
Ik zit te denken over vertrouwen en indrukken, aan de vraag aan wie je je geldt wilt geven, wat je koopt en waarom, en hoe beinvloedbaar wij mensen zijn.
En vooral over hoe gek het is dat je vertrouwen in mensen en organisaties zo sterk beinvloedt kan worden door ogenschijnlijk kleine details.
Dat geldt zeker voor de banken met wie ik de hele tijd bezig ben in het kader van de nalatnschap van mijn moeder. Waar de ene bank fijn communiceert, snel reageert en pro-actief overzichten stuurt, moet je bij de andere op kantoortijden bellen om een nalatenschap te regelen. Waarbij iemand van de gewone helpdesk een script voor gaat lezen, waarbij ze struikelt over de materie en geen vragen kan beantwoorden. Plus, je krijgt geen bevestiging van je aanvraag (bij de derde bank die ik heb ook niet). Nu maar hopen dat ik inderdaad binnen w5 werkdagen iets hoor.
[Iets heel anders: ik vind het raar dat je dan alleen telefonisch een e-mailadres doorgeeft. Is de kans op fouten niet enorm? Vooral met mijn naam.]
Zo gaat het ook met andere organisaties en instellingen met wie ik te maken krijg in die hele afhandeling. Kleine dingen zorgen voor minder (of meer) vertrouwen. Het is waar wat ze zeggen: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je bouwt het langzaam op maar het is zo weer weg en dan is het voorbij.
En misschien is het nog belangrijker als je nog helemaal geen relatie hebt met zo’n organisatie. Want waar baseer je je dan op?
Aan de andere kant zijn er ook mensen die het lukt om binnen 15 minuten anderen te overtuigen dat ze betrouwbaar en kundig zijn.
Zo was ik me aan het orienteren op een ‘silent piano’. We slepen al 20 jaar een bakbeest van een piano over de wereld (letterlijk!) waarop om allerlei redenen niet gespeeld kan worden. Tijd voor iets anders. Zo’n digitale/akoustische variant leek me wel wat.
De lokale muziekwinkel, een van de laatste in onze regio, bleek er geen te hebben. Maar wel een boel digitale piano’s. De eigenaar was zo goed in haar advies. Ze begreep mijn weerstand totaal. En toch liep ik naar buiten met het voornemen er een te kopen.
Op vakantie had ik ook te maken met een geweldig verkoopster, in een chocoladewinkel met chocolade gemaakt met olijfolie. Klinkt vies, was heerlijk – en handig voor mensen met lactose-allergie ook nog. Ook zij wist feilloos bezwaren op te vangen en te adresseren.
Verkoop is verkoop, maar de ene is er beter in dan de ander. En bouwen aan vertrouwen is daarbij belangrijk. Verplaatsen in de ander, weten waar diegene naar op zoek is, wat vertrouwen geeft, en wat niet.
Het is vaak niet OK om je te baseren op kleine momenten en eerste, beperkte interacties. Maar je onderbewuste knoopt conclusies vast aan kleine dingen. Je kunt het alleen bevechten als je je er bewust van bent. En soms wil je gewoon graag overtuigd worden. Ik probeer er op te letten, wat ik voel, wat me bijblijft en vooral waarom ik al dan niet vertrouwen heb. Misschien helpt het om goede beslissingen te blijven nemen.
169/1000
- AI-politieagent - 7 november 2025
- Mijn eigen verhaal - 6 november 2025
- Doelen - 5 november 2025
Ontdek meer van Elja Daae
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Vertrouwen, dat is iets dat mensen verdienen of niet. Nu je het zo beschrijft, ging ik er verder over nadenken.
Ik was op een beurs en kreeg in 3 verschillende stands een steenboek cadeau. Zo’n schrift dat je bijna eindeloos kunt uitvegen en weer beschrijven. Eentje had veel pagina’s, maar die waren dun. En je veegt het uit met water en een doekje. Er werd ook niet veel bij verteld. De tweede propte hem bijna in m’n handen want ‘dat had ik nodig’. Waarom weet ik nu nog niet.
De derde vroeg wat voor bedrijf ik had, of ik wel eens schriften bij de trainingen gaf, of ik misschien geheel vrijblijvend zelf wilde uitproberen. Ze vertelden enthousiast waarom ze het bedrijf waren begonnen. En dat ik eventueel ook de schriften kon personaliseren. Je snapt vast welk bedrijf mijn vertrouwen kreeg. Mijn cursisten krijgen een duurzaam steenschrift. Daarbij heeft dit bedrijf een perfecte opvolging – en ondertussen ben ik zelfs investeerder in het bedrijf.
Je moet er wel wat voor doen om vertrouwen te genieten, toch?
Perfect voorbeeld!! Zonde van de investering in weggevers voor die eerste twee – in brede zin!