Wat zijn de leukste Nederlandstalige (semi-) zakelijke blogs?

leuke zakelijke blogsIk probeer leuke, zakelijke, op (online) marketing gerichte blogs te vinden. Nederlandstalig (of Vlaamstalig). Ik zoek namelijk content om te tweeten. Ik heb kaartenbakken vol met Engelstalige blogs die ik graag volg. Maar ik zoek Nederlandstalige zakelijke blogs.

Dat is nog niet zo makkelijk, vind ik.

Waar zijn de leuke Nederlandse zakelijke blogs?

Ik vermoed dat ze er wel zijn. Dat er honderden leuke blogs zijn waar visie gegeven wordt en kennis gedeeld en waar de artikelen lekker weglezen. Maar waar zijn ze?

Het probleem van iedere kleine blogger: hoe word je vindbaar? Als je geluk hebt, scoor je hoog in de zoekmachines met bepaalde niche-vragen. “Hoe bepaal ik mijn doelgroep” of “Hoe optimaliseer ik mijn website”. Waarbij sommige vragen zo belangrijk zijn voor een grote groep concurrenten dat je niet snel op de eerste plaats zult komen.

Je zou natuurlijk alle grote blogs af kunnen gaan, en de auteurs die je aanspreken kunnen opzoeken om te zien of ze eigen blogs hebben.

Je zou kunnen kijken of er niet ergens overzichtssites zijn (ik zou niet weten? Bestaan die pagina’s als zoekvraag.pagina.nl nog? Worden die bijgehouden?).

De Nederlandse zakelijke blogs waarop ik geabonneerd ben

Ik ben zelf even door mijn Google Reader gegaan om te zien wat ik nou zo al heb gelezen de afgelopen jaren. Het valt een beetje tegen. Heel veel Engelstalig. En heel veel Nederlandse en Engelse blogs die ofwel gestopt zijn, of zo commercieel zijn geworden dat de kwaliteit er onder is gaan lijden.

Of misschien ligt het aan mij en kijk ik gewoon heel anders naar blogs. Dat zou ook kunnen. Ik heb niet zo’n zin (meer) in die blogs waar iedere post begint met “Vandaag nog 100 meer bezoekers” of “Hoe je in 3 stappen je omzet verdubbelt”. Blogs waar ieder artikel eindigt met een commerciële call to action (af en toe zo’n promo vind ik wel prima, hoor).

Nee, bedankt.

Nederlandse zakelijke blogs: een overzicht

Hier een aantal blogs die ik ken/nog volg/tegenkom/regelmatig lees:

  • Frankwatching.com: praktische artikelen over online trends, tips & tricks
  • Lifehacking.nl leuke tips en vooral ook de Evernote-artikelen
  • De Blogacademie heerlijk lezen over bloggen
  • Webanalisten.nl slagje te technisch voor mij soms maar toch leuk
  • Vakblog omdat Raymond alles weet van informatie
  • Publishr.nl omdat het online uitgeefvak zo leuk is [update: dit blog is niet meer zo actueel]
  • dncp.nl (De Nieuwe Communicatie Professional, van collega Renata) [update: dit blog wordt niet meer bijgehouden]
  • Indigo Webstudio voor WordPress tips (van mijn webhost Petra)
  • Kijk nou is altijd goed voor scherpe visies op de wereld van online marketing
  • Metaalmarketing Heerlijk geschreven!
  • The Incredible Adventure van Frank Meeuwsen, voor de techies/lifehackers onder ons [update: dit blog wordt niet meer bijgehouden]
  • 000.nl: een blog over SEO. No-nonsense, eerlijk en lekker geschreven. Anders dan anders.
  • Tadek Solarz: deze oer-marketeer heeft een verfrissende visie op marketing, branding en reclame. Aanrader.
  • Gonnie Spijkstra: ook hier een verfrissende blik dit keer op het vak van uitgevers en online bereik (de link verwijst naar LinkedIn pulse)

Ik werk de lijst graag bij. Hoe meer content, hoe meer vreugd, toch? Dus als jullie suggestie hebben voor leuke blogs kennen die zich richten op marketing, online marketing, communicatie, informatie, ondernemerschap, bloggen, zakelijk bloggen of niche-onderwerpen binnen deze onderwerpen: ik houd me aanbevolen. Ook als het je eigen blog is!

Afbeelding: Flickr

Laatste update: november 2016

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

15 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Jorisantwoord
2 maart 2017 om 20:07

Heb een aantal artikelen geschreven over positieve psychologie (beetje lifehacker achtig) op http://www.cliendo.nl/blog, vind je wellicht ook leuk 🙂

Frederike Holidayantwoord
10 juni 2014 om 21:13

wij denken er aan om gewoon een blog in onze website te maken. hoop dat ook dat goed werkt. Dat mensen gewoon rechts boven aan kunnen zien wat er alle maal die week gebeurd op vergaderlocatie gebeuren wat denken jullie ? http://devergaderruimte.nl

Martine Bakxantwoord
23 maart 2013 om 23:53

Ik kende er 4. Volg ze niet, ik volg geen enkel blog, kom er altijd via Twitter. Nieuwsgierig klikte ik op “Kijk nou” (wat een leuke naam dacht ik nog) en rolde vervolgens van mijn stoel van het lachen. Dat ding, waar geen rode draad in zit #blogpraat, waar ik een beetje klets over vanalles en nog wat, tekeer ga tegen goedkoop, gratis en overconsumptie, dat ding is een marketingblog? Als ik geweten had dat ik hier genoemd zou worden had ik de tutorial over de kippenjasjes van gisteravond niet durven plaatsen.
Toevallig heb ik deze week op mijn andere blog een labeltje toegevoegd; internetmarketing. Want nu ik die Cialdini ken…….
Anyway, als ik hier sta, dan moet Held Voerman er ook staan. Heb je zijn filmpje van vandaag gezien? http://jacobjanvoerman.nl/gratis-les-marketing/

Elja Daaeantwoord
24 maart 2013 om 14:48
– Antwoord aan: Martine Bakx

Maar heet je blog nou zo? Of het ik het mis? Voor mij kan die onder de titel ‘(semi-)zakelijk’ hoor. Gaat toch over SEO en online ondernemen en zo?

Martine
24 maart 2013 om 15:35
– Antwoord aan: Elja Daae

“Kijk even” is mijn kletsblog. Staat sinds kort op domein kijkenietkope.nl (omdat kijkeven natuurlijk allang ingepikt was als domeinnaam). Daar staan oa stukjes over eerlijk en duurzaam ondernemen. Maar ook recepten. Of een ode aan onmisbare hulp.
Blog op martinebakx.com deel ik kennis om je site/webwinkel/blog te optimaliseren voor bezoekers.

Frank Meeuwsenantwoord
23 maart 2013 om 18:22

Ahem …. 😉

Elja Daaeantwoord
24 maart 2013 om 14:47
– Antwoord aan: Frank Meeuwsen

Rechtgezet…! 😀

Petra Blankwaardantwoord
22 maart 2013 om 23:02

Ik ben vaste lezer van jouw blog. Dat je dan je eigen blog in jouw rijtje ziet staan, cewl!

Elja Daaeantwoord
23 maart 2013 om 12:43
– Antwoord aan: Petra Blankwaard

Ik vind jouw blog leuk. Het is specifiek, het is praktisch, het staat altijd vol met goede tips voor mensen die met WP werken. Dussss. Daar zouden meer mensen moeten kijken.

Kitty Kilianantwoord
22 maart 2013 om 21:55

Hee, Kijknou, die ken ik niet, dacht ik. Maar Hij blijkt Kijkeven te heten, van de onvolprezen Martine Bax 😉

Elja Daaeantwoord
23 maart 2013 om 12:43
– Antwoord aan: Kitty Kilian

Jaaaa…alsof jij die niet zou kennen! 😀

Martine Bakxantwoord
23 maart 2013 om 23:55
– Antwoord aan: Kitty Kilian

Ach die Kitty. Het enige blog waar ik bijna elke post van lees.

Linda Rosalinde Markusantwoord
22 maart 2013 om 17:29

Bedankt voor het delen van het lijstje! Er zitten zeker interessante blogs tussen, ben het met je eens dat het tegenwoordig moeilijk is echt goed geschreven blogs te vinden die over onderwerpen gaan waar je je in interesseert. Fijn dat er bloggers zijn zoals jij die hun eigen lijstje delen. 🙂

Elja Daaeantwoord
23 maart 2013 om 12:44
– Antwoord aan: Linda Rosalinde Markus

Ja, het is niet makkelijk he? Zo zonde. Was er maar een blogzoekmachine. Ik ontdekte laatst wel Google Blogs maar dat is nog niet zo makkelijk zoeken, en ik weet ook niet precies hoe en waarin Google dan zoekt (http://www.google.com/blogsearch?hl=nl)?

Raymond Snijders
1 april 2013 om 17:44
– Antwoord aan: Elja Daae

Dat is 1 van de vervelende dingen met Google diensten. Google Blogs bestaat al erg lang maar het is volslagen onduidelijk in welke blogs je dan zoekt en wat uberhaupt de criteria zijn om opgenomen te worden erin. Mijn blog zit er bijvoorbeeld niet in en tja, dan negeer ik die dienst volledig natuurlijk 😉

Ik ben wel vereerd in jouw lijstje te staan daarentegen 😀

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.