Zoals je begrijpt uit de video, gaat focus eigelijk over kader. Als je helder hebt wat je kader is, wordt het een stuk makkelijker om altijd weer nieuwe ideeën te ontwikkelen voor je volgende artikel. Maar het helpt je lezers ook. Ze gaan jou en je artikelen associëren met het onderwerp of de vorm die je gekozen hebt. En dat betekent dat ze je artikelen gaan herkennen en verwachten. Misschien gaan ze er zelfs wel naar uitkijken!
Praktijkvoorbeeld: het blog van een grote detacheerder
Ik gaf een keer een workshop voor een detacheerder. De deelnemers waren allemaal interim communicatieprofessionals. Ze zouden allemaal gaan bloggen op het overkoepelende blog van hun organisatie, waar natuurlijk ook collega’s met andere specialisaties en achtergronden blogden. Het doel was om potentiële opdrachtgevers te overtuigen van de expertise van de communicatieprofessionals. Bovendien willen opdrachtgevers natuurlijk het gevoel hebben dat ze sympathieke mensen in huis halen en fijne collega’s.
Voor iedere blogger een andere focus
De uitdaging was om voor iedere blogger een eigen kader te bedenken, zodat ze het komende jaar altijd ideeën zouden hebben. Uiteindelijk kwamen de bloggers ieder op een eigen kader:
- Knuppel in het hoenderhok: een blogger wilde graag opvallende zaken uit het vakgebied aan het licht brengen op een prikkelende manier
- Interviews: een blogger besloot om vakgenoten te interviewen volgens een vast stramien
- Een niche-onderwerp: een van de bloggers was geïnteresseerd in een hele specifieke nieuwe ontwikkeling binnen het communicatievak. Ze wilde zich daar meer op gaan toeleggen door onderzoek te doen.
- Specifieke klantvragen: een andere blogger was zich bewust van de issues waar haar opdrachtgevers mee worstelden. Via haar blogartikelen wilde ze in gaan spelen op die vraagstukken.
- Anekdotes: een van de bloggers leek het leuk om communicatietrends te koppelen aan de situaties die hij in het dagelijks leven meemaakte
- Verslagen: een blogster die regelmatig op bijeenkomsten en congressen kwam, nam zich voor om hiervan uitgebreide, waardevolle verslagen te gaan maken
- Lijstjes: een van de bloggers leek het interessant om overzichten te publiceren van de beste vakliteratuur en andere bronnen
- Visueel: een van de bloggers was specifiek geïnteresseerd in visuele communicatie. Ze wilde daarom iets gaan doen met foto’s en video.
Hoewel ze allemaal hetzelfde uitgangspunt hadden, hadden ze toch ieder een eigen focus.
Kies je eigen insteek!
Als blogger is het zaak om je eigen focus te vinden. Je hoeft je er niet voor eeuwig aan te houden. Maar vooral als je een van vele bloggers bent op het blog van je bedrijf, helpt het je om je te onderscheiden en om altijd voldoende inspiratie te hebben.
Focus kan ook liggen in de vorm die je kiest, zoals in bovenstaand voorbeeld ook blijkt. Daarover meer in de volgende les.
Opdracht
Beschrijf in maximaal 3 zinnen:
1) Wat je focus wordt als het gaat om het onderwerp van je blog; en
2) Of je een bepaalde vorm wilt hanteren voor jouw blog (denk aan: interviews, reviews, video’s, lijstjes) om je te onderscheiden van anderen.
De volgende les uit deze cursus gaat over zoekwoorden. Want als je dan toch gaat bloggen, kun je net zo goed zorgen dat je verhalen goed vindbaar zijn!