseer interieur makeovers voor Horeca, mkb kantoren en particulieren ( vr tussen 40-60, modaal en hoog ink). Is dit te breed?

Leave a reply