Alle stekels gaan overeind soms, als je tegen bloggers begint over ‘niches’. Want niches voor bloggers zijn ‘commercieel’ en dat betekent dat je jezelf beperkt en niet meer vanuit je passie blogt. En dat gaat tegen alle blognormen in.
Ik blog zelf niet commercieel. Ik blog gewoon voor de lol. Ik heb geen niche en ik voel geen behoefte om dit blog te ‘nichen’. 🙂
Niettemin zie ik wel nut voor nicheblogs of liever gezegd, voor het focussen van je blog op stukjes van de markt en de doelgroep die daarbij hoort. Ik vind het eigenlijk altijd positief als organisaties of individuen graag willen bieden wat hun ‘klanten’ willen.
“Niches voor bloggers”: ik denk dan aan een bepaalde insteek met bepaalde ‘producten’ voor een bepaalde groep ‘klanten’. Voor klanten kun je lezers lezen en voor producten kun je informatie lezen. Als je wilt.
Iedereen heeft een klant, he.
Al zien veel mensen dat niet zo. Die beide inzichten heb ik al een tijdje (dat iedereen een klant heeft en dat niet iedereen zichzelf ziet als iemand met klanten).
Ik houd mezelf daar niet aan hier, dat klantgerichte, dat moge duidelijk zijn. Ik blog met name wat ik kwijt wil wanneer ik het kwijt wil omdat ik het kwijt wil. Ik, ik, ik. Ik ben, kortom, niet wat ik predik. Sommige lezers vinden dat volgens mij juist een voordeel. Ironisch, niet?
Maar goed, terug naar die niche en blogambities, er zijn wel heel veel bloggers die graag een beetje zouden willen verdienen met hun huidige blog (1). Of een boel, zelfs. Of gewoon genoeg.
En er zijn ook mensen die op zoek zijn naar manieren om nieuwe vormen van marketing te bedrijven en denken aan een blog (2).
En er zijn mensen die nog geen blog hebben maar keihard voor dat nicheblog gaan (3).
Dat vind ik allemaal leuk. Ik hoef ze niet allemaal te lezen maar why not? Go for it, en dat meen ik. Ik gun iedereen een inkomen. Als dat kan met/door/via bloggen, des te mooier toch? Bloggen is leuk! Creatief! Leerzaam!
Zoals vandaag meerdere mensen in #blogpraat zeiden, ze wilden er geen geld mee verdienen, ze wilden een bepaalde groep mensen bereiken om ze bewust te maken van bepaalde dingen. En ze wilden contact met een bepaalde groep mensen. Niets commercieels, eerder ideëel.
Een ‘niche’ bepalen kan je helpen om dat gewenste bereik op te bouwen.
Niches voor bloggers gaan ook gewoon over ‘klanten’.
Over de mensen die je graag zou willen bereiken. Over alle mensen die je zou willen bereiken en alle mogelijke producten en diensten die dat stukje markt samen uitmaken. Over hoeveel je er werkelijk bereikt en wat je die mensen binnen jouw focusgebied te bieden hebt aan producten of gewoon aan informatie. Of aan informatie op een bepaald kanaal, of in een bepaalde vorm.
Als je weet wat je wilt bereiken en bij wie, kun je daar rekening mee houden. Je hoeft je niet te laten beperken. Misschien wil je alleen wat dingen extra doen, of zo. Of anders doen.
Meer over nicheblogs lees je hier:
- Waarom nicheblogs kansen bieden
- Hier lees je waarom nicheblogs kansen bieden
- En hier lees je hoe je een nicheblog kunt starten
- 50 worden: het alternatief is minder - 11 augustus 2024
- Vakantie - 1 augustus 2024
- Achieve more - 25 mei 2024
Paul v.d. Werf zegt
Voor mij is mijn niche gewoon een hobby, klassieke jeugdboeken voortkomend uit een niche waar ik me al jaren mee bezig houd, hobbymatig met een aantal vrienden jongensboeken vertalen. Ik heb vandaag ernstig te kampen met afkickverschijnselen omdat de 7e vertaling gisteren naar de drukkerij ging. Gelukkig nu ruimte van mijn ‘nog geen blog’ niche weer terug te gaan naar mijn niche met blog.
Perkamentus antiquarius zegt
Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zin in heeft. Ik heb een nicheblog (over antiquariaat, bibliofilie en erfgoed) niet omdat het een niche is (ook wat betreft de doelgroep/lezers) maar uitsluitend omdat het onderwerp mijn passie heeft, ik er graag over vertel en er (volgens anderen) veel van weet. Om daar geld aan te verdienen is niet mijn eerste insteek. Het lijkt me wel wat maar niet als dat zou betekenen dat ik mijn blog moet opleuken en volgooien met niet relevante reclameboodschappen, die eerder irriteren dan echt wat opleveren. Wat het me tot dusver wel heeft opgeleverd is een vorm van erkenning in de wereld waarover en waarvoor ik blog. Van Komrij tot Jan Niks, uit Amsterdam of Amerika reacties krijgen en in je interesse als autoriteit gezien worden. Ook dat heeft een waarde die niet in geld is uit te drukken en ook niet te koop is!
Carolien Geurtsen zegt
helemaal eens, maar dat wist je denkelijk al. Ik blog persoonlijk en voor mijn plezier en een soort vage droomwens (nog) dat dat vanzelf zou uit kristalliseren tot een niezend, ehhh nichend blog met drommen lezers en een magische niet corrumperend verdien model wat ook weer als vanzelf ontstaat. En als ik het op enig moment vanzelf kan verzinnen dan ga ik er ook voor – inderdaad, niks geen vies woord. Niche, ik vind het juist wel mooi.
Elja Daae zegt
Haha! Mooi gezegd: magisch niet-corrumperend 🙂
lindakwakernaat zegt
Ach, ik blog persoonlijk,
Sorry , moest helpen een steiger op te bouwen .
Ik kan dat duss
Elja Daae zegt
Jij kunt dat!