Wanneer is het tijd om met Twitter te stoppen?

 

twitter

Ik kreeg een vraag, laatst. Over Twitter. “Wanneer”, vroegen mijn gesprekspartners, die Twitter alleen zakelijk gebruiken, “is het nu tijd om te stoppen met Twitter? Waneer heeft het geen zin meer?”

Ik vond het een intrigerende vraag.

Wanneer ís het eigenlijk tijd om met Twitter te stoppen?

En ik heb een intrigerend antwoord:

misschien is die tijd al gekomen.

Want als je niet weet wat je er doet, moet je er misschien gewoon niet zijn.

Uiteindelijk hadden mijn gesprekspartners best helder waarom ze er waren en wat ze er wilden bereiken en met wie. Dus de vraag stellen was hem beantwoorden.

Maar als je niets anders doet dan automatisch persberichten, blogartikelen en nieuwsitems van je site doorplaatsen, waarom zou je dan nog doorgaan? Ik kan je garanderen dat in dat geval het verkeer naar je website minimaal is en de interactie op Twitter vrijwel verwaarloosbaar.

Je bent aan het zenden in emailnieuwsbrieven van 140 tekens.

Niets meer dan dat. Bij berichten over het naderen einde van Twitter, zucht je opgelucht, want je wist toch al dat het niets was.

Twitter naar 10.000 tekens? Stoppen. Twitter introduceert een algoritme in je timeline? Stoppen. Twitter’s hoger management stopt er mee? Stoppen. Twitter is ouderwets? Stoppen.

Je was er eigenlijk toch alleen maar omdat je verkeer naar je site wilde genereren.

En of dat Überhaupt een valide doel is, ‘verkeer naar de site’?

Even serieus: mensen klagen zich een slag in de rondte over Twitter. En over die stomme doelgroep die niet meer klikt op banners en advertenties. Maar ik zie een patroon. Want mensen klagen ook over de belachelijke prijzen van AdWords-advertenties.

Over het stomme algoritme van Facebook dat er voor zorgt dat je moet betalen om je boodschap aan de man te brengen. En over de onzinnigheid van 90% van de jongeren in een bepaalde leeftijdscategorie die alleen nog maar op snapchat schijnt rond te hangen.

Over je geen likes krijgt op je Instagramfoto’s, ook al voeg je braaf 30 relevante hashtags toe aan je updates. Over de vraag waarom Instagram geen clicks naar de site oplevert. En hoe irritant het is dat collega’s weliswaar kunnen bloggen op LinkedIn, maar alleen vanaf hun persoonlijke profiel.

Zo irritant, social media.

Zou er gewoon mee stoppen.

Elja Twitter

Foto: Flickr.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

9 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Zo simpel is dan gelukantwoord
8 februari 2016 om 19:00

Ik heb meteen alles verwijderd! Stomme social media.
(Grapje hoor. 😉 )

Elja Daaeantwoord
9 februari 2016 om 17:02
– Antwoord aan: Zo simpel is dan geluk

OH NEE ging ik zeggen. Zou zonde zijn he?!

Linda Kwakernaatantwoord
8 februari 2016 om 13:22

Ach Twitter, als ik me niet goed voel zie me er niet, of bijna niet.
Anders wel maar niet meer zo veel als vroeger.
Hierboven zie ik *Vandaar de verschuiving naar WhatsApp en inderdaad Snapchat* staan, volgens mij hoort daar beslist Instagram bij.

Elja Daaeantwoord
9 februari 2016 om 17:03
– Antwoord aan: Linda Kwakernaat

Ja dat hoorde ik vandaag ook van de studenten waar ik gastcollege aan gaf. Zaten bijna allemaal op Instagram!

robertantwoord
8 februari 2016 om 10:07

Niet alleen Twitter zit in de narigheid. In de afgelopen week besloot Yahoo geen dollar meer te investeren in Flickr en de aandelen LinkedIn zakten naar een diepterecord.

Ik las dit weekend op een Amerikaanse site een goed verhaal van iemand uit de Y-generatie; over waarom haar leeftijdgenoten (twintigers, dertigers) geen Twitter en nauwelijks nog Facebook gebruiken. Kort samengevat: zij willen niet met heel de wereld communiceren, alleen met mensen waar ze echt wat om geven. Vandaar de verschuiving naar WhatsApp en inderdaad Snapchat.

Daar zijn allerlei verklaringen voor (informatie overdosis, online scheld- en dreigcultuur), die mij overigens ook als vijftiger aanspreken. En misschien best iets om als zakelijke gebruiker qua strategie over na te denken.

Elja Daaeantwoord
9 februari 2016 om 17:04
– Antwoord aan: robert

Ik heb de indruk dat bedrijven nu massaal op whatsapp gaan om die doelgroep te bereiken. Iets waar ik zelf vraagtekens bij heb, persoonlijk gezien. Maar vandaag waren er in mijn gastcollege meerdere studenten die aangaven dat ze niet meer willen delen op social media, alleen met kleine groepjes. Dus precies wat jij zegt.
Interessant, die verschuivingen!!!

Kitty Kilianantwoord
7 februari 2016 om 18:37

Haha, ja. Ik weet niet helemaal zeker wat ik er allemaal van vind, maar in elk geval: ja. Ik zal het niet meer doen. Twitter is een bedrijf. Dat verlies maakt ook nog. & If something appears too good to be true, it usually is.

Elja Daaeantwoord
7 februari 2016 om 19:26
– Antwoord aan: Kitty Kilian

Ze moeten gewoon geld verdienen. Hopelijk is het een motivatie om de dienst beter te maken, niet slechter! Hebben ze zelf belang bij. Dus ik probeer niet te zeuren over de veranderingen en ze eerst even aan te kijken. 🙂

Michel ten Hooveantwoord
7 februari 2016 om 18:16

Twee zielen, één gedachte. Heb voor morgen een blogje klaarstaan over het gemopper op en over social media.

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.